Aesthetic/cultural experiences in/for teacher formation: tracks, snapshots and traces of an investigative path in the Pedagogy course at UFPE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.117507

Keywords:

Aesthetic/cultural experiences. Teacher formation in Pedagogy. Cultural Studies. Contemporary Art/Education. Ethnography.

Abstract

The article contemplates reflections on aesthetic/cultural formations in Pedagogy, based on research developed at PPGE/UFPE. I dialogue with authors of Cultural Studies and Art/Contemporary Education to think about ruptures, cultures and aesthetics and I use ethnography to know, enter and transit in the field of investigation. The interpretations were elaborated according to Content Analysis guidelines. The study allowed me to understand that, by expanding the students' aesthetic/cultural repertoire, teacher formation provokes movements of encounters, comparisons, confrontations with other lived experiences and expansion of the aesthetic/cultural repertoire of each student.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fabiana Souto Lima Vidal, Universidade Federal de Pernambuco — UFPE, Recife/PE

Professora de Artes Visuais do Colégio de Aplicação e da Universidade Federal de Pernambuco e do Programa Associado de Pós-Graduação em Artes Visuais UFPE/UFPB. Licenciada em Educação Artística/Artes Plásticas e Mestre em Educação na Universidade Federal de Pernambuco. Líder do Grupo de Pesquisa em Estudos Culturais e Arte/Educação (GPECAE).

References

A ONDA. Direção de Dennis Gansel. Alemanha: Constantin Film, 2008. (107min).

BARBOSA, Ana Mae. Carta Prefácio. In: RICHTER, Ivone Mendes. Interculturalidade e estética do cotidiano no ensino das artes visuais. Campinas: Mercado das Letras, 2003.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. 4. ed. Portugal: Edições 70, 2009.

CANAL FUTURA: Caderno Maleta Toda Beleza. BARBOSA, Ana Mae. Cultura, Arte, Beleza e Educação. Texto de assessoria do Programa Toda Beleza. p. 5-25, 2008. Disponível em: <http://www.maletafutura.org.br/docs/caderno_maleta_toda_beleza.pdf>. Acesso em jun. 2021.

CINEMA Paradiso. Direção de Giuseppe Tornatore. Itália: Titanus, 1988. (155min).

COSTA, Marisa Vorraber; BUJES, Maria Isabel Edelweiss. (org.). Caminhos Investigativos III: riscos e possibilidades de pesquisar nas fronteiras. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

COSTA, Marisa Vorraber; SILVEIRA, Rosa Hessel; SOMMER, Luis Henrique. Estudos Culturais, educação e pedagogia. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 23, p. 36-61, ago. 2003.

DARRAS, Bernard. Géométrie de la culture. Revue Media et Information (MEI), Paris, n. 3, 1995.

DARRAS, Bernard. De l’éducation artistique à l’éducation culturelle. In: CONFERENCE MONDIALE SUR L’ÉDUCATION ARTISTIQUE. 21., 2006. Anais [...]. Lisbonne: UNESCO; Gouvernement du Portugal, 2006.

DEWEY, John. Experiência e Educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010a.

DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010b.

DUVE, Thierry de. La nouvelle donne - Remarques sur quelques qualifications du mot “art”. In: GENIN, Christophe; LEROUX, Claire; LONTRADE, Agnès (org.). Juger l’art? Collection Esthétique. 16. Paris: Publications de la Sorbonne, 2009.

ENTRADA para raros. Produção: Daniel Pereira. São Paulo: Gravadora Independente, 2008. 1 DVD (93 min).

ESCRITORES da Liberdade. Direção de Richard LaGravenese. Estados Unidos: Paramount Pictures, 2007. (122min).

FINO, Carlos Nogueira. A etnografia enquanto método: um modo de entender as culturas (escolares) locais. In: ESCALLIER, Christine e VERÍSSIMO, Nelson (org.). Educação e Cultura. Funchal: DCE – Universidade da Madeira, 2008.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. Cultura e educação, tensão nas fronteiras. In: BUJES, Maria Isabel Edelweiss, BONIN, Iara Tatitana. Pedagogias sem fronteiras. Canoas: Editora ULBRA, 2010.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. 1. ed. Rio de Janeiro: Editora LTC, 2012.

