The (dis)figuration of indigenous and black people in art: notes on the (de)coloniality of the image

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.144344

Keywords:

Art, Imaginary, Modernity, Globality, Decoloniality

Abstract

The big question in art historiography at this moment of asymmetric globalities is perhaps the review of identities and representations subsumed in the constitution of modernity/coloniality – an issue currently unfolding in post-colonial, anti-colonial and decolonial studies. Drawing on the (dis)figuration of Amerindians and Africans in the history of art, this essay proposes discussions on the (re)invention of images that supported civilizational imaginaries in the midst of modern coloniality based on the contributions of Aimé Césaire, Jacques Le Goff, Serge Gruzinski , Ailton Krenak and Susan Buck-Morss, among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Afonso Medeiros, Universidade Federal do Pará – UFPA, Belém/PA, Brasil

Paraense de Belém, José Afonso Medeiros Souza é professor titular, crítico e historiador da arte atuante na FAV e no PPGARTES da UFPA, pesquisador do CNPq e líder do GP em Histórias, Artes e Saberes Estéticos. Graduado em Educação Artística: Artes Plásticas (UFPA, 1985), é especialista em Belas Artes: História da Arte pela Shizuoka University (Japão, 1988); mestre em Ciências da Educação: Arte-Educação pela Shizuoka University (Japão, 1996) e doutor em Comunicação e Semiótica: Intersemiose na Literatura e nas Artes pela PUC-SP (2001), com estágio no Japanese-Language Institute de Kansai (2000). Foi Postdoctoral Visiting Scholar na University of Kassel (2003) e fez estágio pós-doutoral no PPGDTSA da UNIFESSPA (2017-18). Foi presidente da ANPAP (2013-14) e Vice-Presidente da FAEB (1990-92).

References

BUCK-MORSS, Susan. O presente do passado. Desterro (Florianópolis): Cultura e Barbárie, 2018.

CÉSAIRE, Aimé. Discurso sobre o colonialismo. São Paulo: Veneta, 2020.

CHICANGANA-BAYONA, Yobenj Aucardo. Imagens de canibais e selvagens do Novo Mundo: do maravilhoso medieval ao exótico colonial (séculos XV-XVII). Campinas, SP: Ed. Unicamp, 2017.

COLOMBRES, Adolfo. Teoría transcultural del arte: hacia un pensamiento visual independiente. Buenos Aires: Del Sol, 2004.

COSTA, Maria de Fátima; DIENER, Pablo (orgs.). Spix e Martius: relatórios ao rei. Rio de Janeiro: Capivara, 2018.

DAGEN, Philippe. Primitivismes: une invention moderne. Paris: Galimard, 2019.

GRUZINSKI, Serge. As quatro partes do mundo: história de uma mundialização. Belo Horizonte, Ed. UFMG; São Paulo: Edusp, 2014.

KRENAK, Ailton. A vida não é útil. São Paulo: Cia. Das Letras, 2020.

LAFONT, Anne. A arte dos mundos negros: história, teoria, crítica. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2023.

LE GOFF, Jacques. A história deve ser dividida em pedaços? São Paulo: Ed. Unesp, 2015.

MICHAUD, Éric. Las invasiones bárbaras: una genealogia de la historia del arte. Bueno Aires: Adriana Hidalgo editora, 2017.

OCAMPO, Estela. Apolo y la máscara: la estética occidental frente a las prácticas artísticas de otras culturas. Barcelona: Icaria, 1985.

PAIVA, Alessandra Simões. A virada decolonial na arte brasileira. Bauru, SP: Mireveja, 2022.

PIQUEIRA, Gustavo. Primeiras impressões: o nascimento da cultura impressa e sua influência na criação da imagem do Brasil. São Paulo: Ed. WMF Martins Fontes, 2020.

RIPA, Cesare. Iconologia (tomos I e II). Madrid: Akal, 2002.

SAVOY, Bénédicte. A luta da África por sua arte. Campinas: Unicamp, 2022.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. A virada testemunhal e decolonial do saber histórico. Campinas: Ed. Unicamp, 2022.

ZANINI, Walter. História geral da arte no Brasil. São Paulo: Instituto Walther Moreira Salles; Fundação Djalma Guimarães, 1983.

Published

2024-12-02

How to Cite

MEDEIROS, A. The (dis)figuration of indigenous and black people in art: notes on the (de)coloniality of the image. Revista GEARTE, [S. l.], v. 11, 2024. DOI: 10.22456/2357-9854.144344. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/144344. Acesso em: 23 jun. 2025.

Issue

Section

Art/Education Dossier enREDE