A escola étnica na cidade de São Paulo e os primeiros tons de uma identidade italiana (1887-1912)
Keywords:
escolas étnicas, imigrantes italianos, escola elementar, São PauloAbstract
O objetivo deste artigo é compreender a organização das escolas étnicas italianas estabelecidas na cidade de São Paulo como espaços de constituição de uma identidade nacional, uma italianidade. Para a construção do texto procedeu-se à análise documental de fontes, como estatutos, normas e programas para o funcionamento das escolas italianas; documentos do Ministério das Relações Exteriores da Itália; Anuários das escolas italianas no exterior; ordenamentos legais; jornais, livros, dentre outros. Os limites temporais referem-se ao período demarcado, de um lado, pela criação das escolas, e de outro pela produção de documentação normativa. Recorreu-se à categoria etnia como pilar de sustentação da análise empreendida.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História da Educação utilizes as a base to transfer right to the CreativeCOmmons BY license (creativecommons.org) for open access periodicals Open ArchivesIniciative (OAI), greenroad category.
Open access means making it freely available on the Internet, so that the users can read, download, copy, distribute, print, research or reference the full text of the documents, process them for indexation, utilize them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without a financial, legal or technical barrier.
a) Authors keep the copyrights and grant the right of first publication to the journal, with the work simuoltaneously licenced under the Creative Commons Attribution License, which enables sharing the text with acknowlegement of authorship and initial publication in this journal.
b) Authors have permission to take up additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publishing in an institutional repository or as a book chapter) with acknowledgment of authorship and initial publication in this jounral.
c) Authors have permission and are encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the publication process, since this may generate productive changes, and also increase the impact and citation of the work published.