Discourses in the Institutionalization of Spanish Teaching in Niterói/RJ

Authors

Keywords:

Curriculum, Evaluation, Spanish Teaching, Cognitive Policies.

Abstract

The paper problematizes the curriculum as a space of power and production of subjectivities committed to different basic education projects, starting from the process of institutionalizing the teaching of Spanish in municipal schools of Niterói/RJ - understanding it as a result of discursive conflicts. To this end, the discursive view of language is articulated with the cartographic perspective, in order to map the process of signifying the teaching of a foreign language amidst linguistic and cognitive policies. The analyzes are dedicated to the curricular framework, the textbook and the evaluation and show a clash between visions of (teaching of) language, from structural to utilitarian, aimed at training for the market.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diego da Silva Vargas, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), ​Rio de Janeiro/RJ

Diego da Silva Vargas é Doutor em Letras Neolatinas, Mestre em Letras Vernáculas, Bacharel e Licenciado em Letras - Português/Espanhol pela UFRJ e Especialista em Psicopedagogia (IAVM-UCAM). É Professor Adjunto do Departamento de Didática da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Pesquisa nos campos de Educação e de Letras, com ênfase em Linguística Aplicada e Educação Linguística.

Alice Moraes Rego de Souza, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET), Rio de Janeiro/RJ

Alice Moraes Rego de Souza é Doutora em Estudos de Linguagem pela UFF, Mestre em Linguística e Licenciada em Letras Português/Espanhol pela UERJ. Professora de língua espanhola e portuguesa no Cefet/RJ Petrópolis. Pesquisa nas áreas de análise do discurso, currículo e formação de professor, linguística aplicada e ensino de língua estrangeira.

Published

2021-09-10

How to Cite

Vargas, D. da S., & Souza, A. M. R. de. (2021). Discourses in the Institutionalization of Spanish Teaching in Niterói/RJ. Educação & Realidade [Education & Reality], 46(2). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/108008

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.