A educação nacional e o conservadorismo feminino em tempos de ditadura
Keywords:
Direita, Mulheres, Educação, Ditadura Civil-MilitarAbstract
Este artigo analisa como o tema Educação aparece no I Congresso Sul-Americano da Mulher em Defesa da Democracia (CAMDE), ocorrido em 1967, no Rio de Janeiro. Pretendeu-se verificar de que modo as organizações femininas de direita, no Brasil, relacionaram-se com a agenda da ditadura civil-militar brasileira e como, a partir da divulgação pela imprensa escrita dos debates ocorridos no evento, as ideias, defendidas pelo grupo de mulheres, sobre os rumos da educação nacional se entrelaçaram ao contexto . Para tal, foram analisadas noticias veiculadas em jornais da época e também documentos produzidos pela CAMDE sobre o evento. Como resultado, percebe-se que muitos dos tópicos defendidos pelas mulheres e pelas associações que representavam estavam em consonância com a política educacional conduzida pela ditadura.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História da Educação utilizes as a base to transfer right to the CreativeCOmmons BY license (creativecommons.org) for open access periodicals Open ArchivesIniciative (OAI), greenroad category.
Open access means making it freely available on the Internet, so that the users can read, download, copy, distribute, print, research or reference the full text of the documents, process them for indexation, utilize them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without a financial, legal or technical barrier.
a) Authors keep the copyrights and grant the right of first publication to the journal, with the work simuoltaneously licenced under the Creative Commons Attribution License, which enables sharing the text with acknowlegement of authorship and initial publication in this journal.
b) Authors have permission to take up additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publishing in an institutional repository or as a book chapter) with acknowledgment of authorship and initial publication in this jounral.
c) Authors have permission and are encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the publication process, since this may generate productive changes, and also increase the impact and citation of the work published.