Information between hybrid interfaces of technical images
DOI :
https://doi.org/10.22456/2179-8001.80765Mots-clés :
Technical images. Multiple. Hybrid interfaces.Résumé
This article focuses on technical images that pervade our forms of dwelling, feeling, thinking, perceiving and expressing. It aims at reflecting upon today’s expressions of the multiple and its hybrid interfaces under two assumptions: first, that production of multiple images implies, directly or indirectly, understanding technical images that result from emerging technological apparatuses; second, that understanding interfaces requires an approach to hybrid interfaces that produce images while constituting themselves as images.Téléchargements
Références
BATCHEN, Geoffrey. “Photography”, an art of the real. In:SQUIERS, Carol (Org.) What is a Photograph? New York: International Center of Photography, 2013.
BENITO, Blas Javier. Pensar problematicamente. Teoría de la imagen en Jesús Pastor. In: Estampa 09. 17o Feria internacional de Arte Múltiple Contemporáneo. Madrid, 2009.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.
DELEUZE, Gilles. Diferença e Repetição. Rio de Janeiro: Graal,1988.
FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.
GOOSSEN, E. C. The Art of the Real. Museum of Modern Art, New York, July 3, 1968.
HESSELS, Scott. The Moon is a Mirror. In: ISEA 2016 Hong Kong
– Cultural Revolution. Hong Kong: School of Creative Media,
LEAL, Enrique. A poética do resgate. Encontrar pegadas, criar impressões. In: KANNAN, Helena (Ed.). Rhinocerus: gravura, palavra, imaginário. Porto Alegre: Libretos, 2016.
LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1993.
MANOVICH, Lev. Software takes command. Nova York: Bloomsbury, 2013.
MASSUMI, Brian. “Technical Alimental” revisited: Brian Massumi on Gilbert Simondon. In: Parrhesia, n. 7, 2009, p.36-45.
OLIVEIRA, Andréia Machado. Corpos Associados: Interatividade e Tecnicidade nas Paisagens da Arte. PhD Thesis in Artand Technology. UFRGS, Porto Alegre, December 2010.
OLIVEIRA, Andréia Machado; KANNAN, Helena A. R; FONSECA, Tânia Mara G. A gravura como objeto tecno-estético. In: Revista Educação Gráfica, v. 1, p.181-195, 2015.
SIMONDON, Gilbert. Du mode d’existence des objects techniques. Paris: Editions Aubier, 1989.
WYE, Deborah e WEITMAN, Wendy. Eye on Europe: prints, books and multiples from 1960 to now. New York: MOMA, 2006.
Fichiers supplémentaires
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista, como publicar em repositório institucional, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista, quando for o caso.
Os artigos são de acesso aberto e uso gratuito, com atribuições próprias em atividades educacionais, de pesquisa e não comerciais.