The Discourse Theory of Laclau and Mouffe and Research in Education

Authors

  • Gustavo Gilson Oliveira Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife/PE - Brasil
  • Anna Luiza Oliveira Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife/PE - Brasil
  • Rui Gomes Mesquita Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife/PE - Brasil

Keywords:

Discourse Theory. Educational Research. Research Methodology. Epistemology. Poststructuralism.

Abstract

The paper develops a theoretical and methodological discussion about the possibilities and conditions for the articulation of poststructuralist approaches in conducting empirical research in education, especially regarding the Discourse Theory of Laclau and Mouffe. Initially it presents a short conceptual review of the poststructuralist ontology and of their consequences for the rejection of positivism and of modern epistemology. The following are presented and analyzed four propositions formulated by Glynos and Howarth for conducting research referenced in discourse theory. Finally, we rescued the debate on the need of analytical rigor and on the critical potential of this theory in conducting research in the field of Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gustavo Gilson Oliveira, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife/PE - Brasil

É doutor em Sociologia, professor do Programa de
Pós-Graduação em Educação Contemporânea do CAA/UFPE e do Departamento de Fundamentos Sócio-Filosóficos da Educação do CE/UFPE. Realiza
estudos sobre Currículo, Teoria do Discurso e Identidades Religiosas. Participa do Coletivo Butuca, da Associação Brasileira de Currículo (ABdC)
e do Grupo de Pesquisa Pós-estruturalismo, política e construção de identidades da UFPE.

Anna Luiza Oliveira, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife/PE - Brasil

É professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Contemporânea do CAA/UFPE e do Núcleo de Formação Docente do CAA/UFPE. Possui Doutorado em Educação e desenvolve trabalhos na área
de Currículo, Teoria do Discurso, Diferença, Gênero e Sexualidade. Participa do Coletivo Butuca, da Associação Brasileira de Currículo (ABdC) e do
Grupo de Pesquisa Pós-estruturalismo, política e construção de identidades da UFPE.

.

Rui Gomes Mesquita, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife/PE - Brasil

É doutor em Sociologia, professor do Programa de
Pós-Graduação em Educação do CE/UFPE e do Departamento de Fundamentos Sócio-Filosóficos da Educação do CE/UFPE. Desenvolve trabalhos
sobre Currículo, Teoria do Discurso, Educação Popular e Movimentos Sociais. É coordenador do Coletivo Butuca e membro do Grupo de Pesquisa Pós-estruturalismo, política e construção de identidades da UFPE. 

Published

2013-12-18

How to Cite

Oliveira, G. G., Oliveira, A. L., & Mesquita, R. G. (2013). The Discourse Theory of Laclau and Mouffe and Research in Education. Educação & Realidade [Education & Reality], 38(4). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/29574

Issue

Section

Articles