Teacher training and cordel literature in didactic-investigative workshops

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.117515

Keywords:

Teacher training. Cordel literature. Classes-workshops.

Abstract

The text reflects on initial teacher training with a focus on a didactic-investigative action in the Pedagogy course involving cordel literature within the scope of the realization of the Art-Education curricular component through classroom-workshops. It aims, therefore, to analyze the potential of cordel in this training by mobilizing knowledge about Brazilian intangible cultural heritage, the structure of a cordel poem and collective production of this poetic genre. Based on authors of reference to the theme and also on observations and analysis of discussions and experiments carried out in class-workshops, we compose the reflections present in these writings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Cristina de Moraes, Universidade Estadual do Ceará — UECE, Fortaleza/CE

Professora Adjunta dos Programas de Pós-Graduação em Educação Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação da Universidade Estadual do Ceará. Graduada em Arte-educação e em Serviço Social. Mestre em Educação pela Universidade Federal do Ceará. Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Pós-doutora em Educação na Universidade Federal do Ceará. Líder do Grupo de Pesquisa: Investigações em Arte, Ensino e História.

References

AMORIM, Verussi Melo de; CASTANHO, M. Eugênia. Por uma educação estética na formação universitária de docentes. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 29, n. 105, p. 1167-1184, set./dez. 2008.

BARBOSA, Ana Mae. Arte-educação: conflitos e acertos. São Paulo: Editora Max Limonad, 1985.

BARBOSA, Ana Mae. Inquietações e mudanças no ensino da arte. São Paulo: Cortez, 2003.

BARBOSA, Ana Mae (Org.). Arte-educação: leitura no subsolo. São Paulo: Cortez, 2008.

BARROSO, Oswald. Ceará mestiço. Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Ministério da Educação, 1996.

BRASIL Resolução CNE/CP. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, Brasília, DF: Ministério da Educação, 2006.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação inicial em Nível Superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda graduação) e Para a Formação Continuada, Brasília, DF: Ministério da Educação, 2015.

CARVALHO, Gilmar. A xilogravura de Juazeiro do Norte. Fortaleza: IPHAN, 2014.

DUARTE JÚNIOR, João-Francisco. Fundamentos estéticos da educação. 4. ed. Campinas: Papirus, 1995.

DUARTE JÚNIOR, João-Francisco. A montanha e o videogame: escritos sobre educação. Campinas: Papirus, 2010.

DUARTE JÚNIOR, João-Francisco. Por que arte-educação? 22. ed. Campinas: Papirus, 2011.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (Org.). A pesquisa em educação e as transformações do conhecimento. Campinas: Papirus, 1995.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

MARINHO, Ana Cristina; PINHEIRO, Helder. O cordel no cotidiano escolar. São Paulo: Cortez, 2012.

MORAES, Ana Cristina. Arte-educação como disciplina: experimentos formativos com estudantes do curso de Pedagogia da UECE/FACEDI. Revista ECCOS, São Paulo, n. 33, p. 43-60, jan./abr. 2014.

MORAES, Ana Cristina. Educação Estética na Universidade: Antropofagias e Repertórios Artístico-culturais de Estudantes. Curitiba: CRV; Fortaleza: EdUece, 2016.

MORAES, Ana Cristina; MOURA, Andrea Sales Braga. Possibilidades estético-pedagógicas por meio do Fanzine e do Cordel. Revista Dialogia, São Paulo, n. 31, p. 197-206, jan./abr. 2019.

MORAES, Ana Cristina. Educação estética e cultura numa peleja medonha com descasos de governantes. Folheto de Cordel. Fortaleza: Rouxinol do Rinaré Edições, 2019a.

MORAES, Ana Cristina. Culturas juvenis e redes sociais: retratos de um povo arretado. Folheto de Cordel. Fortaleza: Rouxinol do Rinaré Edições, 2019b.

PAVIANI, Neires M.; FONTANA, Neura M. Oficinas pedagógicas: relato de uma experiência. Revista Conjectura: filosofia e educação. Caxias do Sul, v. 14, n. 2, p. 77-88, maio/ago. 2009. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/16. Acesso em: 16 abr. 2021.

READ, Herbert. A educação pela arte. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

SCHILLER, Friedrich. Cultura estética e liberdade. São Paulo: Hedra, 2009.

SCHILLER, Friedrich. A educação estética do homem. São Paulo: EPU, 2011.

SUASSUNA, Ariano. Iniciação à estética. 4. ed. Recife: Editora Universitária da UFPE, 1996.

SUASSUNA, Ariano. Almanaque armorial. 2. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2008.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis-RJ: Vozes, 2007.

THERRIEN, Jacques; MAMEDE, Maíra; LOIOLA, Francisco. Trabalho docente e transformação pedagógica da matéria: alguns elementos da gestão dos conteúdos no contexto da sala de aula. In: MAGALHÃES, Rita de Cássia Barbosa Paiva et. al. Formação e práticas docentes. Fortaleza: EdUECE. 2007. p. 121-138.

VIANA, Arievaldo. Acorda cordel na sala de aula: a literatura popular como ferramenta auxiliar na educação. 2. ed. Fortaleza: Gráfica Encaixe, 2010.

ZEICHNER, Kenneth. Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na formação docente. Educação e Sociedade, v. 29, n. 103, p. 535-554, maio/ago. 2008.

Published

2021-08-08

How to Cite

MORAES, Ana Cristina de. Teacher training and cordel literature in didactic-investigative workshops. Revista GEARTE, [S. l.], v. 8, n. 2, 2021. DOI: 10.22456/2357-9854.117515. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/117515. Acesso em: 28 aug. 2025.

Issue

Section

Arte na Pedagogia: processos educativos de poetizar, fruir e conhecer arte