Bringing the Practice of Education in Sciences and Biology Back into Life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/2175-6236125347vs01

Keywords:

Science and Biology Education, Learning, Ecological Epistemologies

Abstract

The article discusses science teaching practices based on notions of life and nature as generative contexts, in contrast with the usual conceptual definitions in biology. The proposal is to approximate these practices to the horizon of ecological epistemologies (Steil; Carvalho, 2014), where multiple and diverse contemporary comprehensive efforts come together, appraising the materiality of life as well as criticizing human-centered science, which tends to reduce the multiple emergences of the living. The present article analyzes two experiences, being the first one in basic education and a second one within university settings. It concludes, for the sake of the quality of productivity in the realm of science teaching, that returning to the condition of ‘being alive’, through an ‘education of attention’ (Ingold, 2015) is necessary: multiplying forms of life, while promoting an expansion of one’s perception regarding the plurality of existing worlds where existence takes place, through the permanent co-production of life, is the path to walk upon.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lilian Alves Schmitt, Universidade Federal do Rio Grande (FURG), Rio Grande/RS – Brasil

Lilian Alves Schmitt é bacharela em Ciências Biológicas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) e licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Na PUCRS realizou mestrado e doutorado em Educação. É especialista em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG), e atua como professora no Instituto de Educação da FURG (IE/FURG).

Alci Albiero Junior, Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Manaus/AM – Brasil

Alci Albiero Junior é pós-doutorando pelo programa de Ciências Florestais e Ambientais (CIFA) e doutorando em Antropologia Social, ambos pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). É biólogo (Bacharel) pela Faculdade Anglo Americano e licenciado pela Faculdade Claretiano. Mestre em Botânica pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) e doutor em Ciências/Ecologia Aplicada pela Escola Superior de Agricultura Luiz de Queiroz (ESALQ) da Universidade de São Paulo (USP).

Isabel Cristina de Moura Carvalho, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte/MG – Brasil

Isabel Cristina de Moura Carvalho é licenciada em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), tendo seu mestrado e doutorado em Educação, respectivamente pela Fundação Getulio Vargas (FGV-RJ) e Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Seu pós-doutorado foi em Antropologia na University of California San Diego (UCSD). Atualmente é Professora Permanente no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

Published

2023-11-06

How to Cite

Schmitt, L. A., Albiero Junior, A., & Carvalho, I. C. de M. (2023). Bringing the Practice of Education in Sciences and Biology Back into Life. Educação & Realidade [Education & Reality], 48. https://doi.org/10.1590/2175-6236125347vs01

Issue

Section

Fauna, Flora, Other Living Beings and Environments in Science and Biology Education

Most read articles by the same author(s)