Teacher training and dissemination of the Triangular Approach at the Center for Support to Culture and Extension in the Promotion of Art in Education at the School of Communications and Arts at the University of São Paulo
DOI:
https://doi.org/10.22456/2357-9854.125031Keywords:
Art Education, Triangular Approach, Teaching, LearningAbstract
The Triangular Approach was published by Ana Mae Barbosa, in 1991, in the book A Imagem no Ensino da Arte. When the book was about to celebrate 10 years of its release, the improvement course “Learning in Contemporary Art and Culture” was offered to cultural teachers and educators at the Center for Support to Culture and Extension in the Promotion of Art in Education, at School of Communications and Arts at the University of São Paulo, NACE-NUPAE. Now, on completing 30 years of this publication, this article brings together: a teacher of this course and a student of the first class, who make their analyzes about classes and activities, mediated by Beatriz Ribeiro.
Downloads
References
BARBOSA, Ana Amália. Releitura, citação, apropriação ou o quê? In: BARBOSA, Ana Mae (org.). Arte/educação contemporânea: consonâncias internacionais. São Paulo: Cortez, 2005, p. 143 – 149.
BARBOSA, Ana Mae. Entrevista à Agência Repórter Social, 2005. In: COSTA, Fábio José Rodrigues da. Didáctica de las artes visuales: una proposición postmoderna. Sevilla: Universidad de Sevilla: Facultad de Ciencias de la Educación, Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal, 2007. (Inédito, trad. dos autores).
BARBOSA, Ana Mae. Tópicos utópicos. Belo Horizonte: C/ Arte, 1998.
BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte: anos 80 e novos tempos. São Paulo: Perspectiva, 1991.
ESTUDANTES do NACE-NUPAE de 2000. Tomie Ohtake: conversando com os Arte/Educadores. In: BARBOSA, Ana Mae (org.). Mulheres não devem ficar em silêncio: arte, design, educação. São Paulo: Cortez, 2019, p. 405-419.
COSTELLA, Antonio. Para apreciar a Arte: roteiro didático. São Paulo: Senac, 2017.
DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
DONDIS, Donis A. Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
LOURENZI, Hercílio (ed.). Como grafitar. São Paulo: Editora Escala, nº 1, s/d.
MAIURI, Tânia Paiva Navarro; MINERINI NETO, José; MOLFI, José Márcio Viezzi e PONCIANO, Leda Maria do Nascimento. Proposta de arte-educação em galerias de arte. São Paulo: NACE-NUPAE, ECA/USP, 2000 (inédito).
MINERINI NETO, José. Abordagens triangulares: reflexões sobre a aprendizagem triangular da arte. In: AZEVEDO, Fernando Gonçalves de e CUNHA, Fernanda Pereira da (org.). Revista GEARTE: Abordagem Triangular: territórios e perspectivas arte/educativas. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2017, v. 4 nº 2, p. 258 - 268. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/71899. Acesso em: 30 mai.2022.
NACE-NUPAE. Relatório das atividades do NACE-NUPAE – ECA-USP biênio: 1999-2001. São Paulo: Universidade de São Paulo, Escola de Comunicações e Artes: Pró-reitoria da cultura extensão universitária – Núcleo de Apoio à Cultura e Extensão em Promoção da Arte na Educação, 2001, p. 10 (inédito).
NACE-NUPAE. Programa do curso de aperfeiçoamento “Aprendizagem da Arte e Cultura Contemporânea”: Ementa/Disciplinas. São Paulo: Universidade de São Paulo, Escola de Comunicações e Artes, NACE-NUPAE, 2000, sem paginação.
NAKASHATO, Guilherme. Das estradas e dos desvios: o Curso de Especialização em Arte/Educação da ECA/USP (tese de doutorado). São Paulo: Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, 2017. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27160/tde-07072017-144537/pt-br.php. Acesso em: 23 mai.2022.
OTT, Robert William. Ensinando crítica nos museus. In: BARBOSA, Ana Mae (org.). Arte-Educação: leitura no subsolo. São Paulo: Cortez, 1999. pp. 113–141.
PARSONS, Michael J. Compreender a arte: uma abordagem à experiência estética do pondo de vista do desenvolvimento cognitivo. Lisboa: Presença 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention of the author (s) and GEARTE Journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the author (s) and the Journal. Upon submitting an article to GEARTE Journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to the Journal: authors are allowed to publish and distribute their work online in institutional/disciplinary repositories or on their personal page.
This journal uses a Licença de Atribuição Creative Commons 4.0 Internacional.