The Image and the Humanities: visual poetics as the possibility of construction of knowledge

Authors

  • Luis Artur Costa Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre/RS – Brasil
  • Tania Mara Galli da Fonseca Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre/RS – Brasil
  • Margarete Axt Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre/RS – Brasil

Keywords:

Image. Epistemology. Poetics. Methodology. Whitehead.

Abstract

The article proposes a new perspective
on the role of image in the production of knowledge, particularly with
respect to the humanities. In the scientific modernity, image was regarded
as an entity of imperfect ontology. Nowadays images have acquired a new
importance: they have become our chief means of expression and communication,
apart from their important role in research strategies. On the
other hand, the production of knowledge through experimental and poetic
images is still taboo in academia. Against such notion, many artists and
thinkers have created a new way of conceiving the relations between images
and science: the image is real and immanent to our world, since both
are nothing more than action. The poetic image produces a large variety of
transformations in our ways of seeing the world, resulting in an interesting
research strategy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luis Artur Costa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre/RS – Brasil

é psicólogo e artista plástico. Mestre em Psicologia Social
UFRGS. Doutor Interdisciplinar no PPGIE/CINTED UFRGS. Pesquisador do
Grupo Corpo, Arte e Clínica (UFRGS). Docente Adjunto do Curso de Psicologia
da Universidade Federal de Pelotas, elabora pesquisas na área dos hibridismos
metodológicos entre as Artes e as Ciências Sociais e da Educação.

Tania Mara Galli da Fonseca, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre/RS – Brasil

é docente no PPGPSI e PPGIE UFRGS. Coordenadora
do grupo de pesquisa Corpo, Arte e Clínica. Dirige a Coleção Cartografias,
editada pelas editoras UFRGS e Sulina. Atualmente coordena o Projeto
de pesquisa Arquivo e Testemunho de vidas infames: restos que insistem,
que toma o Hospital Psiquiátrico São Pedro (HPSP) Porto Alegre/RS como
campo empírico.

Margarete Axt, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre/RS – Brasil

é docente no PPGPSI e PPGIE UFRGS. Coordenadora do Laboratório
de Estudos em Linguagem, Interação e Cognição, FACED/ UFRGS,
buscando possibilidades de interlocução da educação com os estudos
em filosofia da linguagem e filosofia da diferença, nas interfaces com a psicologia
(social e cognitiva).

Published

2014-09-23

How to Cite

Costa, L. A., Fonseca, T. M. G. da, & Axt, M. (2014). The Image and the Humanities: visual poetics as the possibility of construction of knowledge. Educação & Realidade [Education & Reality], 39(4). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/28233

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.