Afro-Brazilian art and culture as sensory decentering in Pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.22456/2357-9854.117510Keywords:
Pedagogy. Afro-Brazilian art and culture. Teaching of Art. Perception.Abstract
The article discusses how the discipline of Afro-Brazilian Art and Culture, offered in the Pedagogy course at the Federal University of Juiz de For a (Brazil), can trigger significant processes that help students to build new knowledge about art and its teaching. To achieve this, the paper is divided into four axes: 1. The city as a trigger for memories, knowledge and experiences; 2. Exploring new Educational Territories; 3. Aesthetic-pedagogical experiences; 4. Shared creation processes. The paper points out that starting from interdisciplinary dialogues and Afro-Brazilian culture, the sensory and perceptual crossings to which Pedagogy students are exposed can be expanded, causing what Le Breton (2016) calls “sensory decentering”. A way of detaching from perceptual familiarities to recapture other ways of “feeling the multitude of worlds that support the world”.Downloads
References
BARBOSA, Ana Mae. Tópicos Utópicos. Belo Horizonte: C/Arte, 1998.
BRASIL. Lei nº 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: Presidência da República, [2003]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/2003/L10.639.htm. Acesso em: 18 mar. 2020.
BRASIL. Lei nº 11.645 de 10 de março de 2008. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, DF: Presidência da República, [2008]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11645.htm. Acesso em: 18 mar. 2020.
CARVALHO, Francione Oliveira; TEODORO, Thalita de Cassia Reis. Apartado – Sala 23: Memórias, afetos e corporeidade negra na formação de professores. Revista COCAR, Belém, n. 4, p. 73-92, 2017. Edição especial. Disponível em: . Acesso em: 18 mar. 2020.
DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
ELEMENTOS. [S. l.: Maré e Gogóia], 2017. 1 vídeo (5 min). Publicado pelo canal Assunção. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=K2RuTicgliM>. Acesso em: 18/03/2020.
FERRAZ, Maria Heloísa Correa de Toledo; FUSARI, Maria Felisminda de Rezende. Metodologia do Ensino de Arte: fundamentos e proposições. São Paulo: Cortez, 2009.
FRIEDMANN, Adriana. Brincar, crescer e aprender: o resgate do jogo infantil. São Paulo: Moderna, 1996.
LE BRETON, David. Antropologia dos sentidos. Petrópolis: Vozes, 2016.
MARTINS, Mirian Celeste; PICOSQUE, Gisa. Mediação cultural para andarilhos na cultura. São Paulo: Intermeios, 2012.
OLIVEIRA, Julvan Moreira de. Africanidades e educação: ancestralidade, identidade e oralidade no pensamento de Kabengele Munanga. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2010. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010. DOI 10.11606/T.48.2010.tde-20042010-153811. Disponível em: <https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-20042010-153811/pt-br.php>. Acesso em: 18 mar. 2020.
SILVA, Joyce Gonçalves da. Corporeidade e Identidade, o corpo negro como espaço de significação. In: CONGRESSO INTERNACIONAL INTERDISCIPLINAR EM SOCIAIS E HUMANIDADES. 2014, Salvador. Anais [do] III Congresso Internacional Interdisciplinar em Sociais e Humanidades. Salvador: ANINTER/SH, 2014. ISSN 2316-266X, v. 17, n. 3, p. 263-275. Disponível em: <https://www.academia.edu/36341891/CORPOREIDADE_E_IDENTIDADE_O_CORPO_NE
GRO_COMO_ESPA%C3%87O_DE_SIGNIFICA%C3%87%C3%83O> Acesso em: 18 mar. 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE JUIZ DE FORA. Edital Programa Territórios Educativos da Graduação nº 1, de 17 de junho de 2020. [Seleção de propostas de visitas técnicas, trabalhos de campo, viagens formativas no âmbito dos cursos de graduação no programa Territórios Educativos da Graduação]. Juiz de Fora: Pró-reitoria de Graduação, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Readers are free to download, print and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention of the author (s) and GEARTE Journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the author (s) and the Journal. Upon submitting an article to GEARTE Journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to the Journal: authors are allowed to publish and distribute their work online in institutional/disciplinary repositories or on their personal page.
This journal uses a Licença de Atribuição Creative Commons 4.0 Internacional.