Afro-Brazilian Heritage in the Context of Quilombola School Education

Authors

Keywords:

Childhood, Quilombo, Education, Jongo, Educational Legislation.

Abstract

This article proposes reflections on quilombola childhoods, in the plural. It starts with the conception of quilombo to discuss values that base relations of care and education of childhood and affirm the black identity. Childhoods in quilombola communities in the state of Rio de Janeiro, field of action and research of the authors, and changes in the insertion of children in Jongo as affirmation of quilombola identity are presented as contribution to the proposed reflections. Finally, based on legal frameworks in the field of education and questioning challenges posed to the implementation of the National Curriculum Guidelines for Quilombola School Education, it discusses quilombolaeducation as a duty and right of memory and affirmation of black identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elaine Monteiro, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói/RJ

Elaine Monteiro é professora do Departamento Sociedade, Educação e Conhecimento da Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense. Coordena o Pontão de Cultura do Jongo/Caxambu, programa de extensão desenvolvido com comunidades jongueiras e quilombolas da região sudeste que articula ações de salvaguarda do patrimônio cultural imaterial. Integra o Laboratório de Educação e Patrimônio Cultural da FEUFF e o grupo Encontro de Saberes da/na UFF. 

Maria Clareth Gonçalves Reis, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF), Campos/RJ

Maria Clareth Gonçalves Reis é professora associada da Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro, onde coordena o Núcleo de Estudos Afro brasileiros e Indígenas (NEABI/UENF). Atua no Programa de Pós-Graduação em Políticas Sociais (PPGPS) da Uenf. Coordena a Área Científica “Quilombos, Territorialidade e Saberes Emancipatórios” da Associação Brasileira de Pesquisadores(as) Negros(as) (ABPN).

Published

2019-07-26

How to Cite

Monteiro, E., & Reis, M. C. G. (2019). Afro-Brazilian Heritage in the Context of Quilombola School Education. Educação & Realidade [Education & Reality], 44(2). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/88369

Issue

Section

Childhood and Education of Ethnic-Racial Relations