The (dis)figuration of indigenous and black people in art: notes on the (de)coloniality of the image
DOI:
https://doi.org/10.22456/2357-9854.144344Keywords:
Art, Imaginary, Modernity, Globality, DecolonialityAbstract
The big question in art historiography at this moment of asymmetric globalities is perhaps the review of identities and representations subsumed in the constitution of modernity/coloniality – an issue currently unfolding in post-colonial, anti-colonial and decolonial studies. Drawing on the (dis)figuration of Amerindians and Africans in the history of art, this essay proposes discussions on the (re)invention of images that supported civilizational imaginaries in the midst of modern coloniality based on the contributions of Aimé Césaire, Jacques Le Goff, Serge Gruzinski , Ailton Krenak and Susan Buck-Morss, among others.
Downloads
References
BUCK-MORSS, Susan. O presente do passado. Desterro (Florianópolis): Cultura e Barbárie, 2018.
CÉSAIRE, Aimé. Discurso sobre o colonialismo. São Paulo: Veneta, 2020.
CHICANGANA-BAYONA, Yobenj Aucardo. Imagens de canibais e selvagens do Novo Mundo: do maravilhoso medieval ao exótico colonial (séculos XV-XVII). Campinas, SP: Ed. Unicamp, 2017.
COLOMBRES, Adolfo. Teoría transcultural del arte: hacia un pensamiento visual independiente. Buenos Aires: Del Sol, 2004.
COSTA, Maria de Fátima; DIENER, Pablo (orgs.). Spix e Martius: relatórios ao rei. Rio de Janeiro: Capivara, 2018.
DAGEN, Philippe. Primitivismes: une invention moderne. Paris: Galimard, 2019.
GRUZINSKI, Serge. As quatro partes do mundo: história de uma mundialização. Belo Horizonte, Ed. UFMG; São Paulo: Edusp, 2014.
KRENAK, Ailton. A vida não é útil. São Paulo: Cia. Das Letras, 2020.
LAFONT, Anne. A arte dos mundos negros: história, teoria, crítica. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2023.
LE GOFF, Jacques. A história deve ser dividida em pedaços? São Paulo: Ed. Unesp, 2015.
MICHAUD, Éric. Las invasiones bárbaras: una genealogia de la historia del arte. Bueno Aires: Adriana Hidalgo editora, 2017.
OCAMPO, Estela. Apolo y la máscara: la estética occidental frente a las prácticas artísticas de otras culturas. Barcelona: Icaria, 1985.
PAIVA, Alessandra Simões. A virada decolonial na arte brasileira. Bauru, SP: Mireveja, 2022.
PIQUEIRA, Gustavo. Primeiras impressões: o nascimento da cultura impressa e sua influência na criação da imagem do Brasil. São Paulo: Ed. WMF Martins Fontes, 2020.
RIPA, Cesare. Iconologia (tomos I e II). Madrid: Akal, 2002.
SAVOY, Bénédicte. A luta da África por sua arte. Campinas: Unicamp, 2022.
SELIGMANN-SILVA, Márcio. A virada testemunhal e decolonial do saber histórico. Campinas: Ed. Unicamp, 2022.
ZANINI, Walter. História geral da arte no Brasil. São Paulo: Instituto Walther Moreira Salles; Fundação Djalma Guimarães, 1983.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention of the author (s) and GEARTE Journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the author (s) and the Journal. Upon submitting an article to GEARTE Journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to the Journal: authors are allowed to publish and distribute their work online in institutional/disciplinary repositories or on their personal page.
This journal uses a Licença de Atribuição Creative Commons 4.0 Internacional.