Intersectionalities between cinema, school and prodution of meaning: research notes
DOI:
https://doi.org/10.22456/2357-9854.128539Keywords:
Education, Movie theater, Teacher training, Production of meaning, Phenomenology, SemioticsAbstract
This text aims to present the doctoral research in Education in progress at the Postgraduate Program in Education (PPGEDU) of the Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) within the scope of the Research Group in Education and Art (GEARTE) on the production of meaning in the relationship between the spectator and the cinema, and the importance of this knowledge in the training of teachers in the context of law 13006/2014.
Downloads
References
BRASIL. Lei 13006/14, de 26 de junho de 2014. Diário Oficial da União, Brasília, 27 de jun. de 2014.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Senado Federal, 4. ed, 2020.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. 20. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
FERRO, Marc. O filme: uma contra-análise da sociedade? In: LE GOFF, Jacques; NORA, Pierre (org.). História: novos objetos. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1995.
FRESQUET, Adriana; MIGLIORIN, Cezar. Da obrigatoriedade do cinema na escola, notas para uma reflexão sobre a Lei 13.006/14. CINEOP – 10ª mostra de cinema de Ouro Preto. Belo Horizonte: Universo Produção, 2015.
HERNÁNDEZ, Fernando. Transgressão e mudança na educação: os projetos de trabalho. Porto Alegre: Artmed, 1998.
HUSSERL, Edmund. Ideias para uma fenomenologia pura e para uma filosofia fenomenológica: introdução geral à fenomenologia pura. São Paulo: Ideias & Letras, 2006.
KASTRUP, Virgínia. A invenção de si e do mundo: uma introdução do tempo e do coletivo no estudo da cognição. Belo horizonte: Autêntica, 2007.
LANDOWSKI, Eric. Sociossemiótica: uma teoria geral do sentido. Galáxia. São Paulo (on-line), n. 27, p. 10-20, jun. 2014. http://dx.doi.org/10.1590/1982-25542014119609
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
PILLAR, Analice Dutra (org.). A educação do olhar no ensino das artes. Porto Alegre: Editora Mediação, 2011.
RANCIÉRE, Jacques. As distâncias do cinema. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
RANCIÈRE, Jacques. A fábula cinematográfica. São Paulo: Papirus, 2013.
RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention of the author (s) and GEARTE Journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the author (s) and the Journal. Upon submitting an article to GEARTE Journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to the Journal: authors are allowed to publish and distribute their work online in institutional/disciplinary repositories or on their personal page.
This journal uses a Licença de Atribuição Creative Commons 4.0 Internacional.