Creation and evaluation of arts in teacher education
DOI:
https://doi.org/10.22456/2357-9854.117502Keywords:
Evaluation of Arts. Creative process. Teacher education.Abstract
Evaluating is not an easy task. This is an unpleasant action, both for the evaluator and for the evaluated person. When it comes to evaluating in art class, it seems that it becomes even more complex. After all, evaluate what? The process? The product? And when the product is not tangible like a drawing or a sculpture? How to evaluate taking into account the subjective dimension of art? If knowledge in art is built in practice, in action and in creation, the same should happen in the evaluation process. This article argues that art assessment should be constant and understood as part of the learning process. To justify this assertion, the article presents some reflections on assessments that took place in a compulsory subject in the Pedagogy Course.Downloads
References
ALBANO, Ana Angélica. Conversas com jovens professores de arte. São Paulo: Loyola, 2019.
AYOUB, Eliana; STRAZZACAPPA, Márcia. Vivenciando o corpo e a arte: inovando na formação em pedagogia. In: SEMINÁRIO INOVAÇÕES EM ATIVIDADES CURRICULARES: EXPERIÊNCIAS NA UNICAMP, 1., 2007. Anais... Campinas, UNICAMP, 2007.
AYOUB, Eliana; STRAZZACAPPA, Márcia. Corpo e Arte: outras leituras na formação em pedagogia. In: COLE – CONGRESSO DE LEITURA DO BRASIL, 17., 2009, Anais... Campinas: UNICAMP, 2009.
AYOUB, Eliana; ALBANO, Ana Angélica; STRAZZACAPPA, Márcia. L` espace, le temps, le corps, le geste, l`autre, l`art: éducation, corps et art dans la formation enseignante : éducation, corps et art dans la formation enseignante. In: COLLOQUE INTERNATIONAL EN ÉDUCATION, 4., 2017. Actes... Montréal, CRIFPE, 2017.
BROOK, Peter. L’espace vide. Paris: Seuil, 1996.
BOAL, Augusto. O teatro do oprimido e outras poéticas políticas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1991.
HERNANDEZ, Fernando. Cultura visual, mudança educativa e projeto de trabalho. Tradução: Jussara Haubert Rodrigues. Porto Alegre: Artmed, 2000.
IAVELBERG, Rosa. Arte-educação modernista e pós-modernista: fluxos. 2015. Tese (Livre Docência em Formação de Professores) — Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.
IAVELBERG, Rosa. O professor em foco na arte-educação contemporânea. Revista GEARTE, Porto Alegre, v. 3, n. 1, p. 82-95, jan./abr. 2016. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/gearte. Acesso em: 13 abr. 2021.
STRAZZACAPPA, Márcia; AYOUB, Eliana. Educação, corpo e arte: sensibilização à flor da pele. In: ENDIPE - ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, 13., 2006. Anais ... Recife: Lapa software, 2006.
STRAZZACAPPA, Márcia. A educação e a fábrica de corpos: a dança na escola. Cadernos CEDES, v. 21, n. 53, abr. 2001, p. 69-83.
STRAZZACAPPA, Márcia. Empilhando carteiras a procura de um espaço vazio. ABRACE - Associação Brasileira de Artes Cênicas, Belo Horizonte, v. 9, n. 1, 2008. Disponível em: https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/abrace/article/view/1418. Acesso em: 13 abr. 2021.
STRAZZACAPPA, Márcia. A arte como eixo na formação de professores. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 35., 2012. Anais ... Porto de Galinhas: Anped. 2012a.
STRAZZACAPPA, Márcia. Corpo em dança na formação de professores In: CONFAEB ARTE/EDUCAÇÃO: CORPOS EM TRÂNSITO. 22., 2012. Anais... Ponta Grossa, Universidade Estadual Paulista, 2012b. Disponível em: http://faeb.com.br/livro03/Arquivos/mesas/marcia_strazzcappa.pdf. Acesso em: 13 abr. 2021.
STRAZZACAPPA, Márcia; SCHROEDER, Sílvia; SCHROEDER, Jorge. A construção do conhecimento em arte. In: BITTENCOURT, Agueda Bernardete; OLIVEIRA JUNIOR, Wenceslao Machado de. (Orgs.). Estudo, pensamento e criação. 3. ed. Campinas: Gráfica da FE, 2012.
STRAZZACAPPA, Márcia. Sobre danças, andanças e mudanças: trajetórias e memórias de uma artista pesquisadora docente. Campinas: Librum, 2015.
STRAZZACAPPA, Márcia; PAGE, Christiane. L`expérience théâtrale dans la formation enseignante. In: COLLOQUE INTERNATIONAL EN ÉDUCATION, 4., 2017. Actes... Montréal, CRIFPE, 2017.
STRAZZACAPPA, Márcia. Pensando sobre o corpo (ou dando corpo ao pensamento) na formação de professores. In: MARTINS, Mirian Celeste; MOMOLI, Daniel; BONCI, Estela. (Orgs.). Formação de educadores: modos de pensar e provocar encontros com a arte e mediação cultural. São Paulo: Terracota, 2018.
STRAZZACAPPA, Márcia. Aos olhos do poeta, um copo vazio está cheio de ar. Aos olhos do professor, uma sala vazia está cheia de possibilidades. In: COLÓQUIO DA AFIRSE. 26., 2019. Anais... Lisboa, Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2020. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1ydejwcPu_7fhVrQjV9OIjmp95SkrdkfO/view. Acesso em: 13 abr. 2021.
UNICAMP. Diretoria Acadêmica. Regimento Geral da Graduação, 2020. Disponível em: https://www.dac.unicamp.br/portal/graduacao/regimento-geral. Acesso em: 13 mar. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Readers are free to download, print and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention of the author (s) and GEARTE Journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the author (s) and the Journal. Upon submitting an article to GEARTE Journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to the Journal: authors are allowed to publish and distribute their work online in institutional/disciplinary repositories or on their personal page.
This journal uses a Licença de Atribuição Creative Commons 4.0 Internacional.