CONTRIBUIÇÕES PARA A HISTÓRIA DO ENSINO PRIMÁRIO NA DÉCADA DE 30 DO SÉCULO XX, EM PORTUGAL
Keywords:
Ensino Primário, Língua Materna, Metodologias, Meios e recursos de ensino.Abstract
Neste artigo pretende-se analisar um manuscrito original, redigido em 1935 por uma professora de uma escola primária de Portugal, com o propósito de investigar a problemática em torno do uso do ditado e da redação no ensino da Língua Materna, as suas metodologias e práticas de ensino, bem como os meios e recursos utilizados no processo de ensino e de aprendizagem.
Atendendo à metodologia escolhida (histórica e hermenêutica) identificámos as seguintes categorias de análise que nortearam esta investigação: as metodologias, estratégias, meios e recursos de ensino.
As principais conclusões deste estudo mostram que a prática de ensino era suportada por uma visão inovadora e muito atual da pedagogia, revelando uma proximidade considerável aos autores e correntes ligadas à educação nova.
Downloads
References
AUTOR. 2016.
BOVET, Pierre. Vingt ans de vie: l’institut J. J. Rousseau de 1912 a 1932. Neuchâtel, Paris: Delachaux et Niestlé, 1932.
COUSINET, Roger. A Educação Nova. Lisboa: Moraes Editora, 1975.
PORTUGAL, DIREÇÃO GERAL DO ENSINO PRIMÁRIO E NORMAL. Decreto n.º 16:730, de 13 de abril de 1929. Diário do Governo, n.º 83, p. 896-908, 1929.
FERNANDES, Rogério. O Pensamento Pedagógico em Portugal. Lisboa: Instituto de Cultura Portuguesa, 1978.
FERNANDES, Rogério. A Pedagogia Portuguesa Contemporânea. Lisboa: Instituto de Cultura Portuguesa, 1979.
FERRIÈRE, Adolphe. Transformemos a Escola. Paris: Livraria Francesa e Estrangeira Truchy-Leroy, 1934.
FERRIÈRE, Adolphe. A Escola por medida, pelo molde do Professor. Porto: Editora Educação Nacional, 1928.
GOMES, Joaquim Ferreira. Novos Estudos de História da Educação. Coimbra: Quarteto, 2001.
HAMELINE, Daniel. Edouard Claparède. Recife: MEC, Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.
MÉDICI, Angéla. A Educação Nova. Porto: Rés, 1976.
MONTESSORI, Maria. Les étapes de l’éducation. Paris: Desclée de Brouwer, 1932.
MONTESSORI, Maria. Pédagogie Scientifique. Tome I e II. Paris: Desclée de Brouwer, 1958.
MONTESSORI, Maria. L’Enfant. Paris: Desclée de Brouwer, 1992.
NOURA, Sara. da Glória Catarino. Importância da readacção na vida social. Como eu a ensino na minha Escola. Manuscrito (30 páginas), 1935.
SÉRGIO, António. Ensaios. Vol. VII. Lisboa: Sá da Costa Editores, 1974.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História da Educação utilizes as a base to transfer right to the CreativeCOmmons BY license (creativecommons.org) for open access periodicals Open ArchivesIniciative (OAI), greenroad category.
Open access means making it freely available on the Internet, so that the users can read, download, copy, distribute, print, research or reference the full text of the documents, process them for indexation, utilize them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without a financial, legal or technical barrier.
a) Authors keep the copyrights and grant the right of first publication to the journal, with the work simuoltaneously licenced under the Creative Commons Attribution License, which enables sharing the text with acknowlegement of authorship and initial publication in this journal.
b) Authors have permission to take up additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publishing in an institutional repository or as a book chapter) with acknowledgment of authorship and initial publication in this jounral.
c) Authors have permission and are encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the publication process, since this may generate productive changes, and also increase the impact and citation of the work published.