Textures of practice: narratives of a pedagogue about art in teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.117514

Keywords:

Education and art. Aesthetic teacher training. Autobiographical narratives. Teacher training. Pedagogy Course.

Abstract

As a map of know-how drawn with the marks of a pedagogue’s memory, the article talks about experiences fertilized in the encounter between education and art, through the territories of teaching and research. The material arising from the recollection of times, spaces, repertoires and practices that constitute the history of the author’s training and professional performance reveals conceptions and principles about the presence of art in teacher training courses, particularly in the Pedagogy Course. A direction assumed in the map drawn: the need for curriculum designs that respect and welcome the teacher in their entirety, that offer space for the creation and self-narrative.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana Esmeralda Ostetto, Universidade Federal Fluminense — UFF, Niterói/RJ

Professora da Faculdade de Educação - Universidade Federal Fluminense, atua na pós-graduação (Mestrado e Doutorado em Educação) e na graduação (curso de Pedagogia). Foi professora do Centro de Educação - Universidade Federal de Santa Catarina (1995-2012). Possui doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2006), mestrado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (1992) e graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina (1985). Articula ensino, pesquisa e extensão na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil e Formação de professores, contemplando principalmente os seguintes temas: educação infantil e prática pedagógica, arte e infância, arte e formação de professores, narrativas autobiográficas. Coordenadora do FIAR - Círculo de estudos e pesquisa formação de professores, infância e arte (Faculdade de Educação UFF).

References

BORBA, Angela; DELORME, Maria Inês de Carvalho. Sobre Romero Britto: crianças e arte na educação infantil. In: BORBA, Angela; DELORME, Maria Inês de Carvalho (Orgs.). Infância fora da asa. Rio de Janeiro: Grupo Multifoco, 2017, p. 192-195.

BRASIL. Resolução nº 1, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 92, p. 11-12, 16 maio 2006.

CEPPI, Giulio; ZINI, Michele (Orgs.). Crianças, espaços, relações: como projetar ambientes para a educação infantil. Porto Alegre: Penso, 2013, p.122-143.

COM AMOR, Van Gogh. Direção Dorota Kobiela e Hugh Welchman. [Reino Unido, Polônia]: Europa Filmes, 2017. 1 CD-ROM (95 min), son., color.

CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Um pouco além das decorações das salas de aula. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 13, n. 1, p. 133-149, jan./jun. 2005.

EISNER, Elliot W. O que pode a educação aprender das artes sobre a prática da educação? Currículo sem Fronteiras, v. 8, n. 2, p. 5-17, jul./dez. 2008.

GANDINI, Lella. Espaços educacionais e de envolvimento pessoal. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George (Orgs.). As cem linguagens da criança: a abordagem da Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999, p. 145-158.

GANDINI, Lella. et al. (Org.). O papel do ateliê na educação infantil: a inspiração de Reggio Emilia. Porto Alegre: Penso, 2012.

GOMBRICH, Ernst Hans. Introdução: sobre artes e artistas. In: GOMBRICH. Ernst Hans. A história da arte. Rio de Janeiro: LTC, 1999, p. 15-37.

HILLMAN, James. O pensamento do coração e a alma do mundo. Campinas: Verus, 2010.

HOLM, Anna Marie. Baby-art: os primeiros passos com a arte. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2007.

HOLM, Anna Marie. Eco-arte com crianças. São Paulo: Ateliê Carambola, 2015.

HOLM, Anna Marie. Fazer e pensar arte. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2005.

HORTÉLIO, Lydia. É preciso brincar para afirmar a vida. Almanaque de cultura popular – Revista de bordo da TAM, n. 114, p. 23-25, out. 2008.

HOYUELOS, Alfredo. La estética en el pensamiento y obra pedagógica de Loris Malaguzzi. Barcelona: Ediciones Octaedro; Rosa Sensat, 2006.

INSTITUTO MOREIRA SALLES. Luigi Ghirri: pensar por imagens. Ícones, paisagens, arquiteturas. São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2014.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

JUNG, Carl Gustav. O espírito na arte e na ciência. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1991.

MARTINS, Mirian Celeste. O sensível olhar-pensante. In: FREIRE, Madalena (Org.). Observação, registro, reflexão. São Paulo: Espaço Pedagógico, 1996, p. 20-37.

MOREIRA, Ana Angelica Albano. O espaço do desenho: a educação do educador. São Paulo: Loyola, 2002.

