Teacher training and cordel literature in didactic-investigative workshops
DOI:
https://doi.org/10.22456/2357-9854.117515Keywords:
Teacher training. Cordel literature. Classes-workshops.Abstract
The text reflects on initial teacher training with a focus on a didactic-investigative action in the Pedagogy course involving cordel literature within the scope of the realization of the Art-Education curricular component through classroom-workshops. It aims, therefore, to analyze the potential of cordel in this training by mobilizing knowledge about Brazilian intangible cultural heritage, the structure of a cordel poem and collective production of this poetic genre. Based on authors of reference to the theme and also on observations and analysis of discussions and experiments carried out in class-workshops, we compose the reflections present in these writings.Downloads
References
AMORIM, Verussi Melo de; CASTANHO, M. Eugênia. Por uma educação estética na formação universitária de docentes. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 29, n. 105, p. 1167-1184, set./dez. 2008.
BARBOSA, Ana Mae. Arte-educação: conflitos e acertos. São Paulo: Editora Max Limonad, 1985.
BARBOSA, Ana Mae. Inquietações e mudanças no ensino da arte. São Paulo: Cortez, 2003.
BARBOSA, Ana Mae (Org.). Arte-educação: leitura no subsolo. São Paulo: Cortez, 2008.
BARROSO, Oswald. Ceará mestiço. Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora, 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Ministério da Educação, 1996.
BRASIL Resolução CNE/CP. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, Brasília, DF: Ministério da Educação, 2006.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação inicial em Nível Superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda graduação) e Para a Formação Continuada, Brasília, DF: Ministério da Educação, 2015.
CARVALHO, Gilmar. A xilogravura de Juazeiro do Norte. Fortaleza: IPHAN, 2014.
DUARTE JÚNIOR, João-Francisco. Fundamentos estéticos da educação. 4. ed. Campinas: Papirus, 1995.
DUARTE JÚNIOR, João-Francisco. A montanha e o videogame: escritos sobre educação. Campinas: Papirus, 2010.
DUARTE JÚNIOR, João-Francisco. Por que arte-educação? 22. ed. Campinas: Papirus, 2011.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (Org.). A pesquisa em educação e as transformações do conhecimento. Campinas: Papirus, 1995.
FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
MARINHO, Ana Cristina; PINHEIRO, Helder. O cordel no cotidiano escolar. São Paulo: Cortez, 2012.
MORAES, Ana Cristina. Arte-educação como disciplina: experimentos formativos com estudantes do curso de Pedagogia da UECE/FACEDI. Revista ECCOS, São Paulo, n. 33, p. 43-60, jan./abr. 2014.
MORAES, Ana Cristina. Educação Estética na Universidade: Antropofagias e Repertórios Artístico-culturais de Estudantes. Curitiba: CRV; Fortaleza: EdUece, 2016.
MORAES, Ana Cristina; MOURA, Andrea Sales Braga. Possibilidades estético-pedagógicas por meio do Fanzine e do Cordel. Revista Dialogia, São Paulo, n. 31, p. 197-206, jan./abr. 2019.
MORAES, Ana Cristina. Educação estética e cultura numa peleja medonha com descasos de governantes. Folheto de Cordel. Fortaleza: Rouxinol do Rinaré Edições, 2019a.
MORAES, Ana Cristina. Culturas juvenis e redes sociais: retratos de um povo arretado. Folheto de Cordel. Fortaleza: Rouxinol do Rinaré Edições, 2019b.
PAVIANI, Neires M.; FONTANA, Neura M. Oficinas pedagógicas: relato de uma experiência. Revista Conjectura: filosofia e educação. Caxias do Sul, v. 14, n. 2, p. 77-88, maio/ago. 2009. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/16. Acesso em: 16 abr. 2021.
READ, Herbert. A educação pela arte. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
SCHILLER, Friedrich. Cultura estética e liberdade. São Paulo: Hedra, 2009.
SCHILLER, Friedrich. A educação estética do homem. São Paulo: EPU, 2011.
SUASSUNA, Ariano. Iniciação à estética. 4. ed. Recife: Editora Universitária da UFPE, 1996.
SUASSUNA, Ariano. Almanaque armorial. 2. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2008.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis-RJ: Vozes, 2007.
THERRIEN, Jacques; MAMEDE, Maíra; LOIOLA, Francisco. Trabalho docente e transformação pedagógica da matéria: alguns elementos da gestão dos conteúdos no contexto da sala de aula. In: MAGALHÃES, Rita de Cássia Barbosa Paiva et. al. Formação e práticas docentes. Fortaleza: EdUECE. 2007. p. 121-138.
VIANA, Arievaldo. Acorda cordel na sala de aula: a literatura popular como ferramenta auxiliar na educação. 2. ed. Fortaleza: Gráfica Encaixe, 2010.
ZEICHNER, Kenneth. Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na formação docente. Educação e Sociedade, v. 29, n. 103, p. 535-554, maio/ago. 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Readers are free to download, print and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention of the author (s) and GEARTE Journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the author (s) and the Journal. Upon submitting an article to GEARTE Journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to the Journal: authors are allowed to publish and distribute their work online in institutional/disciplinary repositories or on their personal page.
This journal uses a Licença de Atribuição Creative Commons 4.0 Internacional.