The references of Graduates in Visual Arts and Music and Art Teachers in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.121278

Keywords:

Art Education, Teaching of Art, Artistic Languages, Triangular Approach, Ana Mae Barbosa

Abstract

The present study is the result of the clipping of a dissertation on the Languages ​​of Art and teaching. This article proposes to discuss about the references of the teaching action in Art. Data collection was carried out from a questionnaire applied to Undergraduates in Visual Arts and Music from a Municipal University and Art Teachers from a Municipal Education Network, both located in the Metropolitan Region of Vale do Paraíba and Litoral Norte – SP. The qualitative analysis of the information took place from graphics generated by the Google Forms platform and the Excel software, as well as by word clouds produced by the Jasondavies website. The collection of information evidenced the predominance of training of participants directed to the Visual Arts and Ana Mae Barbosa as the main exponent of Art Education.

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Author Biographies

Michael Santos Silva, Universidade Presbiteriana Mackenzie — UPM, São José dos Campos/SP, Brasil

Arte Educador, Formador de docentes e Artista Visual. Atualmente, é Doutorando em Educação, Arte e História da Cultura pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM) e Orientador de Escola Pedagógico na Secretaria de Educação e Cidadania de São José dos Campos-SP. Mestre em Educação pela Universidade de Taubaté (UINTAU). Graduou-se em Artes Visuais (Licenciatura Plena) e em Pedagogia. Participa do grupo de pesquisa CNPQ: Educação: desenvolvimento profissional, diversidade e metodologias, da UNITAU, a partir do grupo de estudo Arte Educação e Criação.

Juliana Marcondes Bussolotti, Universidade de Taubaté — UNITAU, Taubaté/SP, Brasil

Doutora em Geografia pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Mestre em Ciências Ambientais pela Universidade de Taubaté e Graduada em Artes Cênicas pela Escola de Comunicação e Artes pela Universidade de São Paulo (USP). Atualmente, é Coordenadora do Mestrado Profissional em Educação da Universidade de Taubaté (Unitau) e professora do Programa de Pós-Graduação em Educação, Conhecimento e Sociedade (PPGEduCS) da Universidade do Vale do Sapucaí (Univás).

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Published

2023-12-23

How to Cite

SILVA, M. S.; BUSSOLOTTI, J. M. The references of Graduates in Visual Arts and Music and Art Teachers in Brazil. Revista GEARTE, [S. l.], v. 10, 2023. DOI: 10.22456/2357-9854.121278. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/121278. Acesso em: 21 may. 2025.

Issue

Section

Articles