Sensibilização aos conceitos de conforto Ambiental
experiência didático-pedagógica em escola itinerante
Palavras-chave:
Conforto ambiental, Ensino-Aprendizagem, Proposta didático-pedagógica, Escola Itinerante, Vale do ParaíbaResumo
The Escola da Cidadeis an institution that seeks to integrate innovative didactic-pedagogical practices into the Architecture and Urbanism curriculum. Among these initiatives is the Itinerant School, wherein students have the opportunity to embark on a journey each semester to a city or region in Latin America. In this context, this paper aims to share the didactic-pedagogical experience conducted with first-year students during the Itinerant School in the Vale do Paraíba region. An activity was developed to sensitize these students to the concepts of environmental comfort, employing a booklet for answering questions and sketching. An intuitive exercise was created, incorporating icons, and organized into themes guiding the fundamental points of sensory analysis for the understanding of all aspects of the environmental quality of the visited spaces. The results obtained demonstrated a positive impact on sensitizing and expanding the technical repertoire of these students. Consequently, the booklet can be replicated in external activities, such as trips and technical visits, for other Architecture and Urbanism courses.
Downloads
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2025 Ambiente Construído

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Declaração de direito autoral (Copyright)
Autores que publicam na Ambiente Construído estão de acordo com os termos:
- Os autores cedem à Revista o direito de publicação sob a Licença Creative Commons Attritution (CC BY 4.0), permitindo acesso, impressão, leitura, distribuição, adaptação, desenvolvimento de outras pesquisas, desde que reconhecida a autoria.
- Os autores são autorizados a distribuir o trabalho publicado na Revista, como por exemplo repositórios institucionais, ou inclusão de seus trabalhos como parte de tese e/ou dissertação, desde que mencionada a referência de publicação na Ambiente Construído.
- Qualquer pessoa pode ler, distribuir, imprimir, fazer download, indicar o endereço do artigo completo sem prévia autorização da Revista respeitando a licença CC BY 4.0.
Creative Commons Attribution License
ISSN 1678-8621