Visual arts in a non formal educational space: an exhibition and the experience of mediation as interface audience/art

Authors

  • Airton Jordani Jardim Filho Universidade Estadual de Santa Catarina — UDESC, Florianópolis/SC, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.66720

Keywords:

Drawers. Memory. Education Actions. Exhibition.

Abstract

This paper aims to discuss the exhibition [gaveta(s)] proposed, developed and produced during Education Action in Cultural Spaces subject of the Postgraduate Program in Visual Arts, Center of Art, State University of Santa Catarina Program (PPGAV / CEART / UDESC), and had the drawer as a metaphor for memory. It’s possible to say that mediation should not be the only assignment of educative action on cultural institution. Based on the theoretical references discussed in the classroom, the students were able to design and produce an exhibition, participating of all stages of this kind of production, from initial conception until disclosure. It’s presented, also, the pratical aplication on a mediation experience which happened during the exhibition period. Additionally, the present article intends to locate conceptually mediation as an interactive interface, based on Grossmann’s proposition (2011).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Airton Jordani Jardim Filho, Universidade Estadual de Santa Catarina — UDESC, Florianópolis/SC, Brasil

Doutorando em Artes Visuais pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais – Centro de Artes, da Universidade do Estado de Santa Catarina (PPGAV/CEART/UDESC). Mestre em Design pelo Programa de Pós-Graduação em Design (PPGDesign/UDESC). Membro do grupo de pesquisa CNPq Núcleo de Estudos Semióticos e Transdisciplinares – (NEST/UDESC). Especialista em UX Design pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e em Artes Visuais: Cultura e criação pelo Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial (SENAC/EAD). Graduado em Licenciatura em Artes Visuais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

References

ARGAN, Giulio Carlo. História da arte. In: ARGAN, Giulio Carlo; FAGIOLO, Maurizio. Guia de História da Arte. 2. ed. Lisboa: Estampa, 1994.

BONSIEPE, Gui. Do material ao digital. Florianópolis: LBDI, 1997.

FILATRO, Andrea. Design instrucional contextualizado. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2007.

FLEMING, Jennifer. Web Navigation: designing the user experience. Sebastopol/CA: O’Reilly Media, 1998.

FRANCO, Edgar Silveira. Hqtrônicas: do suporte papel à rede Internet. São Paulo: Annablume, 2004.

GROSSMANN, Martin. Museu como interface. In: GROSSMANN, Martin; MARIOTTI, Gilberto (Org.). Museum Art Today / Museu Arte Hoje. São Paulo: Hedra & Forum Permanente, 2011. p. 193-221.

HUYSSEN, Andreas. Seduzidos pela memória: arquitetura, monumentos, mídia. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000.

JOHNSON, Steven. Cultura da interface: como o computador transforma nossa maneira de criar e comunicar. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed. 2001.

LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da winformática. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1993.

PRIBERAM. Dicionário da Língua Portuguesa. Disponível em: <http://www.priberam.pt/DLPO/interface>. Acesso em: 15 jul. 2016.

RAMALHO E OLIVEIRA, Sandra. [ gaveta(s) ]. In: [ gaveta(s) ]: convite da exposição. Florianópolis: UDESC e Museu da Escola Catarinense. 2016.

Published

2016-12-31

How to Cite

JARDIM FILHO, A. J. Visual arts in a non formal educational space: an exhibition and the experience of mediation as interface audience/art. Revista GEARTE, [S. l.], v. 3, n. 3, 2016. DOI: 10.22456/2357-9854.66720. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/66720. Acesso em: 26 apr. 2025.

Issue

Section

Artes Visuais em espaços não formais de educação