A A "National Museum" in Brasília:
about it's collection formation
DOI:
https://doi.org/10.1590/1808-5245.30.136156Keywords:
National Museum of the Republic, Brasilia, museum, collection formation, visual artsAbstract
This article proposes an analysis of the creation process of the National Museum of the Republic in Brasília, a public museum managed by the Department of Culture and Creative Economy of the Federal District, and aspects of the formation of its collection. We are interested in understanding its trajectory of operation, collection and management, which made it configure itself as a museum of visual arts since its opening in 2006, thus raising considerations about the policies of the cultural area and their relations with social memory.
Downloads
References
AMARAL, Aracy. 500 anos de carência. In: SEMANA DE MUSEUS DE SÃO PAULO - ACERVOS MUSEALIZADOS, 2., 1999. Anais [...]. São Paulo: Pró-Reitoria de Cultura e Extensão Universitária da USP, 1999.
ANDERSON, Benedict. Comunidades imaginadas: reflexões sobre a origem e a difusão do nacionalismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
ARANTES, Otília. Os novos museus. In: ARANTES, Otília. O lugar da arquitetura depois dos modernos. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1993.
BARJA, Wagner. Museu-espelho. In: LEMOS, Eneida Braga Rocha; COSTA, Ana Lourdes de Aguiar (org.). Anais: 200 anos de museus no Brasil: desafios e perspectivas. Brasília: Ibram, 2018. p. 105-110.
BRASIL. Presidência da República. Decreto 8.124 de 17 de outubro de 2013. Regulamenta dispositivos da Lei nº 11.904, de 14 de janeiro de 2009, que institui o Estatuto de Museus, [...]. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, ano 150, n. 203, p. 1, 18 out. 2013.
BRASIL. Presidência da República. Lei nº 11.904, de 14 de janeiro de 2009. Institui o Estatuto de Museus e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, ano 146, n. 10, p. 1, 15 jan. 2009.
BRASIL. Projeto de Lei 3.200/2004. Dispõe sobre o acervo de obras de arte pertencente à União Federal, sobre o Museu Nacional e dá outras providências. Brasília: Câmara dos Deputados, 2004.
BRULON, Bruno. Entendendo a musealização como conceito social: entre o dar e o guardar. In: MENDONÇA, E. Castro (org.). Museologia, musealização e coleções: conexões para reflexão sobre patrimônio. Rio de janeiro: UNIRIO, Ecomuseu do Quarteirão Cultural do Matadouro de Santa Cruz, 2016. p. 38-54.
CASTRO, Taís. Catálogo da exposição “Niemeyer por Niemeyer”. Brasília, 2023. 1 fotografia.
CEOLIN, Adriano; FREITAS, Conceição. A menina dos olhos de Niemeyer. Correio Braziliense, Brasília, 11 abr. 2003. Caderno Cultura, p. 1 (capa).
CONSELHO INTERNACIONAL DE MUSEUS (ICOM). Código de Ética do ICOM para Museus. São Paulo: ICOM, 2009.
COSTA, Lucio. Brasília, cidade que inventei: relatório do Plano Piloto de Brasília. 3. ed. Brasília: IPHAN, 2014 [1957].
FRONT FILMES. Museu Nacional da República. Brasília, 2020. 1 fotografia.
GONÇALVES, Simone Neiva Loures. Museus projetados por Oscar Niemeyer de 1951 a 2006: o programa como coadjuvante. 2010. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 9 ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.
HEALD, David. The Guggenheim Museum Bilbao. [S.l.], 1997. 1 fotografia
LOURENÇO, Maria Cecília França. Museus acolhem o moderno. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1999.
MACIEL, Nahima. De olho no futuro. Correio Braziliense, Brasília, 25 abr. 2005. Caderno Cultura, p. 3.
MENESES, Ulpiano Bezerra. A exposição museológica e o conhecimento histórico. In.: FIGUEIREDO, Betania. G.; VIDAL, Diana G. (org.) Museus: dos gabinetes de curiosidades à museologia moderna. 2 ed. Belo Horizonte: Fino Traço, 2013.
MENESES, Ulpiano Bezerra. Preservação de acervos contemporâneos: problemas conceituais. In: AJZENBERG, Elza (org.). Arteconhecimento. São Paulo: Museu de Arte Contemporânea da USP, 2003.
NIEMEYER, Oscar. Brasília: Companhia Urbanizadora da Nova Capital do Brasil. Revista Brasília, Brasília, ano 3, n. 33, p. 1-24, set. 1959.
OLIVEIRA, Emerson Dionisio Gomes. Memória e arte: a (in)visibilidade dos acervos de museus de arte contemporânea brasileiros. 2009. Tese (Doutorado em História) - Universidade de Brasília, Brasília, 2009.
PEDROSA, Mário. Projeto para o Museu de Brasília. In: ARANTES, O. (org.). Política das artes: textos escolhidos I. São Paulo: Edusp, 1995.
PERES, Eraldo. Fachada do Museu Nacional da República. Brasília, 2006. 1 fotografia.
PF prende um dos traficantes mais procurados do mundo. BBC Brasil, Brasil, 17 mai. 2006.
POULOT, Dominique. Museu, nação, acervo. In: BITTENCOURT, José Neves et al. (org.). História representada: o dilema dos museus. Rio de Janeiro: Museu Histórico Nacional, 2003.
RAMOS, Graça. Um museu para Brasília. Correio Braziliense, Brasília, 10 jul. 2004. Caderno Pensar, p. 3.
SÁ, Cecília Gomes. Setor cultural de Brasília: contradições no centro da cidade. 2014. Dissertação (Mestrado em Arquitetura) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.
SILVA, Anna Paula. Entre conceitos de documentação museológica e arte contemporânea: análise do Donato como sistema de catalogação do acervo do Museu Nacional do Conjunto Cultural (2011- 2013). 2013. Monografia (Bacharelado em Museologia) - Universidade de Brasília, Brasília, 2013.
SILVA, Ramoni Monteiro de Souza. O Museu histórico de Brasília: um museu monumento na Praça dos Três Poderes. 2022. Monografia (Bacharelado em Museologia) - Universidade de Brasília, Brasília, 2022.
SUSSEKIND, José Carlos; NIEMEYER, Oscar. Conversa de amigos: correspondências entre Oscar Niemeyer e José Carlos Sussekind. Rio de Janeiro: Revan, 2002.
TURCATO, Sandra. A nova cara da Esplanada. Correio Braziliense, Brasília, 5 fev. 2003. Caderno Cultura, p. 20.
VERGÈS, Françoise. Decolonizar o museu: programa de desordem absoluta. São Paulo: Ubu , 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sara Seilert, Ana Lúcia de Abreu Gomes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.