Art/body/city: an aesthetics of teaching through art
DOI:
https://doi.org/10.22456/2357-9854.135750Keywords:
Aesthetic propositions, Art, Teacher training in artAbstract
This article brings an a/r/tographic research that makes use of cartographic and sociopoetic foundations. The objective was to explore what was perceived and experienced, as artistic/cultural background, by students of the Pedagogy course. The data generation instruments were: affective cartographies, photographs, students’ narratives, audios and researchers’ field diary. The results indicate that the students performed the poetic exercise of seeing art in the city, sharpening their perception. They showed discomfort in front of art objects and mobilized themselves to interact with them, surprising themselves. Therefore, aesthetic objects, when not separated from life, can enhance learning.
Downloads
References
ARROYO, Miguel González. Uma celebração da colheita. In: TEIXEIRA, Inês Assunção de Castro; LOPES, José de Souza Miguel (org.). A escola vai ao cinema. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p. 125-133.
CALVINO, Italo. As cidades invisíveis. Tradução: Diogo Mainardi. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
EGAS, Olga Maria Botelho. Metodologias artísticas de pesquisa em educação e deslocamentos na formação docente: a fotografia como construção do pensamento visual. 2017. 293 f. Tese (Doutorado em Educação, Arte e História da Cultura) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2017.
FERRARI, Anderson; OLIVEIRA, Bruna Tostes de. Marcas na escola: pichação, grafite e subjetividades no ensino com arte. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 1, e88923, p. 1-21, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623688923
GADOTTI, Moacir. A questão da educação formal/não formal. Texto apresentado ao Institut International Des Droits De L’enfant (IDE). Droit à l’éducation: solution à tous les problèmes ou problème sans solution? Suíça, out. 2005. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5633199/mod_resource/content/1/eudca%C3%A7%C3%A3o%20n%C3%A3o%20formal_formal_Gadotti.pdf. Acesso em: 18 ago. 2023.
GATTI, Bernardete A.; GUIMARÃES, Luisa Veras de Sandes; PUIG, Daniel Fils. Uma cartografia na formação de professores para a educação básica: práticas e soluções inovadoras em propostas curriculares. São Paulo: Instituto de Estudos Avançados, Universidade de São Paulo, 2022.
GIACOMIN, Melina. Cata-ventos de poesia: vivências poéticas com crianças na pré-escola. 2022. 164 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2022.
ICLE, Gilberto (org.). Formação e processos de criação: pesquisa, pedagogia e práticas performativas. São Paulo: Max Limonad, 2021.
MARANGONI, Marli. Brincadências com a poesia infantil: um quintal para o letramento poético. 2015. 229 f. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade de Caixas do Sul e Centro Universitário Ritter dos Reis, Caxias do Sul, 2015.
MARQUES, Ana Martins. Apenas ficar aqui [...]. In: MARQUES, Ana Martins; JORGE, Eduardo. Como se fosse casa (uma correspondência). Belo Horizonte: Relicário, 2017a. p. 21.
MARQUES, Ana Martins. Quando alugamos um apartamento [...]. In: MARQUES, Ana Martins; JORGE, Eduardo. Como se fosse casa (uma correspondência). Belo Horizonte: Relicário, 2017b. p. 23.
MARQUES, Ana Martins. Ela procura estudar [...]. In: MARQUES, Ana Martins; JORGE, Eduardo. Como se fosse casa (uma correspondência). Belo Horizonte: Relicário, 2017c. p. 10-11.
MARQUES, Ana Martins. (Como conversam as coisas com as coisas?). In: MARQUES, Ana Martins; JORGE, Eduardo. Como se fosse casa (uma correspondência). Belo Horizonte: Relicário, 2017d. p. 13.
MARTINS, Mirian Celeste; DEMARCHI, Rita de Cássia. Educação como matéria-prima e mediação cultural: entreS experiências. Revista Matéria-Prima, Lisboa, v. 4, n. 3, p. 128-138, 2016.
MARTINS, Mirian Celeste; PICOSQUE, Gisa. Travessias para fluxos desejantes do professor propositor. In: OLIVEIRA, Marilda Oliveira de (org.). Arte, Educação e Cultura. Santa Maria, 2015. p. 317-327.
MEIRA, Ana Marta. Olhares das crianças sobre a cidade de Porto Alegre. Revista GEARTE, Porto Alegre, v. 9, p. 1-14, 2022. DOI: https://doi.org/10.22456/2357-9854.128443
NEITZEL, Adair de Aguiar. O jogo das construções hipertextuais. Florianópolis: Editora da UFSC; Itajaí: Editora da Univali, 2009.
NEITZEL, Adair de Aguiar; RAMOS, Flávia Brocchetto. A leitura do literário como experiência artística e estética. In: CARVALHO, Mário de Faria; BRACCHI, Daniela Nery; PAIVA, André Luiz dos S. (org.). Estéticas dissidentes e educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2022. p. 22-41. Disponível em: https://www.pimentacultural.com/_files/ugd/6f8845_892bc172b41c460cb9615533c59d81d1.pdf. Acesso em: 2 jul. 2023.
PAREJA, Cleide Jussara Müller. A mediação da leitura do literário no Ensino Superior. 2021. 192 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, 2021.
PRADO, Adélia. Sobre a poesia. Letra in.verso e re.verso, [s. l.], 29 jul. 2010. Disponível em: https://www.blogletras.com/2010/07/sobre-poesia.html. Acesso em: 18 ago. 2023.
PUPO, Maria Lucia de Souza Barros. A arte de formular perguntas. In: ICLE, Gilberto (org.). Formação e processos de criação: pesquisa, pedagogia e práticas performativas. São Paulo: Max Limonad, 2021. p. 8-12.
RANCIÈRE, J. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Tradução: Lilian do Vale. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
ROLDÁN, Joaquín; BUSTAMANTE DÍAZ, María José. Imágenes y palabras: mira lo que veo Cómo fotografían su escuela las niñas y los niños. In: ROLDÁN, Joaquín; MARÍN VIADEL, Ricardo (org.). Metodologías artísticas de inivestigación em educación. Málagra: Edicions Aljibe, 2012. p. 138-161.
ROLDÁN, Joaquín; GENET, Rafaèle. FotoDiálogos: preguntas y respuestas visuales para el aprendizaje de los conceptos fotográficos. In: ROLDÁN, Joaquín; MARÍN VIADEL, Ricardo (org.). Metodologías artísticas de inivestigación em educación. Málagra: Edicions Aljibe, 2012. p. 162-195.
URIARTE, Mônica Zewe; NEITZEL, Adair de Aguiar; CARVALHO, Carla; KUIPEC, Anne. Mediação cultural: função de mestre explicador ou ação de mestre emancipador? In: NEITZEL, Adair de Aguiar; CARVALHO, Carla (org.). Mediação cultural, formação de leitores e educação estética. Curitiba: CRV, 2016. p. 37-52.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention of the author (s) and GEARTE Journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the author (s) and the Journal. Upon submitting an article to GEARTE Journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to the Journal: authors are allowed to publish and distribute their work online in institutional/disciplinary repositories or on their personal page.
This journal uses a Licença de Atribuição Creative Commons 4.0 Internacional.