Mapping of Pedagogy courses and the state of the art on indicators of Art in Pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.117523

Keywords:

Pedagogy course. Art. Knowledge.

Abstract

The aim of the text is to map, describe and systematize Brazilian research that focuses on Art in Pedagogy, researching and mapping the degree courses in Pedagogy in Brazil and the state of the art and knowledge of academic productions about Art in Pedagogy, from 2006 to 2018, with the investigated issue: What is the state of the art and knowledge of academic research productions about and Art in Pedagogy? The research is qualitative, outlined by the State of the Art and knowledge methodology, in which 43 scientific productions were found in a 12 year period. In 2018, Brazil had 2752 Pedagogy courses, of which 1333 on-site courses and 1389 EaD, while Paraná has 183 Pedagogy courses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Luiza Ruschel Nunes, Universidade Estadual de Ponta Grossa — UEPG, Ponta Grossa/PR

Professora/pesquisadora Associada e artista. Atua no Curso de Graduação em Artes Visuais, no Programa de Pós-Graduação em Educação, da Universidade Estadual de Ponta Grossa/PR. Graduada em Educação Artística e Artes Plásticas. Mestre em Educação-Universidade Federal de Santa Maria/RS. Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas/SP. Pós-Doutorado em Artes Visuais na Universidade do Estado de Santa Catarina. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisa GEPAVEC-UEPG/CNPQ. 

Andréia Bulaty, Universidade Estadual do Paraná — UNESPAR, União da Vitória/PR

Professora do Curso de Pedagogia da Universidade Estadual do Paraná / Campus União da Vitória. Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Centro Oeste. Mestre e Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa, onde hoje é pós- doutoranda. Integrante do Grupo de Pesquisa em Artes Visuais, Educação e Cultura; Práxis Educativa: estudos sobre a infância e práticas pedagógicas; Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação: Teoria e Prática.

References

ADORNO, Theodor; HORKHEIMER, Max. Dialética do Esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

ADORNO, Theodor. Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

ADORNO, Theodor. Teoria da semicultura. Educação e Sociedade, ano 17, n. 56, set./dez. 1996, p. 24-56

ADORNO, Theodor. A dimensão estética. Portugal: Edições 70, 2000.

ADORNO, Theodor. Dialética negativa. Tradução de Marco Antonio Casanova. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.

AGUIAR, W. F. Adorno e a dimensão social da arte. Revista Urutágua. Maringá, n. 15, abr./jul. 2018, p. 35-41.

ALVES, Fabiola Cristina. O “estado da arte” do ensino de artes visuais: novos e velhos desafios. Plures humanidades, v. 17, n. 1, 2018, p. 1-12.

ANDRÉ, Marli. Pesquisas sobre formação de professores: uma análise das racionalidades. Educação & Linguagem, São Paulo, v. 9, n. 14, p. 90-140, jul./dez., 2006.

ARAÚJO, Anna Rita. Os cursos de pedagogia e o ensino da arte: aspectos legais e históricos. Trama Interdisciplinar, São Paulo, v. 6, n. 2, p. 37-58, mai./ago., 2015.

BRASIL, Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, Licenciatura. Resolução CNE/CP nº 1/2006, de 15 de maio de 2006.

BULATY, Andréia; NUNES, Ana Luiza Ruschel. O currículo e as Artes Visuais nos cursos de licenciatura em Pedagogia no Estado do Paraná. 1. ed. Curitiba: CRV, 2020.

BULATY, Andréia; ADENA, Kelly. Ateliê de arte na infância: construção de identidade e sentidos. In: UJIIE, Nájela Tavares; PIETROBON, Sandra Regina Gardacho. Práxis Educativa e Infância: intersecção para a formação integra da criança. Curitiba: CRV, 2017, p. 177- 191.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “Estado da Arte”. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 79, p. 257-272, 2002.

FIGUEIREDO, Sérgio Luiz Ferreira de. A música e as artes na formação do pedagogo: polivalência ou interdisciplinaridade? FAEEBA, Salvador, v. 26, n. 48, p. 79-96, jan./abr. 2017.

FIORENTINI, Dario. Rumos da pesquisa brasileira em educação matemática: o caso da produção científica em cursos de Pós-graduação. Tese (Doutorado em Educação) — Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1994.

LEITE, Edna Xenofonte et al. A formação do pedagogo para ensino de artes na educação infantil. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 5., 2018, Olinda. Anais [...]. Olinda: CONEDU, 2018, p.10- 30.

LIBÂNEO, José. O Ensino da Didática, das Metodologias Específicas e dos Conteúdos Específicos do Ensino Fundamental nos Currículos dos Cursos de Pedagogia. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 91, n. 229, p. 562-583, set./dez. 2010.

MARTINS, Mirian Celeste. Artes visuais: “a rainha” das linguagens artísticas nos cursos de pedagogia? Trama Interdisciplinar, São Paulo, v. 6, n. 2, p. 75-92, maio/ago, 2015a.

MARTINS, Mirian Celeste; LOMBARDI, Lucia Maria Salgado dos Santos. A arte na pedagogia e a formação do professor para educação infantil e anos iniciais: inquietações e esperanças. Trama Interdisciplinar, São Paulo, v. 6, n. 2, p. 23-36, maio/ago. 2015.

MARTINS, Mirian Celeste. Arte só na aula de arte? Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 3, p. 311-316, set./dez. 2015.

MOMOLI, Daniel; EGAS, Olga. A dimensão estética na formação dos pedagogos. Trama Interdisciplinar, São Paulo, v. 6, n. 2, p. 59-74, maio/ago. 2015.

OSTETTO, Luciana Esmeralda; SILVA, Greice Duarte de Brito. Formação docente, Educação Infantil e arte: entre faltas, necessidades e desejos. Educação e Cultura Contemporânea, v. 15, n. 41, p. 260-271, 2018.

PANOFSKY, Erwin. Significado nas Artes Visuais. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2007.

PIMENTA, Selma Garrido et al. Os cursos de licenciatura em pedagogia: fragilidades na formação inicial do professor polivalente. Educação Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 1, p.15-30, jan./mar. 2017.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Diálogo Educacional. Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37-50, set./dez. 2006.

ROMERO, Lisane Anes; NUNES, Ana Luiza Ruschel. Formação e atuação de professores em educação infantil: processos colaborativos de pesquisa. 1. ed. Curitiba: Appris, 2017.

SOARES Magda. Alfabetização no Brasil: O Estado do conhecimento. Brasília: INEP/MEC, 1989.

VIDAL, Fabiana Souto Lima. A formação inicial em Pedagogia e o ensino da arte: um estudo em instituições de ensino superior do estado de Pernambuco. Dissertação (Mestrado em Educação) — Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2011.

ZUIN, Antônio; PUCCI, Bruno; OLIVEIRA, Newton Ramos de. Adorno: o poder educativo do pensamento crítico. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

Published

2021-08-08

How to Cite

NUNES, Ana Luiza Ruschel; BULATY, Andréia. Mapping of Pedagogy courses and the state of the art on indicators of Art in Pedagogy. Revista GEARTE, [S. l.], v. 8, n. 2, 2021. DOI: 10.22456/2357-9854.117523. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/117523. Acesso em: 28 aug. 2025.

Issue

Section

Arte na Pedagogia: processos educativos de poetizar, fruir e conhecer arte