Audiovisual collections and curations of children's film festivals: what can we learn from them?
DOI:
https://doi.org/10.22456/2357-9854.147317Keywords:
Education, Audiovisual Collections, Curation, Children's festivalsAbstract
This article examines the concept and practices of curation carried out in children's film festivals and exhibitions in Brazil, highlighting two events – the Florianópolis Children's Film Festival and the Cachoeira Children's Film Festival – during their 2022 editions, in order to identify processes, gestures and programming organizations that constitute an audiovisual pedagogical collection for educational practices. What films are these? How can we make them accessible? These questions will be addressed in this text. To this end, we reflect on the concept of curation together with Rolnik (2017), Ikeda (2022), Mourão (2020) and Bergala (2018). Finally, we recognize in the two exhibitions analyzed a political power for education, through the audiovisual curation they carry out, composed of a diversity of images, ways of life and plurality of Brazils collaborating in the construction of new imaginaries. These are the images we want in schools, which is why we are betting on festivals as pedagogical allies for the creation of new audiovisual collections, to mobilize the education we desire.
Downloads
References
ANDRADE, Catarina Amorim de Oliveira; ALVES, Álvaro Renan José de Brito. O cinema como cosmopoética do pensamento decolonial. Dossiê Decolonialidade e Política das Imagens. Logos: Comunicação & Universidade, Rio de Janeiro: UERJ, v. 5, n. 23, p. 80-95, jan/2021. https://doi.org/10.12957/logos.2020.54458. Disponível em https://www.e-publicacoes.uerj.br/logos/article/view/54458. Acesso em: 8 ago. 2022.
FIEL, Arthur Felipe; ALVES, Pedro; BICCHIERI, Lorena. Carrossel encantado: apontamentos iniciais para um mapeamento das mostras e festivais de cinema infantil distribuídos pelo Brasil. Revista Rebeca, v. 11, n. 1, p.120-145, jul/2022, https://doi.org/10.22475/rebeca.v11n1.797. Disponível em https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/797. Acesso em: 8 ago. 2022.
FRESQUET, Adriana. Abecedário de Cinema com Jorge Larrosa. Rio de Janeiro: LECAV, 2017. DVD. 70 min, cor.
FRESQUET, Adriana; JUNIOR, Wilson Cardoso. Cinema, Educação e Interculturalidade: Martírio, O Filme. Revista Digital do LAV, v. 10, n. 2, 120–139, maio/agosto, 2017, https://doi.org/10.5902/1983734828951. Disponível em https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/28951. Acesso em: 10 ago. 2022.
FRESQUET, Adriana; MIGLIORIN, Cézar. Da obrigatoriedade do cinema na escola, notas para uma reflexão sobre a Lei 13.006/14. In: FRESQUET, Adriana. (org). Cinema e educação: a lei 13.006 Reflexões, perspectivas e proposta. Belo Horizonte: Universo Produções, 2015. p. 4-22.
GONRING, Gabriel Menotti. (O que) pode a curadoria inventar? Galáxia, São Paulo, n. 29, p. 276-288, jun. 2015. http://dx.doi.org/10.1590/1982-2554201511948. Disponível em: https://www.scielo.br/j/gal/a/XzNdSQxBsxstbT6wZL58Pvy/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 24 set. 2022.
IKEDA, Marcelo. Festivais de cinema e curadoria: uma abordagem contemporânea. Revista Rebeca, v. 11, n. 1, p.181-202, jul/2022. https://doi.org/10.22475/rebeca.v11n1.790 . Disponível em: https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/790. Acesso em: 10 ago. 2023.
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogá, 2019.
LANGIE, Cíntia. Cinema brasileiro para além do espetáculo: pistas para uma curadoria criativa em cinemas universitários. Revista Orson, Pelotas, n.12, out. 2017. Disponível em https://orson.ufpel.edu.br/content/12/artigos/primeiro_olhar/02-primeiro-olhar-02-langie.pdf. Acesso em 10 ago. 2022
MOURÃO, Patrícia. Conversa on line com curadores. Apresentação oral na mesa do Festival Cachoeira Doc – Festival Impossível Curadoria Provisória, promovido pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. Cachoeira, BA, maio 2020.
NUNES, Ana Paula. Curadoria Educativa na ManduCA – Mostra de Cinema Infantojuvenil de Cachoeira. 20° Encontro de Estudos Multidisciplinares em Cultura. Salvador. Agosto/2024.
ROLNIK. Suely. O saber-do-corpo nas práticas curatoriais: Driblando o inconsciente colonial- capitalístico. São Paulo, 2017. Disponível em: https://docs.google.com/document/d/1ZvjCg59DEVlDTnkO0Qji83M6YdDzv_Kf4gCdQyRZ4UM/edit?usp=sharing. Acesso em: 24 out. 2024.
SOARES, Maria da Conceição Silva; PASSOS, Mailsa; ALVES, Nilda; PEREIRA, Rita Ribes. Como na Faculdade de Educação da UERJ estamos praticandopensando cinema e o significado da Lei Nº 13.006/2014. In: FRESQUET (org). Cinema e educação: a lei 13.006 Reflexões, perspectivas e proposta. Belo Horizonte: Universo Produções, 2015. p. 67-76.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention of the author (s) and GEARTE Journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the author (s) and the Journal. Upon submitting an article to GEARTE Journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to the Journal: authors are allowed to publish and distribute their work online in institutional/disciplinary repositories or on their personal page.
This journal uses a Licença de Atribuição Creative Commons 4.0 Internacional.