O papel dos "mestres" na construção do Francês Língua Estrangeira como disciplina escolar

Authors

Abstract

During XVI, XVII and XVIII centuries, the teaching of French became a land of theoretical and pedagogical reflection. The following four features characterize of French as foreign language before its disciplinarization in the XIX century: (i) specific, if we compare it with other types of scholar knowledge: the empirical contact of teachers with language allows them to develop different kinds of materials (grammars, dictionaries, vocabularies, dialogues…). These, in turn, help to determine what to know and what to teach; (ii) continuously focused on methodological reflection and on action in the classroom; (iii) directed to the elaboration of specific materials according to the prevailing methodological options; (iv) developed by teachers and concerned about the social demands and about the ethical dimension of their work. These four characteristics constitute, in our view, the foundation that language masters leave to teachers at the dawn of the disciplinarization of French as a foreign language.

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Author Biographies

Luciana de Oliveira Alves, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Dados biográficos:  Doutora em Letras - Estudos Linguísticos pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Atualmente, é professora de língua francesa do Magistério Superior do Instituto de Letras e Comunicação da UFPA. Tem experiência na área de avaliação e ensino-aprendizagem de línguas, com ênfase em língua francesa, e da formação de professores de línguas.

Myriam Crestian Chaves da Cunha, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Professora da Universidade Federal do Pará (UFPA), docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL). Mestre em Letras pela Universidade Federal do Pará, Doutora em Ciências da Linguagem pela Universidade de Toulouse II (França). Tem experiência na área de Didática das Línguas, com pesquisas que envolvem práticas avaliativas e processos de regulação no ensino-aprendizagem de línguas (materna, segunda e estrangeira) e formação de professores. Também desenvolve estudos voltados à epistemologia do ensino-aprendizagem de línguas. É coordenadora do Grupo de Pesquisa “Avaliação da/na Aprendizagem” (AVAL/CNPq) e membro do Observatório de Português Língua Estrangeira / Segunda Língua (ObsPLE-PL2/CNPq).

Published

2024-02-09

How to Cite

de Oliveira Alves, L., & Crestian Chaves da Cunha, M. (2024). O papel dos "mestres" na construção do Francês Língua Estrangeira como disciplina escolar. History of Education Journal, 28. Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/130593

Issue

Section

Tradução - Translation