Gradism and Cladism in Teaching in a Foucaultian Analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/2175-6236122625vs01

Keywords:

Biology, Cladism-Gradism, Epistemology, Michel Foucault, Teaching

Abstract

The analytical course of this text is directed to the spaces of knowledge constitution and glimpses power relations that problematize issues related to biological classification systems and teaching, aiming to make visible the instances in which Evolutionary Systematics can represent a discontinuity concerning the Linean Systematics. At the same time, the phylogenetic discourse is positioned as the most adequate knowledge for the establishment of evolutionary relationships, however, in teaching spaces it suffers interdictions, which allows us to suppose that teacher training does not satisfactorily deal with the dynamics of some scientific constructions. Thus, the production of scientific knowledge goes beyond the simple acceptance of truth.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Laura Pantoja Chelala, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém/PA – Brasil

Ana Laura Pantoja Chelala é mestra em Educação em Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM) da Universidade Federal do Pará (UFPA). Graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade da Amazônia (UNAMA). Doutoranda do PPGECM/UFPA e bolsista do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPQ).

Eduardo Paiva de Pontes Vieira, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém/PA – Brasil

Eduardo Paiva de Pontes Vieira é Professor Associado na Universidade Federal do Pará (UFPA), além de ser graduado em Ciências Biológicas, mestre e doutor em Educação em Ciências e Matemáticas pela mesma instituição. É membro da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBIO) e Diretor Geral do Instituto de Educação Matemática e Cientifica da UFPA (IEMCI/UFPA).

Silvia Nogueira Chaves, Universidade Federal do Pará (UFPA), Belém/PA – Brasil

Silvia Nogueira Chaves é Professora Titular na Universidade Federal do Pará (UFPA). Graduada em Ciências Biológicas pela mesma instituição, mestre e doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Sócia fundadora da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBIO) e da Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciência (ABRAPEC).

Published

2023-11-06

How to Cite

Chelala, A. L. P., Vieira, E. P. de P., & Chaves, S. N. (2023). Gradism and Cladism in Teaching in a Foucaultian Analysis. Educação & Realidade [Education & Reality], 48. https://doi.org/10.1590/2175-6236122625vs01

Issue

Section

Fauna, Flora, Other Living Beings and Environments in Science and Biology Education

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.