Upside down: discover sensitive insights through the eyes of aspiring teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.117500

Keywords:

Art. Pedagogy. Teacher Formation. Observation. Listening Pedagogy.

Abstract

Feet in the air, upside down, is an invitation to read this text that proposes to problematize the terms pupil, student and aspiring to teacher and their connections with ways of teaching and learning; to get involved in the practice of observing children's productions; to live a pedagogy of sensitive, creative and rhizomatic listening by provoking perceptions and analyzes based on reflective narratives, expanding propositions and poetic actions. Teaching, creation, research and art shape this a/r/tographic text in the hope of unveiling experience, pedagogical practice and its foundations and the challenge of deepening them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mirian Celeste Martins, Universidade Presbiteriana Mackenzie — MACKENZIE, São Paulo/SP

Professora do Curso de Pós-graduação em Educação, Arte e História da Cultura e do curso de Pedagogia da Universidade Presbiteriana Mackenzie onde lidera dois grupos de pesquisa: GPAP - Arte na Pedagogia e GPeMC – Mediação cultural: provocações e contaminações estéticas. Conselheira da América Latina junto à INSEA - International Society of Education through Art. Mestre em Artes pela ECA/USP e doutora em Educação pela Faculdade de Educação/USP.

References

ARNHEIN, Rudolf. El pensamiento visual. Buenos Aires: Eudeba, 1985.

AUGUSTO, Silvana de Oliveira. Ver depois de olhar: a formação do olhar dos professores para os desenhos das crianças. São Paulo: Cortez, 2014.

BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte: anos oitenta e novos tempos. São Paulo: Perspectiva, 1991.

BARBOSA, Ana Mae. Tópicos utópicos. Belo Horizonte: Ed. Com/Arte, 1998.

BONCI, Estela Maria de Oliveira. Formação cultural e artística de estudantes de Pedagogia: constelações potenciais. 2018. Tese (Doutorado em Educação, Arte e História da Cultura) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2018. Disponível em: http://tede.mackenzie.br/jspui/handle/tede/3569. Acesso em: 18 abr. 2020.

BUCKLEY, Helen. O menininho. LEPTRANS, Rio de Janeiro, 2005. Disponível em: http://www.ufrrj.br/leptrans/arquivos/O_menininho.pdf. Acesso em: 10 jun. 2021.

CAMINHANDO com tim tim. Vídeo e texto de Genifer Gerhardt. [S.l.: Tiago Expinho], 2014. 1 vídeo (5 min). Publicado pelo canal Ines Cozzo. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=UU5-hkBH2rw. Acesso em: 13 abr. 2021.

CARERI, Francesco. Caminhar e parar. São Paulo: Gustavo Gili, 2017.

COM OS PÉS no chão. [S.l.: Marcia Strazzacappa], 2020. 1 vídeo (4 min). Publicado pelo canal Marcia Stazzacappa. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=l9rE54nC8V4&feature=youtu.be. Acesso em: 13 abr. 2021.

CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Educação e cultura visual: uma trama entre imagens e infância. 2005. Tese (Doutorado em Educação) — Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/79457. Acesso em: 10 fev. 2020.

DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

DIAS, Belidson; IRWIN, Rita. (org.) Pesquisa Educacional Baseada em Arte: a/r/tografia. Santa Maria: EdUSFM, 2013.

DVDteca Arte na Escola. São Paulo: Instituto Arte na Escola, 2020. Disponível em: http://artenaescola.org.br/dvdteca/. Acesso em: 10 abr. 2020.

GAMEZ, Luciano. Psicologia da Educação. Rio de Janeiro: LTC, 2013.

GARDNER, Howard. Arte, mente e cérebro: uma abordagem cognitiva da criatividade. Porto Alegre: Artmed, 1999.

IRWIN, Rita. [About "teacher candidate"]. Destinatário: Mirian Celeste Martins. Brasil, 27 fev. 2020. E-mail.

IRWIN, Rita. A/r/tografia: uma mestiçagem metonímica. In: BARBOSA, Ana Mae; AMARAL, Lilian. (org.) Interterritorialidade: mídias, contextos e educação. São Paulo: SENAC, 2008. p. 87-104.

