Imaginary, subjectivity and technology in teacher training in the visual arts
DOI:
https://doi.org/10.22456/2357-9854.90734Keywords:
Visual Arts. Contemporary Technologies. Imaginary. Subjectivity. Teacher Training.Abstract
The influence and impact of technological development on people of the 21st century attest to the importance of discussions on the subject in education. Mainly supported in Gilbert Durand and Felix Guattari, the article problematizes the changes operated in the visual order, processed in the technical games that originate images, their reverberations in subjectivities and education processes, putting in game the perceptual mechanisms and the involvement of the spectators in the field of exchange constituted by the images. Therefore, the text aims to reflect about the impact of technology on life in society and the fundamental role of education, not only as a possibility of capacity to technical practices, but mainly in the use of new media in expressive and reflexive activities, of subjectivityDownloads
References
BOURRIAUD, Nicolas. Estética relacional. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
BRANDÃO, Cláudia Mariza Mattos. Entre photos, graphias, imaginários e memórias: a (re)invenção do ser professor. 2012. 154f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Pelotas, Pelotas. Disponível em: http://repositorio.ufpel.edu.br:8080/bitstream/123456789/1678/1/Claudia%20Mariza%20Mattos%20Brandao_Tese.pdf
COUCHOT, Edmont. A tecnologia na arte: da fotografia à realidade virtual. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2003.
DURAND, Gilbert. A imaginação simbólica. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2000.
FERRARA, Lucrécia D’Aléssio. Leitura sem palavras. São Paulo, Ática, 2002.
GUATTARI, Félix. Caosmose. São Paulo: Ed. 34, 1992.
GUATTARI, Félix. As três ecologias. Campinas: Papirus, 1993a.
GUATTARI, Félix. Da produção de subjetividade. In: PARENTE, André (Org.). Imagem-máquina: a era das tecnologias do virtual. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1993b. cap. 16, p. 177-191.
GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 2005.
LÓPEZ Quintás, Alfonso. Estética. Petrópolis, RJ: Vozes, 1992.
MATTELART, Armand; MATTELART, Michèle. História das teorias da comunicação. São Paulo: Loyola, 2003.
MEIRA, Marly Ribeiro. Educação estética, arte e cultura do cotidiano. In.: PILLAR, Analice Dutra (org.). A educação do olhar no ensino das artes. Porto Alegre: Mediação, 2006.
NEBOT, Joaquín Rodriguez. Multiplicidad y subjetividad. Montevideo: Nordan Comunidad, 1994.
OKAMOTO, Jun. Percepção ambiental e comportamento. São Paulo: Plêiade, 1999.
RESTANY, Pierre. O manifesto do Rio Negro. Alto Rio Negro, 3 de agosto em 1978. Disponível em: https://www.ufmg.br/revistaufmg/downloads/21/13_pag260a277_fabriciofernandino_franskrajcberg.pdf Acesso em: 28 jan. 2019.
ROLNIK, Suely. Uma insólita viagem à subjetividade: fronteiras com a ética e a cultura, s/d. Disponível em: http://caosmose.net/suelyrolnik/pdf/subjeticabourdieu.pdf Acesso em: 13 jan. 2019.
SILVA, Juremir Machado da. As tecnologias do imaginário. 2ª ed. Porto Alegre: Editora Sulina, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Readers are free to download, print and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention of the author (s) and GEARTE Journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the author (s) and the Journal. Upon submitting an article to GEARTE Journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to the Journal: authors are allowed to publish and distribute their work online in institutional/disciplinary repositories or on their personal page.
This journal uses a Licença de Atribuição Creative Commons 4.0 Internacional.