À captura dos instantes: políticas de visibilidade em imagens contemporâneas
DOI:
https://doi.org/10.22456/2238-152X.83508Keywords:
imagem, subjetividade, fotografia, cinema, Psicologia Social.Abstract
Esse artigo tem como objetivo pensar algumas políticas de visibilidade no presente, que produzem práticas de captura incessante de imagens por meio de aparelhos portáteis, tanto em experiência de viagens como na vida cotidiana. Para isso, problematiza-se o culto à novidade, constituído na modernidade, e que retorna de muitas maneiras ao presente. Inspirado em uma perspectiva arqueológica proposta por Michel Foucault – atenta às relações entre o visível e o dizível em um determinado estrato histórico –, esse trabalho analisa articulações entre algumas políticas de visibilidade contemporâneas e certos regimes de enunciação, como os discursos de exaltação da novidade de artefatos imagéticos. Por fim, o artigo se propõe a pensar como alguns filmes-ensaio recentes produzidos pelo cineasta Jean-Luc Godard interrogam essas políticas de visibilidade marcadas pelo imperativo de captura e exibição contínuas de imagens.
Downloads
References
Aquino, Lívia. (2016). Picture Ahead: a Kodak e a construção do turista-fotógrafo. São Paulo: Edição do Autor.
Arago, François (1839). Rapport sur le Daguerréotype. Paris, Bachelier. Recuperado de http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k1231630
Baptista, Luis Antonio. (2010). Noturnos urbanos. Interpelações da literatura para uma ética de pesquisa. Estudos e pesquisas em psicologia, UERJ, Rio de Janeiro, ano 10, nº 1, abr. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/epp/v10n1/v10n1a08.pdf
Benjamin. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. Primeira versão. Em Benjamin, Walter. Magia e técnica, arte e política. (S. P. Rouanet Trad.). (7a ed.). São Paulo: Brasiliense, 1994. (Original escrito em 1935).
Benjamin, Walter. (2013). A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. Segunda versão. (G. Valladão Trad.). Porto Alegre: L&PM. (Original escrito em 1936).
Benjamin, Walter. (2009). Paris, capital do século XIX. Exposé de 1935. Em Benjamin, Walter. Passagens. (I. Aron & C. P. B. Mourão, Trad.). Belo Horizonte: Editora UFMG; São Paulo: Impressa Oficial do Estado de São Paulo. (Original escrito em 1935).
Benjamin, Walter. (1994). Pequena história da fotografia. Em Benjamin, Walter. Magia e técnica, arte e política. (S. P. Rouanet Trad.). São Paulo: Brasiliense. (Original escrito em 1931).
Calvino, Ítalo. (1992). A aventura de um fotógrafo. Em Calvino, Ítalo. Os Amores Difíceis. (R. Ramalhete Trad.). São Paulo: Companhia das Letras.
Crary, Jonathan. (2014). 24/7 - Capitalismo tardio e os fins do sono. (J. Toledo Jr. Trad.). São Paulo: Cosac Naify.
Deleuze, Gilles. (2005). Foucault. (C. S. A. Martins Trad.). São Paulo: Brasiliense.
Didi-Huberman, Georges. (2015). Passés cités par jlg: L'œil de l'histoire, 5. Paris: Minuit.
Didi-Huberman, Georges. (2011). Sobrevivência dos vaga-lumes. (V. Casa Nova & M. Arbex Trad.). Belo Horizonte: Editora UFMG.
Dubois, Philippe. (2004). Vídeo, cinema, Godard. (M. A. Silva Trad.). São Paulo: Cosac Naify.
Foucault, Michel. (1980). O nascimento da clínica. (R. Machado Trad.). (2a ed.). Rio de Janeiro: Forense Universitária.
Guattari, Félix. (1992). Caosmose: um novo paradigma estético. (A. L. Oliveira & L. C. Leão Trad.). Rio de Janeiro: Editora 34.
Gunning, Tom. (2004). O retrato do corpo humano: a fotografia, os detetives e os primórdios do cinema. Em Charney, Leo; Scwhartz, Vanessa. (orgs.), O cinema e a invenção da vida moderna. (R. Thompson Trad.). (2a ed. rev.). São Paulo: Cosac & Naify.
Larousse. (2001). Dictionnaire mondial de la photographie. Paris: Larousse.
Lins, Consuelo. (2006). A voz, o ensaio fílmico e o outro. Em Catálogo da Retrospectiva Agnès Varda: o movimento perpétuo do olhar. Rio de Janeiro / São Paulo: CCBB.
Machado, Arlindo (2005). A fotografia sob o impacto da eletrônica. Em Samain, Etienne (org). O fotográfico. São Paulo: Hucitec/Senac.
Sontag, Susan. (2004). Sobre fotografia. (R. Figueiredo Trad.). São Paulo: Companhia das Letras.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Statement
Authorship Responsibility:
First author: ______________________________________________________________________
Manuscript title:___________________________________________________________________
Manuscript Number:________________________________________________________________
Co-author(s) identification (in the order that they should appear in the manuscript):____________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
1. Author Statement of Responsibility: - By this statement I guarantee, that in case of multiple authors, they read and agreed with the terms of this statement, granting me, through their written authorization, the right to sign this statement on their behalf; - Certify that it is an original and unpublished work, that neither, partially or totally, any other work with substantially similar content, of my authorship, was published or is being considered for publication elsewhere, electronically or printed; - Certify that, if requested, I will provide or cooperate in obtaining the information data on which the article was based, for examination by the editors; - Certify that all authors have participated sufficiently in this work, holding also the public responsibility for their content. In case of articles with more than six authors, the statement must specify the type(s) of participation(s) of each author, as specified below: - It is certify that In this work, (1) I, significantly contributed to the design, planning, collection and/or analysis and interpretation of data; (2) significantly contributed to the manuscript draft and/or in the critical revision of the content, (3) Participated effectively in the approval of the final version of the manuscript.
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Signature (on behalf of all authors):
________________________________________________________________________________
Date:____________________________________________________________________________
Copyright Transfer:
It is stated that, in case of recommendation for publication (acceptance) of the manuscript, I agree that its copyrights shall become the exclusive property of the journal Polis e Psique, implying the prohibition of any form of reproduction, totally or partially, in any other part or means of divulgation, printed or electronic, without the request of a prior authorization that, if obtained, I will provide the proper acknowledgment to the Polis e Psique Journal from Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
Signature (on behalf of all authors):
________________________________________________________________________________
Date: