efforts and risky attempts of insubordination
DOI:
https://doi.org/10.22456/2357-9854.144351Keywords:
Art Education, Teacher training, Catastrophe, Sow hopeAbstract
This text advocates, in the context of what is identified as humanity's path towards its catastrophe, the involvement of researchers, artists, and teachers in insubordinate intervention practices. Actions that sow hope and foster an educational practice that promotes the formation of citizens, individuals aware of democratic values and staunch defenders of freedom, and anti-discriminatory relationships.
Downloads
References
APPADURAI, Arjum. Dimensões culturais da globalização. A modernidade sem peias [Modernity At Large. Cultural Dimensions of Globalization, 1996]. Lisboa: Teorema, 2004.
ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro [Between past and Future, 1961]. Lisboa: Relógio D’Água, 2006.
BARBOSA, Ana Mae. Arte/Educação Contemporânea: consonâncias internacionais. São Paulo: Cortez Editora, 2005.
BATESON, Gregory. Mente e natureza: uma unidade necessária. [S. l.]: Flamingo, 1985.
BUTLER, Judith; LACLAU, Ernesto; ŽIŽEK, Slavoj. Contingencia, hegemonía. universalidad. Diálogos contemporáneos de la izquierda [Contingency, hegemony, universality. Contemporary dialogues on the left. 2000]. Buenos Aires: Fundo de Cultura Económica de Argentina, 2017.
CABRAL, Amílcar. Alguns Princípios do Partido, intervenção proferida no Seminário de quadros do PAIGC em Novembro de 1969. In: P.A.I.G.C. UNIDADE E LUTA. Porto: Nova Aurora, 1974.
CASTRO, Eduardo Viveiros de. Metafísicas canibais: Elementos para uma antropologia pós-estrutural. São Paulo: Ubu Editora, 2018.
DANOWSKI, Déborah; CASTRO, Eduardo Viveiros de. Há mundo por vir? Ensaio sobre os medos e os fins. Lisboa: Antígona Editores Refratários, 2023.
KI-ZERBO, Joseph. Para quando a África? Entrevista com René Holenstein [À quand l’Afrique? Entretenien avec René Holenstein. 2004]. Rio de Janeiro: Pallas Editora, 2009.
KOHAN, Walter Omar. Filosofia. O paradoxo de aprender e ensinar [Filosofía, la paradoja de aprender y enseñar, 2008]. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2023.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Grupo Autêntica, 2014.
MBEMBE, Achille. Políticas da inimizade [Politiques de l’inimitié, 2016]. Lisboa: Antígona Editores Refractários, 2017.
MERLIN, Nora. Mentir e y colonizar: obediencia inconsciente y subjetividad neoliberal. Buenos Aires: Letra Viva, 2019.
NÓVOA, António. Vida dos professores. Porto: Porto Editora, 2014.
PERNIOLA, Mario. El arte expandido [L’arte espansa, 2015]. Madrid: Casimiro Libros, 2016.
SCHLEMIHL, Peter. L´homme qui a perdu som Ombre. Paris: L’Eecole des Loisirs, 1978.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention of the author (s) and GEARTE Journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the author (s) and the Journal. Upon submitting an article to GEARTE Journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to the Journal: authors are allowed to publish and distribute their work online in institutional/disciplinary repositories or on their personal page.
This journal uses a Licença de Atribuição Creative Commons 4.0 Internacional.