NÓVOA, António Sampaio da; FINGER, Matthias (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. “Mas as crianças gostam!” ou sobre gostos e repertórios musicais. In: OSTETTO, Luciana Esmeralda; LEITE, Maria Isabel (Orgs.). Arte, infância e formação de professores: autoria e transgressão. Campinas: Papirus, 2004, p. 41-60.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. A arte no itinerário da formação de professores: acender coisas por dentro. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 14, n. 1, p. 29-43, jan./jun. 2006a.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Arte, educação estética, formação cultural: experiências com estudantes do curso de Pedagogia. In: FERREIRA, Luciana Haddad (Org.). Arte de olhar: percursos em educação. Campinas: Ilion, 2011, p. 94-107.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Crianças, professores, educação infantil: por uma formação brincante. In: ARIOSI, Cinthia Magda Fernandes (Org.). Pelo direito de brincar: reflexões e experiências. Curitiba: CRV, 2018, p. 59-71.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Danças circulares na formação de professores: a inteireza de ser na roda. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2014.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Educação infantil e arte: sentidos e práticas possíveis. Florianópolis: UFSC – Centro de Ciências da Educação, 2008. Disponível em: http://www.acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/320/1/01d14t01.pdf. Acesso em: 10 abr. 2020.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Educadores na roda da dança: formação-transformação. 2006. 250 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2006b.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Esse in anima: formação docente em deslocamento. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 39., 2019, Niterói. Anais... Niterói: UFF, 2019. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/files/gt07_trabalho_encomendado_formatado_39_rn_-_2_luciana_esmeralda_ostetto.pdf. Acesso em: 10 abr. 2020.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Para encantar, é preciso encantar-se: danças circulares na formação de professores. Cadernos CEDES, Campinas, v. 30, n. 80, p. 40-55, jan./abr. 2010.

OSTETTO, Luciana Esmeralda; BROERING, Vânia Maria; FORTKAMP, Eloisa Helena Teixeira. A dimensão estética na formação do professor de educação infantil. In: CARVALHO, Diana Carvalho de et al. (Orgs.). Experiências pedagógicas com ensino e formação docente: desafios contemporâneos. Araraquara: Junqueira e Marins; Florianópolis: FAPEU, 2009, p. 169-180.

RESENDE, Otto Lara. Vista Cansada. Folha de São Paulo, São Paulo, 23 fev. 1992. Disponível em: https://cronicabrasileira.org.br/cronicas/7040/vista-cansada. Acesso em: 10 abr. 2020.

RINALDI, Carla. O ambiente da infância. In: CEPPI, Giulio; ZINI, Michele (Orgs.). Crianças, espaços, relações: como projetar ambientes para a educação infantil. Porto Alegre: Penso, 2013, p. 122-128.

SILVA, Samantha Fernandes da. Meu encontro com Picasso... e comigo. In: LEITE, Maria Isabel; OSTETTO, Luciana Esmeralda (Orgs.). Museu, educação e cultura: encontros de crianças e professores com a arte. Campinas: Papirus, 2006, p.157-161.

TARJA BRANCA: a revolução que faltava. Produção: Maria Farinha Filmes. São Paulo: Alana, Maria Farinha Filmes, Quintal de Trocas, 2014. (79 min), son., color. Disponível em: https://criancaeconsumo.org.br/biblioteca/tarja-branca-a-revolucao-que-faltava/. Acesso em: 10 abr. 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL FLUMINENSE. Curso de Pedagogia. Projeto pedagógico de curso. Niterói: UFF, 2018.

VECCHI, Vea. Arte e criatividade em Reggio Emilia: explorando o papel e a potencialidade do ateliê na educação da primeira infância. São Paulo: Phorte, 2017.

VECCHI, Vea. I linguaggi poetici come contrapposizione alla violenza. In: REGGIO CHILDREN. Bambini arte artisti. Reggio Emilia: Reggio Children, 2007, p. 137-143.

VECCHI, Vea. O papel do atelierista. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George (Orgs.). As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artmed, 1999, p. 129-141.

Published

2021-08-08

How to Cite

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Textures of practice: narratives of a pedagogue about art in teacher education. Revista GEARTE, [S. l.], v. 8, n. 2, 2021. DOI: 10.22456/2357-9854.117514. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/117514. Acesso em: 28 aug. 2025.

Issue

Section

Arte na Pedagogia: processos educativos de poetizar, fruir e conhecer arte