Art, Education and Collectivity: enREDE confluences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.144341

Keywords:

Art/Education, Anticoloniality, Teaching and research practices, enREDE research groups

Abstract

How to organize a scientific event, from its organizational bases, democratic, horizontal and collaborative? What is the role of congresses and similar events in contemporary Art/Education? How to outline issues so that they do not close, but allow for the expansion of dialogues for the (re)invention of art/educational practices? This work, written by four hands, aims to present the process of organizing and carrying out the International Meeting of Art/Education: enREDE research groups, held at the Institute of Arts/Unesp, in December 2023 and which had as one of its purposes to debate problems in the fields of teaching and research in Art/Education and its object of teaching in dialogue with issues of our current society, from an anticolonial perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rejane Galvão Coutinho, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita — UNESP, São Paulo/SP, Brasil

Graduada em Educação Artística pela Universidade Federal de Pernambuco (1988), mestrado (1998) e doutorado (2002) em Artes pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, Pós-doutorado pela Universidade Pública de Navarra, Espanha (2011/2012). É professora do Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista, UNESP, onde atua na Licenciatura em Artes Visuais e na Pós-Graduação em Artes, área de Arte e Educação e no Mestrado Profissional em Artes, Prof-Artes. Tem desenvolvido pesquisas com foco na história do ensino de artes e na formação de arte/educadores e mediadores culturais. É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Arte/Educação Borrando Fronteiras – GEPABOF; membro da Rede Internacional de Investigação em Artes, Educação Artística e Arte/Educação enREDE.

Sidiney Peterson de Lima, Instituto Ieda Picon – IEP, São Paulo/SP, Brasil

Doutorado, em Artes, pelo Instituto de Artes – UNESP – Área de Concentração de Arte e Educação; Linha de Pesquisa de Processos Artísticos, Experiências Educacionais e Mediação Cultural (2020); Mestre em Artes pelo Instituto de Artes da UNESP – na Linha de Ensino de Aprendizagem da Arte (2014); Graduado em Pedagogia pela Unidade Acadêmica de Garanhuns (UAG)/ Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE) – 2010. Vice-presidente da Federação de Arte/Educadores do Brasil (gestão 2022-2023). Participante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Arte/Educação Borrando Fronteiras (GEPABOF) e do Grupo de Estudo e Pesquisas sobre Imagem, História e Memória, Mediação, Arte e Educação (GPIHMAE). Membro fundador e representante no Brasil do Centre de Recherche d’Éducation Artistique et Société (CREAS). Professor de Artes no Instituto Ieda Picon. Tem desenvolvido pesquisas com foco nas Histórias do ensino de Arte e formação docente, em artes visuais, no Brasil e América Latina a partir de temas como: Escolinha de Arte de São Paulo (EASP); Curso Intensivo de arte na Educação (CIAE); Escolinha de Arte do Brasil (EAB); Movimento Escolinhas de Arte (MEA); Arte/Educação; Formação de Professores de artes visuais no Brasil; Pesquisas em/com arquivos, memórias e histórias da Arte na Educação e Arte na Pedagogia.

References

BARBOSA, Ana Mae. Ensino das artes visuais no Brasil: influências e subversões. In: TEODORO, Maria de Lourdes (org.). Ensino das Artes na Universidade: textos fundantes. Curitiba: Appris, 2018.

BARBOSA, Ana Mae. Redesenhando o desenho: educadores, política e história. São Paulo: Cortez, 2015.

BISPO DOS SANTOS, Antônio. A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu editora / PISEAGRAMA, 2023.

ESCAÑO, Carlos; DEWHURST, Marit. Pensar en (el) común: Experiencia COMOOC como tecer espacio para crear comunidade desde la educación y las artes. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, v. 99, n. 38.1, p. 119-142, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.47553/rifop.v99i38.1.104030. Acesso em: 01 de julho de 2024.

FEDERICI, Silvia. Reencantando o mundo: feminismo e a política dos comuns. Tradução do Coletivo Sycorax. São Paulo: Elefante, 2022.

RICHTER, Ivone Mendes. Histórico da FAEB: uma perspectiva pessoal. In: BARBOSA, Ana Mae (Org.). Ensino da arte: memória e história. São Paulo: Perspectiva, 2008. p. 323-334.

Published

2024-12-02

How to Cite

COUTINHO, R. G.; LIMA, S. P. de. Art, Education and Collectivity: enREDE confluences. Revista GEARTE, [S. l.], v. 11, 2024. DOI: 10.22456/2357-9854.144341. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/144341. Acesso em: 25 jun. 2025.

Issue

Section

Art/Education Dossier enREDE