efforts and risky attempts of insubordination

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.144351

Keywords:

Art Education, Teacher training, Catastrophe, Sow hope

Abstract

This text advocates, in the context of what is identified as humanity's path towards its catastrophe, the involvement of researchers, artists, and teachers in insubordinate intervention practices. Actions that sow hope and foster an educational practice that promotes the formation of citizens, individuals aware of democratic values and staunch defenders of freedom, and anti-discriminatory relationships.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Carlos de Paiva, Instituto de Investigação em Arte, Design e Sociedade – i2ADS / Universidade do Porto – UP, Porto, Portugal

Nasceu no Porto em 1950. Professor Emérito da Universidade do Porto, Professor Jubilado da Faculdade de Belas Artes. Doutor em ‘Pintura’, Mestre em ‘Arte Multimédia’ e Licenciado em ‘Artes Plásticas – Pintura’ pela Universidade do Porto — Faculdade de Belas Artes. Investigador Integrado do i2ADS (Instituto de Investigação em Arte, Design e Sociedade), pertencendo à sua Direcção e ao seu Conselho Científico. Coordena o Programa de Investigação ‘Interculturalidade e Sociedade’, integrando o ‘IDENTIDADES_Colectivo de Acção e Investigação’ (ID_CAI). Percurso múltiplo por vários percursos, aparentemente dispersos, mas relacionados por uma atitude transversal de intervenção crítica, contra a discriminação, o racismo e o colonialismo. Forte envolvimento anticolonial em ações interculturais, artísticas e culturais com comunidades em Moçambique, Brasil, Cabo Verde e Portugal.

References

APPADURAI, Arjum. Dimensões culturais da globalização. A modernidade sem peias [Modernity At Large. Cultural Dimensions of Globalization, 1996]. Lisboa: Teorema, 2004.

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro [Between past and Future, 1961]. Lisboa: Relógio D’Água, 2006.

BARBOSA, Ana Mae. Arte/Educação Contemporânea: consonâncias internacionais. São Paulo: Cortez Editora, 2005.

BATESON, Gregory. Mente e natureza: uma unidade necessária. [S. l.]: Flamingo, 1985.

BUTLER, Judith; LACLAU, Ernesto; ŽIŽEK, Slavoj. Contingencia, hegemonía. universalidad. Diálogos contemporáneos de la izquierda [Contingency, hegemony, universality. Contemporary dialogues on the left. 2000]. Buenos Aires: Fundo de Cultura Económica de Argentina, 2017.

CABRAL, Amílcar. Alguns Princípios do Partido, intervenção proferida no Seminário de quadros do PAIGC em Novembro de 1969. In: P.A.I.G.C. UNIDADE E LUTA. Porto: Nova Aurora, 1974.

CASTRO, Eduardo Viveiros de. Metafísicas canibais: Elementos para uma antropologia pós-estrutural. São Paulo: Ubu Editora, 2018.

DANOWSKI, Déborah; CASTRO, Eduardo Viveiros de. Há mundo por vir? Ensaio sobre os medos e os fins. Lisboa: Antígona Editores Refratários, 2023.

KI-ZERBO, Joseph. Para quando a África? Entrevista com René Holenstein [À quand l’Afrique? Entretenien avec René Holenstein. 2004]. Rio de Janeiro: Pallas Editora, 2009.

KOHAN, Walter Omar. Filosofia. O paradoxo de aprender e ensinar [Filosofía, la paradoja de aprender y enseñar, 2008]. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2023.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Grupo Autêntica, 2014.

MBEMBE, Achille. Políticas da inimizade [Politiques de l’inimitié, 2016]. Lisboa: Antígona Editores Refractários, 2017.

MERLIN, Nora. Mentir e y colonizar: obediencia inconsciente y subjetividad neoliberal. Buenos Aires: Letra Viva, 2019.

NÓVOA, António. Vida dos professores. Porto: Porto Editora, 2014.

PERNIOLA, Mario. El arte expandido [L’arte espansa, 2015]. Madrid: Casimiro Libros, 2016.

SCHLEMIHL, Peter. L´homme qui a perdu som Ombre. Paris: L’Eecole des Loisirs, 1978.

Published

2024-12-02

How to Cite

PAIVA, J. C. de. efforts and risky attempts of insubordination. Revista GEARTE, [S. l.], v. 11, 2024. DOI: 10.22456/2357-9854.144351. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/144351. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Art/Education Dossier enREDE