From this side of the Equator: “tentavias” of thinking/knowing/feeling the teaching existence in visual arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.116795

Keywords:

Teaching formation. Art Education. Feminism. Rituals

Abstract

In these shores of Amazonas, precisely where the equator splits the world, I present intimate thoughts about the initial formation of teachers in visual arts. I write and speak as I think, systematize and operate classes taught in the Visual Arts Licentiate Course at Universidade Federal do Amapá CLAV/UNIFAP. I problematize correlations relevant to the arguments of Visuality, Science and Art that institute themselves, gauging the importance and necessity of the university and the teacher in social life. Thus, the condition of visuality as building/producing strength which the seeing manners combine the dynamic of learning rituals, considering body, mind, sensations and, life experiences of a phylogine culture. The ritual dynamics sign other involvements and surely put in motion other dimensions of existence at the university. Moreover, the guidance propels tentavias of invent/Ação to the horizon of teaching creation and autonomy and the life inside the classroom. Those ideas combine themselves through thinking and doing. From feminist inspiration with the materiality of art undertakes and composes the professional experience between sentimental cartographies in the formation of visual arts teachers. I conclude with the thoughtful interest to provoke thinking through practice, aiming displacements and, perceptive displacements in relations with education, art and its teaching at the academic space, especially relations ruled by sensorial experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Silvia Carla Marques Costa, Universidade Federal do Amapá — UNIFAP, Macapá/AP

Doutora em Sociologia. Mestre em Arte e Cultura Visual. Especialista em Instituições Culturais. Professora da Universidade Federal do Amapá. Tem interesse por questões da visualidade e processos de aprendizagem na formação inicial e continuada de professores em artes visuais. Abordagem acerca das relações estéticas nos mundos da arte e poéticas nos processos culturais nas cidades. Atua principalmente nos seguintes temas: Processos educativos em Arte, Poéticas Sociais, Feminismo, estéticas urbanas e cotidiano.

References

CORRÊA, Diogo Silva; BALTAR, Paula. O antinarciso no século XXI: a questão ontológica na filosofia e na antropologia. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 123, p. 143-166, dez. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.4000/rccs.11227. Acesso em: 02 mar. 2021.

COSTA, Claudia de Lima. Os estudos culturais na encruzilhada dos feminismos materiais e descoloniais. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, n. 44, p. 79-103, jul./dez. 2014. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/elbc/n44/a05n44.pdf>. Acesso em: 12 dez. 2020.

COSTA, Silvia Carla Marques. “Ser professor/a”: um estudo de representações orais e visuais de um grupo de licenciandos da UNIFAP. 2011. 127 f. Dissertação (Mestrado em Cultura Visual) – Universidade Federal de Goiás, Faculdade de Artes Visuais, Programa de Pós-Graduação em Cultura Visual. Goiânia, 2011. Disponível em: <http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstream/tde/2764/1/Dissertacao%20Silvia%20Carla%20Marques%20Costa.pdf> Acesso em: 10 jan. 2021.

MARTINS, Alice Fátima. Outros fazedores de cinema. Porto Alegre, RS: Zouk, 2019.

PEIRANO, Mariza G. S. Análise antropológica de rituais. Brasília, 2000. Disponível em: <http://www.dan.unb.br/images/doc/Serie270empdf.pdf>. Acesso em: 03 dez. 2020.

PEIRANO, Mariza; MACHADO, Lia Zanotta. Etnografia e rituais. Texto apresentado no seminário "A etnografia na trajetória de Mariza Peirano e Lia Zanotta Machado", do Departamento de Antropologia da Universidade de Brasília, em 15 de abril de 2015. Disponível em: <http://www.marizapeirano.com.br/diversos/2015_trajetoria_mariza_e_lia.pdf>. Acesso em: 10 jan. 2021.

RAGO, Margareth. Feminizar é preciso: por uma cultura filógina. São Paulo em Perspectiva. [online]. 2001, v. 15, n. 3, p. 53-66. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S0102-88392001000300009" http://dx.doi.org/10.1590/S0102-88392001000300009>. Acesso em: 18 maio 2020.

RODRIGUES, Lea Carvalho. Da sala de aula a defesa de tese: processo, ritualização e legitimação do conhecimento, uma etnografia na Unicamp. 1996. 152 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Campinas. Departamento de Antropologia do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas (IFCH), Campinas, SP, 1996. Disponível em: <http://repositorio.unicamp.br/jspui/bitstream/REPOSIP/279039/1/Rodrigues_LeaCarvalho_M.pdf" http://repositorio.unicamp.br/jspui/bitstream/REPOSIP/279039/1/Rodrigues_LeaCarvalho_M.pdf> Acesso em: 03 jun. 2016.

ROLNIK, Suely. Lygia Clark e o híbrido arte/clínica, 2015. Disponível em: <https://caosmose.net/suelyrolnik/pdf/Artecli.pdf>. Acesso em: 03 dez. 2020.

TAVARES, Marianna C. C.; BARBALHO, Maria Goretti C. A assistência estudantil universitária no Brasil: direito, favor ou investimento? Goiás: UFG, 2021. (no prelo)

Published

2021-12-31

How to Cite

COSTA, Silvia Carla Marques. From this side of the Equator: “tentavias” of thinking/knowing/feeling the teaching existence in visual arts. Revista GEARTE, [S. l.], v. 8, n. 3, 2021. DOI: 10.22456/2357-9854.116795. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/116795. Acesso em: 11 aug. 2025.

Issue

Section

Proposições educativas e formativas em arte: do (im)previsível dessas composições aos arranjos e invenções de uma aula