The permeable image in art and the resistance movements from the 60s to contemporaneity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.135358

Keywords:

Visual arts, Resistance art, Permeable image, Receiver's role

Abstract

In opposition to the hegemonic production of the art world, the social movements of the 60s paved a new path for the production of peripheral areas, associating the death of utopias and vanguards to the idea of survival of images, currently understood as resistance art. In this study, I cover the main events from the 1960s to the present and their impact on resistance art. Taking Europe and North America as a starting point, I then focus on Latin America. I discuss images that resist the impulse of a totalizing response. To observe their permeability, I analyze their specific structures and the ways in which they invite the receiver to experience their proposals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nicole Chagas Lima, Colégio Suíço Brasileiro de Curitiba — CHPR, Pinhais/PR — Brasil

Doutora em Artes Visuais pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Mestre em Artes Visuais pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Especialista em História da Arte pela Faculdade Dynamus de Campinas (FADYC). Licenciada em Formação Pedagógica em Artes Visuais pela Faculdade Dynamus de Campinas (FADYC). Atualmente é professora de Artes no Colégio Suíço Brasileiro de Curitiba (CHPR).

References

AGAMBEN, Giorgio. Infância e história: destruição da experiência e origem da história. Trad. Henrique Burigo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

AGAMBEN, Giorgio. O que é o Contemporâneo? e outros ensaios. Trad. Vinicius Nicastro Honesco. Chapecó: Argos, 2009.

ARCHER, Michael. Arte Contemporânea: Uma História Concisa. Trad. Alexandre Krug, Valter Lellis Siqueira. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

ARCHER, Michael. Art Since 1960. Londres: Thames & Hudson, 2014.

ARGAN, Giulio Carlo. Arte Moderna. Trad. Federico Carotti e Denise Bottmann. São Paulo: Cia. das Letras, 1999.

BARTHES, Roland. O rumor da língua. Trad. Mário Laranjeira. São Paulo: Brasiliense, 1988.

BECKER, Howard S. Mundos da Arte. Trad. Luís San Payo. Lisboa: Livros Horizonte, 2010.

BELTING, Hans. O Fim da História da Arte. Trad. Rodinei Nascimento. São Paulo: Cosacnaify, 2006.

BERGER, John. Modos de ver. Trad. Lúcia Olinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.

BOURRIAUD, Nicolas. Estética Relacional. Trad. Denise Bottmann. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

BOURRIAUD, Nicolas. Pós-Produção. Trad. Denise Bottmann. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

COTÁZAR. Julio. O jogo da amarelinha. Trad. Eric Nepomuceno. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

DANTO, Arthur. “Mundo da Arte”. Trad. Rodrigo Duarte. Artefilosofia, Ouro Preto, n.1, p.13-25, jul. 2006.

DANTO, Arthur. Após o Fim da Arte: A Arte Contemporânea e os Limites da História. Trad. Saulo Krieger. EDUSP, 2006.

DEUTSCHE, Rosalyn. “AGORAFOBIA: esfera pública, arte pública, democracia crítica”. Trad. Thiago Ferreira. Arte & Ensaios, n. 36, pp. 116-173, dez. 2018.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. Trad. Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 2010.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A sobrevivência dos vaga-lumes. Trad. Vera Casa Nova e Márcia Arbex. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

ECO, Umberto. Obra Aberta. Trad. Giovanni Cutolo. São Paulo: Perspectiva, 1997.

FABBRINI, Ricardo N. “O fim das vanguardas”. Cadernos da Pós-Graduação do Instituto de Artes da Unicamp, ano 8, vol. 8, no. 2, pp. 108-129, 2006.

HOOKS, bell. “The oppositional gaze”. In. HOOKS, bell. Black looks: race and representation. Boston: South End Press, 1992, pp. 115-131

KRISTEVA, Julia. Powers of Horror: an essay on abjection. Trad. Leon S. Roudiez. New York: Columbia University Press, 1982.

LYOTARD, Jean-François. A condição pós-moderna. Trad. Ricardo Correa Barbosa. Rio de Janeiro: José Olympio, 1998.

MITCHELL W.T.J. What Do Pictures Want?: The Lives and Loves of Images. Chicago: University of Chicago Press, 2006.

MULVEY, Laura. “Prazer visual e cinema narrativo”. In: XAVIER, Ismail (Org.). A experiência do cinema. Rio de Janeiro: Graal,1983, pp. 437-453.

RANCIÈRE, Jacques. The Future of the Image. Trad. Gregory Elliot. Londres: Verso, 2007.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível. Trad. Mônica Costa Netto. São Paulo: Ed. 34, 2009.

RANCIÈRE, Jacques. O Espectador Emancipado. Trad. José Miranda Justo. Lisboa: Orfeu Negro, 2010.

TASSINARI, Alberto. O Espaço Moderno. Cosac Naify, 2001.

Published

2023-12-23

How to Cite

LIMA, Nicole Chagas. The permeable image in art and the resistance movements from the 60s to contemporaneity. Revista GEARTE, [S. l.], v. 10, 2023. DOI: 10.22456/2357-9854.135358. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/135358. Acesso em: 28 aug. 2025.

Issue

Section

Articles