What cannot be written deserves to be lived?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.117516

Keywords:

Art Education. Pedagogy. Artistic praxis. Creative process. Memorial.

Abstract

The article analyzes the importance of Art in the formation of pedagogues, having as reference the author's teaching in the Pedagogy course at the Federal University of São Paulo, Guarulhos campus, between 2011 and 2020. The Subject Theoretical-Practical Foundations of Art Teaching and electives, the Programmed Pedagogical Practices, the Pedagogical Residency and the guided researches are systematic moments of this meeting, which, using the Art Laboratory (Labart) as a collective studio, promoted experiences in the doings and knowledge of art. Regarding production, the recovery of individual and collective productions, the elaboration of memorials and the creation of the Museu Virtual do Desenho da Criança contribute to various aspects of the education of students, whose experiences with the Visual Arts can be synthesized in a poetic spiral, in which intuitive reason, creative imagination and intersubjectivity interact.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Betania Libanio Dantas de Araujo, Universidade Federal de São Paulo – Unifesp, Guarulhos/SP

Professora do Departamento de Educação da Universidade Federal de São Paulo. Graduada em Artes Plásticas pela Faculdade de Belas Artes de São Paulo. Mestre em Artes Visuais pela Universidade Estadual Paulista. Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo.

References

ALBANO, Ana Angélica. O espaço do desenho: a educação do educador. São Paulo: Edições Loyola, 2008.

ARNHEIM, Rudolf. Arte e percepção visual: uma psicologia da visão criadora. São Paulo: Thomson Learning, 2006.

AUSUBEL, David P., NOVAK, Joseph D., HANESIAN, Helen. Psicologia educacional. Tradução Eva Nick. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

BACHELARD, Gaston. A água e os sonhos: ensaio sobre a imaginação da matéria. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

BARBOSA, Elyana; BULCÃO, Marly. Bachelard: Pedagogia da razão pedagogia da imaginação. Petrópolis, Vozes, 2004.

BOSI, Alfredo. O ser e o tempo da poesia. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

BOSI, Ecléa. Memória e sociedade. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

BUENO, Carlos Alberto. Raiar Poemas Haicai. São Paulo: Ed. All Print, 2012.

CRIATIVIDADE transformadora: expressão de uma força vital, com André Martins. Direção de Marta Maia. Produção de TV Cultura. Campinas: Instituto CPFL, 2017. Disponível em: <https://institutocpfl.org.br/criatividade-transformadora-expressao-de-uma-forca-vital-com-andre-martins/>. Acesso em jul 2021.

EDWARDS, Betty. Desenhando com o lado direito do cérebro. São Paulo: Ediouro, 1984.

FRABBETTI, Roberto. A arte na formação de professores de crianças de todas as idades: o teatro é um conto vivo. Pro-Posições, Campinas, v. 22, n. 2 (65), p. 39-50, maio/ago. 2011.

GARAUDY, Roger. Karl Marx. Rio de Janeiro, Ed. Zahar, 1967.

GIGLIO, Célia Maria Benedicto; GENTA LUGLI, Rosário Silvana. Diálogos pertinentes na formação inicial e continuada de professores e gestores escolares. A concepção do Programa de Residência Pedagógica na UNIFESP. Cadernos de Educação, n. 46, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/4173. Acesso em: 15 abr. 2020.

LIBANIO, João Batista. Mobilizações concretas na cidade. In: LIBANIO, João Batista. As lógicas da cidade. São Paulo: Ed. Loyola, 2002.

MARX, Karl. Manuscritos Econômicos e Filosóficos. São Paulo: BoiTempo Editorial, 2004.

OLIVEIRA, Leni Marcia Curcio de. A importância do Ensino de Artes Visuais na formação de professores. 50f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia). Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Paulo. Guarulhos, 2019.

PORCHER, Louis. Educação Artística: luxo ou necessidade? São Paulo: Summus, 1982.

TAVARES, Monica. Inter-relações entre arte, pesquisa e ciência. Diálogos transdisciplinares; arte e pesquisa. Gilbertto Prado, Monica Tavares, Priscila Arantes (organizadores) – São Paulo : ECA/USP, 2016. 500 p.

UNIFESP. Projeto pedagógico do curso de pedagogia. Guarulhos, 2020. Disponível em: https://www.unifesp.br/campus/gua/images/Apoio_Pedagogico/Projetos_Pedagogicos/2020_PPC_PEDAGOGIA_2020_vfinal_atualizado.pdf. Acesso em: 15 abr. 2020

VYGOTSKY, Lev Semenovitch. Imaginação e criatividade na infância. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

VILLAS BOAS, Benigna Maria de Freitas. Portfólio, avaliação e trabalho pedagógico. Campinas: Papirus, 2004.

ZAMBONI, Silvio. Pesquisa em arte: um paralelo entre arte e ciência. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

Published

2021-08-08

How to Cite

ARAUJO, Betania Libanio Dantas de. What cannot be written deserves to be lived?. Revista GEARTE, [S. l.], v. 8, n. 2, 2021. DOI: 10.22456/2357-9854.117516. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/117516. Acesso em: 28 aug. 2025.

Issue

Section

Arte na Pedagogia: processos educativos de poetizar, fruir e conhecer arte