Audiovisual collections and curations of children's film festivals: what can we learn from them?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.147317

Keywords:

Education, Audiovisual Collections, Curation, Children's festivals

Abstract

This article examines the concept and practices of curation carried out in children's film festivals and exhibitions in Brazil, highlighting two events – the Florianópolis Children's Film Festival and the Cachoeira Children's Film Festival – during their 2022 editions, in order to identify processes, gestures and programming organizations that constitute an audiovisual pedagogical collection for educational practices. What films are these? How can we make them accessible? These questions will be addressed in this text. To this end, we reflect on the concept of curation together with Rolnik (2017), Ikeda (2022), Mourão (2020) and Bergala (2018). Finally, we recognize in the two exhibitions analyzed a political power for education, through the audiovisual curation they carry out, composed of a diversity of images, ways of life and plurality of Brazils collaborating in the construction of new imaginaries. These are the images we want in schools, which is why we are betting on festivals as pedagogical allies for the creation of new audiovisual collections, to mobilize the education we desire.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Omelczuk, Universidade Federal de São João del-Rei – UFSJ, São João del-Rei/ MG, Brasil

Professora Adjunta do Departamento de Ciências da Educação - DECED e do Programa de Pós-Graduação em Educação – PPEDU – da Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ). Coordenadora do Programa de Pesquisa, Criação e Extensão Educação e Cinema com os territórios – ECOS/UFSJ. Membra da Rede KINO – Rede Latino-Americana de Educação, Cinema e Audiovisual.

Isabela Coura, Universidade Federal de São João del-Rei – UFSJ, São João del- Rei/MG, Brasil

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de São João Del Rei (UFSJ), integrante do grupo de pesquisa, GEFI – Grupo de Pesquisa em Educação, Filosofia e Imagem e ECOS – Programa de Pesquisa, Criação e Extensão Educação e cinema com os territórios e mestranda no Programa de Pós-Graduação Processos Socioeducativos e Práticas Escolares na UFSJ com interesses no campo do cinema, educação e infâncias.

References

ANDRADE, Catarina Amorim de Oliveira; ALVES, Álvaro Renan José de Brito. O cinema como cosmopoética do pensamento decolonial. Dossiê Decolonialidade e Política das Imagens. Logos: Comunicação & Universidade, Rio de Janeiro: UERJ, v. 5, n. 23, p. 80-95, jan/2021. https://doi.org/10.12957/logos.2020.54458. Disponível em https://www.e-publicacoes.uerj.br/logos/article/view/54458. Acesso em: 8 ago. 2022.

FIEL, Arthur Felipe; ALVES, Pedro; BICCHIERI, Lorena. Carrossel encantado: apontamentos iniciais para um mapeamento das mostras e festivais de cinema infantil distribuídos pelo Brasil. Revista Rebeca, v. 11, n. 1, p.120-145, jul/2022, https://doi.org/10.22475/rebeca.v11n1.797. Disponível em https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/797. Acesso em: 8 ago. 2022.

FRESQUET, Adriana. Abecedário de Cinema com Jorge Larrosa. Rio de Janeiro: LECAV, 2017. DVD. 70 min, cor.

FRESQUET, Adriana; JUNIOR, Wilson Cardoso. Cinema, Educação e Interculturalidade: Martírio, O Filme. Revista Digital do LAV, v. 10, n. 2, 120–139, maio/agosto, 2017, https://doi.org/10.5902/1983734828951. Disponível em https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/28951. Acesso em: 10 ago. 2022.

FRESQUET, Adriana; MIGLIORIN, Cézar. Da obrigatoriedade do cinema na escola, notas para uma reflexão sobre a Lei 13.006/14. In: FRESQUET, Adriana. (org). Cinema e educação: a lei 13.006 Reflexões, perspectivas e proposta. Belo Horizonte: Universo Produções, 2015. p. 4-22.

GONRING, Gabriel Menotti. (O que) pode a curadoria inventar? Galáxia, São Paulo, n. 29, p. 276-288, jun. 2015. http://dx.doi.org/10.1590/1982-2554201511948. Disponível em: https://www.scielo.br/j/gal/a/XzNdSQxBsxstbT6wZL58Pvy/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 24 set. 2022.

IKEDA, Marcelo. Festivais de cinema e curadoria: uma abordagem contemporânea. Revista Rebeca, v. 11, n. 1, p.181-202, jul/2022. https://doi.org/10.22475/rebeca.v11n1.790 . Disponível em: https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/790. Acesso em: 10 ago. 2023.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogá, 2019.

LANGIE, Cíntia. Cinema brasileiro para além do espetáculo: pistas para uma curadoria criativa em cinemas universitários. Revista Orson, Pelotas, n.12, out. 2017. Disponível em https://orson.ufpel.edu.br/content/12/artigos/primeiro_olhar/02-primeiro-olhar-02-langie.pdf. Acesso em 10 ago. 2022

MOURÃO, Patrícia. Conversa on line com curadores. Apresentação oral na mesa do Festival Cachoeira Doc – Festival Impossível Curadoria Provisória, promovido pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. Cachoeira, BA, maio 2020.

NUNES, Ana Paula. Curadoria Educativa na ManduCA – Mostra de Cinema Infantojuvenil de Cachoeira. 20° Encontro de Estudos Multidisciplinares em Cultura. Salvador. Agosto/2024.

ROLNIK. Suely. O saber-do-corpo nas práticas curatoriais: Driblando o inconsciente colonial- capitalístico. São Paulo, 2017. Disponível em: https://docs.google.com/document/d/1ZvjCg59DEVlDTnkO0Qji83M6YdDzv_Kf4gCdQyRZ4UM/edit?usp=sharing. Acesso em: 24 out. 2024.

SOARES, Maria da Conceição Silva; PASSOS, Mailsa; ALVES, Nilda; PEREIRA, Rita Ribes. Como na Faculdade de Educação da UERJ estamos praticandopensando cinema e o significado da Lei Nº 13.006/2014. In: FRESQUET (org). Cinema e educação: a lei 13.006 Reflexões, perspectivas e proposta. Belo Horizonte: Universo Produções, 2015. p. 67-76.

Published

2025-05-06

How to Cite

OMELCZUK, F.; COURA, I. Audiovisual collections and curations of children’s film festivals: what can we learn from them?. Revista GEARTE, [S. l.], v. 12, 2025. DOI: 10.22456/2357-9854.147317. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/147317. Acesso em: 1 jul. 2025.

Issue

Section

Dossiê Acervos Audiovisuais para Pedagogias com Cinema em Tempos de Educação Midiática