The references of Graduates in Visual Arts and Music and Art Teachers in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.22456/2357-9854.121278Keywords:
Art Education, Teaching of Art, Artistic Languages, Triangular Approach, Ana Mae BarbosaAbstract
The present study is the result of the clipping of a dissertation on the Languages of Art and teaching. This article proposes to discuss about the references of the teaching action in Art. Data collection was carried out from a questionnaire applied to Undergraduates in Visual Arts and Music from a Municipal University and Art Teachers from a Municipal Education Network, both located in the Metropolitan Region of Vale do Paraíba and Litoral Norte – SP. The qualitative analysis of the information took place from graphics generated by the Google Forms platform and the Excel software, as well as by word clouds produced by the Jasondavies website. The collection of information evidenced the predominance of training of participants directed to the Visual Arts and Ana Mae Barbosa as the main exponent of Art Education.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli, E. D. A de. Políticas de valorização do trabalho docente no Brasil: algumas questões. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 23, n. 86, p. 213-230, jan./mar. 2015.
BARBOSA, Ana M. T. B. Arte-Educação no Brasil. 7. ed. São Paulo: Perspectiva, 2012.
BARBOSA, Ana M. T. B. (org). História da Arte-Educação: a experiência de Brasília – I Simpósio Internacional de História da Arte-Educação ECA/USP. São Paulo: Max Limonad, 1986.
BARBOSA, Ana M. T. B.; COUTINHO, Rejane G. Ensino da Arte no Brasil – Aspectos históricos e metodológicos. Unesp: São Paulo, 2011. Disponível em: http://www.acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/40427/3/2ed_art_m1d2.pdf. Acesso em 29 abr. 2019.
BRASIL. Lei nº 13.278, de 2 de maio de 2016. Altera o § 6o do artigo 26 da Lei no 9.394/96, referente ao ensino da arte. Diário Oficial da União, Brasília, 2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2016/Lei/L13278.htm. Acesso em: 04 jan. 2019.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular. Diário Oficial da União, Brasília, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 18 mar. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar. Ensino fundamental tem 80% dos professores graduados, com licenciatura. Brasília: INEP, 2020. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/ensino-fundamental-tem-80-dos-professores-graduados-com-licenciatura/21206. Acesso: 15 jun. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior de 2018. 2019. Disponível: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2019/censo_da_educacao_superior_2018-notas_estatisticas.pdf. Acesso em: 25 maio 2020.
GATTI, Bernardete A. et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019.
INEP. Estudo exploratório sobre o professor brasileiro. Brasília: 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/estudoprofessor.pdf. Acesso em 15 de jun. 2020.
IAVELBERG, Rosa. Para gostar de aprender arte: sala de aula e formação de professores. reim. Porto Alegre: Artmed, 2008.
LAKATOS, Eva M.; MARCONI, Marina A. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas 2003.
NÓVOA, António. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Ed. Educa, 2009.
SILVA, Michael Santos. Linguagens da Arte e a docência: dilemas e complexidades da prática educativa, 2020, 188 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) – Universidade de Taubaté - UNITAU, 2020. Disponível: https://mpe.unitau.br/banco-de-dissertacoes/. Acesso 01 out. 2021.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista GEARTE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention of the author (s) and GEARTE Journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the author (s) and the Journal. Upon submitting an article to GEARTE Journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to the Journal: authors are allowed to publish and distribute their work online in institutional/disciplinary repositories or on their personal page.
This journal uses a Licença de Atribuição Creative Commons 4.0 Internacional.