GENIN, Christophe (org.). Images et esthétique. Collection Esthétique. Paris: Publications de la Sorbonne, 2007.

GIROUX, Henry. Cruzando as fronteiras do discurso educacional: novas políticas em educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

JANELA da Alma. Direção de João Jardim e Walter Carvalho. Rio de Janeiro: Copacabana Filmes e Produções, 2001. (64min).

KERLAN, Alain. L’art pour éduquer? La tentation esthétique – Contribution philosophique à l’étude d’un paradigme. Québec: Les Presses de l’Université Laval, 2004.

KLEIN, Carin, DAMICO, José. O uso da etnografia pós-moderna para a investigação de políticas públicas de inclusão social. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves. (org.). Metodologias Pós-Críticas em Educação. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2012.

LAUAND, Jean. Prefácio. In: PERISSÉ, Gabriel. Estética e Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

LARROSA, Jorge. Sobre la experiencia. Aloma: Revista de psicologia, ciències de l'educación i de l'esport Blanquerna [en línia], 2006, n. 19, p. 87-112. Disponível em: http://www.raco.cat/index.php/Aloma/article/view/103367/154553. Acesso em: 21 set. 2014.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

LARROSA, Jorge; KOHAN, Walter. Apresentação. In: LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

MATRIX. Direção de Lana Wachowski e Lilly Wachowski. Produção de Joel Silver. Califórnia: Warner Bros., 1999.

MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves. Metodologias de pesquisas pós-críticas ou Sobre como fazemos nossas investigações. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves (org.). Metodologias Pós-Críticas em Educação. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2012.

MURRAY, Roseana. Classificados Poéticos. 17. ed. Belo Horizonte: Miguilim, 1998.

NELSON, Cary; TREICHLER, Paula Al; GROSSBERG, Lawrence. Estudos Culturais: uma introdução. In: Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação”. 4. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2012.

NETO, João Cabral de Melo. O cão sem plumas. In: Revista Continente Multicultural, ed. 229, Recife, 2020. Disponível em: https://revistacontinente.com.br/edicoes/229/o-cao-sem-plumas-. Acesso em: 15 abr. 2020.

O SUBSTITUTO. Direção de Tony Kaye. Estados Unidos: Orion Pictures, 2011. (100min).

PERISSÉ, Gabriel. Estética e Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

PRIBERAM, “flanar”, in Dicionário Priberam da Língua Portuguesa [em linha]. Disponível em: https://dicionario.priberam.org/flanar. Acesso em: 11 ago. 2014.

RECIFE frio. Direção de Kléber Mendonça Filho. Cinemascópio/Símio Filmes. Produtores Associados: Cabraquente produções. Recife: Vitrine Filmes, 2009. (24 min).

RECIFE de Dentro Pra Fora. Direção e produção de Katia Mesel. Recife: Cinemateca Pernambucana, 1997. (16min). Disponível em: <http://cinematecapernambucana.com.br/filme/?id=3108> Acesso em jun. 2021.

SANTOS, Luís Henrique Sacchi dos. Sobre o etnógrafo-turista e seus modos de ver. In: COSTA, Marisa Vorraber; BUJES, Maria Isabel Edelweiss. (org.). Caminhos Investigativos III: riscos e possibilidades de pesquisar nas fronteiras. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

SARAMAGO, José. Viagem a Portugal. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

SOURIAU, Etienne. Vocabulaire d’esthétique. Paris: Presses Universitaires de France, 1990.

VIAGEM à Lua. Direção e produção de Georges Méliès. França: Star Film, 1902. (14min).

VIDAL, Fabiana Souto. Um olhar caleidoscópico nas/para as formações estéticas/culturais de professores(as): experiências e construções de identidades docentes estéticas no curso de Pedagogia da UFPE. 2016. 370 p. Tese (Doutorado em Educação) — Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016.

Published

2021-08-08

How to Cite

VIDAL, Fabiana Souto Lima. Aesthetic/cultural experiences in/for teacher formation: tracks, snapshots and traces of an investigative path in the Pedagogy course at UFPE. Revista GEARTE, [S. l.], v. 8, n. 2, 2021. DOI: 10.22456/2357-9854.117507. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/117507. Acesso em: 28 aug. 2025.

Issue

Section

Arte na Pedagogia: processos educativos de poetizar, fruir e conhecer arte