Curriculum as a possibility of teacher training in the arts: a look over the state public schools

Authors

  • Maristela Sanches Rodrigues Instituto Federal de São Paulo — IFSP, Jacareí/SP, Brasil)

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.84793

Keywords:

Teacher training. Art Curriculum. Formative conceptions.

Abstract

This text is based on the premise that official curricula are part of public policies for education and represent possibilities of teacher’s formation. From the research carried out with art teachers of Sao Paulo’s state public network (2012 – 2016), the text seeks to reflect over meetings and disagreements between these teachers’ formative conceptions and the conceptions brought by Sao Paulo’s official art curriculum (2008 – current). Conceptions of art, access to art, art teaching and art curriculum, revealed in the conversations with fifteen art teachers, led to reflections on the relevance of a careful work of teacher formation to act with a curriculum, formation which allows the teachers to identify, understand, deconstruct and rebuild their own formative conceptions in the relation to the curriculum, in way to nourish and sustain their choices to the teaching/learning of art that they consider desirable and/or indispensable to their school contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maristela Sanches Rodrigues, Instituto Federal de São Paulo — IFSP, Jacareí/SP, Brasil)

Professora de Arte no IFSP; Doutora em Artes pelo Instituto de Artes da UNESP; Pesquisas nas seguintes áreas: ensino/aprendizagem de arte; formação de professores de arte; currículo de arte; teoria do desenolvimento estético; medicaçao cultural, desenho e plástica.

References

ARROYO, Miguel G. Currículo, território em disputa. 2. ed. Petrópolis/RJ: Vozes, 2011.

BARBOSA, Ana Mae. Tópicos Utópicos. Belo Horizonte/MG: Editora C/ Arte, 1998.

BARBOSA, Ana Mae. Da interdisciplinaridade à interterritorialidade: caminhos ainda incertos. Paidéia: revista do curso de Pedagogia da FUMEC. Belo Horizonte/MG: Ano 7, n. 9, p. 11-29, jul./dez. 2010. Disponível em: http://www.fumec.br/revistas/paideia/article/view/1288 . Acesso em: 10 de jul. 2018.

BARBOSA, Ana Mae; COUTINHO, Rejane Galvão. Ensino da arte no Brasil: aspectos históricos e metodológicos. Rede São Paulo de Cursos de Especialização para o quadro do Magistério da SEESP – RedeFor – Ensino Fundamental II e Ensino Médio. Universidade Estadual Paulista – UNESP e Secretaria de Estado da Educação de São Paulo – SEE/SP, Coordenadoria de Estudos e Normas Pedagógicas. São Paulo: 2011. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/

/40427/3/2ed_art_m1d2.pdf. Acesso em: 10 de jul. 2018.

LOPES, Alice C.; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo/SP: Cortez, 2011.

RAMOS, Géssica Priscila. A política educacional paulista (1995-2010) e seus impactos na identidade da escola e do professor. In: Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (ANPAE: Associação Nacional de Política e Administração da Educação), v. 29, n. 3, p. 537-556, set./dez. 2013. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/47224/29425 . Acesso em: 10 de jul. 2018.

SÃO PAULO, Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. Currículo do Estado de São Paulo. Coord. Maria Inês Fini. São Paulo: SEE, 2010.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. 3. reimp. Belo Horizonte/MG: Autêntica, 2011.

Published

2018-08-31

How to Cite

RODRIGUES, M. S. Curriculum as a possibility of teacher training in the arts: a look over the state public schools. Revista GEARTE, [S. l.], v. 5, n. 2, 2018. DOI: 10.22456/2357-9854.84793. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/84793. Acesso em: 25 apr. 2025.

Issue

Section

Ensino de artes visuais e Políticas Públicas Educacionais