Eu te dedico: História, educação e sensibilidades nas dedicatórias de livros de um professor catarinense (1940-1980)
Keywords:
Dedicatórias, Bibliotecas Pessoais, História da Educação, Patrimônio Histórico-Educativo.Abstract
O artigo objetiva inventariar e analisar dedicatórias que se encontram em livros pertencentes ao professor catarinense Victor Márcio Konder (1920-2005) cuja biblioteca pessoal encontra-se preservada no Instituto de Investigação e Documentação em Ciências Humanas (IDCH) ligado à UDESC/SC/Brasil. A análise destaca as dedicatórias como indicativas de circuitos de sociabilidades e como modo de identificar circulação, posse e consumo de livros. As dedicatórias são tratadas como atos de linguagem que extrapolam a função comunicativa e conectam-se às intenções dos sujeitos de atribuir autoridade ao que escrevem, produzir sensibilidades em seus interlocutores e, assim, criar fronteiras simbólicas de integração pessoal e afetiva. O estudo dialoga com as bibliotecas pessoais como patrimônios históricos-educativos e registram-se imagens fotográficas de modo a amparar visivelmente o trabalho desenvolvido.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História da Educação utilizes as a base to transfer right to the CreativeCOmmons BY license (creativecommons.org) for open access periodicals Open ArchivesIniciative (OAI), greenroad category.
Open access means making it freely available on the Internet, so that the users can read, download, copy, distribute, print, research or reference the full text of the documents, process them for indexation, utilize them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without a financial, legal or technical barrier.
a) Authors keep the copyrights and grant the right of first publication to the journal, with the work simuoltaneously licenced under the Creative Commons Attribution License, which enables sharing the text with acknowlegement of authorship and initial publication in this journal.
b) Authors have permission to take up additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publishing in an institutional repository or as a book chapter) with acknowledgment of authorship and initial publication in this jounral.
c) Authors have permission and are encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the publication process, since this may generate productive changes, and also increase the impact and citation of the work published.