IRWIN, Rita. Becoming A/r/tography. [Adaptado de] BNational Art Education Association, 2016. Disponível em: http://nevelestudomany.elte.hu/downloads/2016/nevelestudomany_2016_1_23-36.pdf. Acesso em: 20 abr. 2020.

KELLOG, Rhoda. Analisis de la expresión plástica del preescolar. Madri: Cincel, 1985.

LAROSSA, Jorge. Estudar. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

LEGGO, Carl; IRWIN, Rita. A/r/tography: always in process. In: ALBERS, Peggy; HOLBROOK, Teri; FLINT, Amy Seely. New methods in Literacy Research. New York: Routledge, 2013. p. 150-162.

LOVE hair. [S.l.: Mathew Cherry], 2019. 1 vídeo (7 min). Publicado pelo canal Sony Pictures Animation. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=kNw8V_Fkw28. Acesso em: 5 fev. 2020.

LOWENFELD, Viktor; BRITTAIN, William Lambert. Desenvolvimento da capacidade criadora. São Paulo: Mestre Jou, 1977.

MARTINS, Mirian Celeste. Antídotos para “alergias pedagógicas”: a ação e o conceito muito além da atividade e do conteúdo, In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISADORES EM ARTES PLÁSTICAS, 28., 2019. Anais [...]. Goiânia: Universidade Federal de Goiás, 2019, p. 2388-2404.

MARTINS, Mirian Celeste. Arte – o seu encantamento e o seu trabalho na educação de educadores: a celebração de metamorfoses da cigarra e da formiga. 1999. Tese (Doutorado em Educação) — Universidade de São Paulo, São Paulo, 1999.

MARTINS, Mirian Celeste; BONCI, Estela; MOMOLI, Daniel (org.). Formação de educadores: modos de pensar e provocar encontros com a arte e mediação cultural. São Paulo: Terracota, 2018.

MARTINS, Mirian Celeste; FARIA, Alessandra Ancona de; LOMBARDI, Lucia Maria Salgado dos Santos. (org.) Formação de educadores: contaminações interdisciplinares com arte na pedagogia e na mediação cultural. São Paulo: Terracota, 2019.

MARTINS, Mirian Celeste; LOMBARDI, Lucia Maria Salgado dos Santos. A arte na pedagogia e a formação do professor para educação infantil e anos iniciais: inquietações e esperanças. Revista Trama Interdisciplinar, v. 6, n. 2, 2015. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tint/article/view/8350. Acesso em: 18 abr. 2020.

MARTINS, Mirian Celeste; PICOSQUE, Gisa; GUERRA, M. Terezinha. Telles. Teoria e prática do ensino de arte: a língua do mundo. São Paulo: FTD, 2010.

O SEU olhar. Intérprete: Arnaldo Antunes. Compositores: Arnaldo Antunes e Paulo Tatit. In: NINGUÉM. Intérprete: Arnaldo Antunes. [S.l.]: BMG, 1995. 1 CD, faixa 9.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. É preciso manter as orelhas verdes: o silêncio e a escuta na educação. In: MARTINS, Mirian Celeste; BONCI, Estela Maria Oliveira; MOMOLI, Daniel. Formação de educadores: modos de pensar e provocar encontros com a arte e mediação cultural. São Paulo: Terracota, 2018. p. 48-64.

PAREYSON, Luigi. Os problemas da estética. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

PIAZZI, Pierluigi. Aprendendo Inteligência. São Paulo: Aleph, 2008. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/753234/mod_resource/content/1/PIAZZI%20Pierluigi%20Aprendendo%20intelig%C3%AAncia.pdf. Acesso em: 30 mar. 2020.

ROGOFF, Irit. El Giro. Arte y políticas de identidad, v. 4, p. 253-266, jun. 2011. Disponível em: http://revistas.um.es/api/article/viewFile/146111/130521. Acesso em: 20 abr. 2020.

Published

2021-08-08

How to Cite

MARTINS, Mirian Celeste. Upside down: discover sensitive insights through the eyes of aspiring teachers. Revista GEARTE, [S. l.], v. 8, n. 2, 2021. DOI: 10.22456/2357-9854.117500. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/117500. Acesso em: 28 aug. 2025.

Issue

Section

Arte na Pedagogia: processos educativos de poetizar, fruir e conhecer arte