Numerical Concepts in Early Education: an ethnographic research

Authors

  • Maria Teresa Telles Ribeiro Senna Universidade Federal de Santa Catarina
  • Beatriz Vargas Dorneles Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Maria Angela Mattar Yunes Universidade Federal do Rio Grande

Keywords:

Numerical Concepts. Early Education. Ethnographic Research.

Abstract

This paper describes a research that analyzed the early construction of number concepts in two to five year old children of Early Education. The qualitative ethnographic research was conducted in two schools: at the Núcleo de Desenvolvimento Infantil, Universidade Federal de Santa Catarina in Brazil and at the Scuola XXV Aprile, in Reggio Emilia, Italy. The aim was to describe the way that the spontaneous situations of number concepts were improved by teachers of these schools. In both schools the children demonstrated spontaneous opportunities of numerical constructions.The refore, those situations were not used by teachers to improve the children’s numerical knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Teresa Telles Ribeiro Senna, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduada em Fonoaudiologia pela UniversidadeEstácio de Sá, do Rio de Janeiro, mestra em Linguística-Psicolinguísticapela Universidade Federal de Santa Catarina e doutora em Educação-Psicopedagogia e Educação pela Universidade Federal do Rio Grandedo Sul. É professora aposentada da Universidade Federal de Santa Catarina,em Florianópolis, estado de Santa Catarina.

Beatriz Vargas Dorneles, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professora da Faculdade de Educação, da UniversidadeFederal do Rio Grande do Sul - UFRGS, em Porto Alegre, estadodo Rio Grande do Sul, desde 1990. É mestra em Educação pela UFRGS edoutora em Psicologia Escolar pela USP. Realizou Estágio Pós-Doutoral naUniversidade de Oxford. É professora do Programa de Pós-Graduação emEducação da UFRGS.

Maria Angela Mattar Yunes, Universidade Federal do Rio Grande

Professora permanente no Mestrado emEducação do Centro Universitário La Salle, Unilasalle, em Canoas, estadodo Rio Grande do Sul e professora colaboradora no Programa de Pós-Graduaçãoem Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande,FURG, na cidade de Rio Grande, no Rio Grande do Sul. É mestra em Psicologiado Desenvolvimento pela University of Dundee, na Escócia e doutoraem Educação: Psicologia da Educação pela PUC de São Paulo. Realizou EstágiosPós-Doutoral na UFRGS e na Universidade de La Laguna, Tenerife,Espanha.

Published

2013-03-18

How to Cite

Senna, M. T. T. R., Dorneles, B. V., & Yunes, M. A. M. (2013). Numerical Concepts in Early Education: an ethnographic research. Educação & Realidade [Education & Reality], 38(1). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/16914

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)