Biopsychosocial background of knowledge sharing

contributions of Social Exchange Theory to knowledge management

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19132/1808-5245284.119628

Keywords:

Social Exchange Theory, knowledge management, competition, cooperation, knowledge sharing

Abstract

In a hyper-competitive and information-intensive marketing context, managing knowledge is vital. Knowledge is a creation of the human mind and represents symbolic power for its holder, resulting in the need for motivation to share it. The Social Exchange Theory deals with the mechanisms involved in the exchange of benefits between subjects, highlighting reciprocity, group benefits and even altruism as motivators. While Philosophy discusses egocentric interests in the relationship between the subject and the collectivity, biology shows altruism as the key to evolutionary success. The human psyche is complex, admitting the coexistence of cooperation and competition in knowledge sharing. It is aimed to unveil what motivates humans to share knowledge, investigating the configurations and the most highlighted aspects in academic literature about the interaction between the Social Exchange Theory and Knowledge Management. As methodological procedures, a search was carried out in the Scopus database on the interaction between Social Exchange Theory and Knowledge Management, performing a keywords co-occurrence analysis with VosViewer software and, finally, a qualitative analysis was performed, concerning to the meaning of the most relevant keywords, through the most cited articles. As a result, the keywords with greater affinity were grouped, highlighting the most used terms in each group for reading and summarizing the most cited papers that contained them. The most cited papers show the need to create motivational strategies, creating a suitable environment for knowledge sharing, mitigating the fear of personal power loss as a consequence of this sharing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leonardo Pereira Pinheiro de Souza, Universidade Estadual Paulista

Doutorando em Ciência da Informação pela UNESP, campus de Marília. Mestre em Ciência da Inormação pela UNESP, campus de Marília. Pós-graduado lato sensu em Computação - Desenvolvimento de Software para a Web pela Universidade Federal de São Carlos. Graduado em Análise e Desenvolvimento de Sistemas pela Faculdade Estadual de Tecnologia, FATEC - Garça.

Rafaela Carolina da Silva, Universidade Estadual Paulista

Doutoranda e Mestra em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Unesp Marília, na Linha de Pesquisa Gestão, Mediação e Uso da Informação. Bolsista FAPESP. Foi bolsista CAPES. Membro do Grupo de Pesquisa Informação, Conhecimento e Inteligência Organizacional (ICIO). Membro do Grupo de Pesquisa Informação, Conhecimento e Inteligência Organizacional (ICIO). Membro do Centro Referencial de Propriedade Intelectual e Inovação em Ciência da Informação (CERPII). Fez estágio de pesquisa no exterior na Robert Gordon University, Escócia, Reino Unido (Setembro a Dezembro de 2016). Especialista em Psicopedagogia Institucional pela FUNDEPE, Marília/SP. Graduada em Biblioteconomia, onde também foi bolsista FAPESP. Atualmente dedica-se à pesquisa científica, trabalhando principalmente na interdisciplinaridade dos temas: Bibliotecas híbridas; Conceito de hibridez em bibliotecas; Desenvolvimento social; Gestão da informação; e Desenvolvimento de comunidades. 

Mariana Rodrigues Gomes de Mello, Universidade Estadual Paulista

Doutoranda pelo Programa em Ciência da Informação da Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho (UNESP), bolsista do CNPq. Mestre pelo mesmo programa e instituição. Especialista em Direito Público com capacitação para o Magistério Superior pela Faculdade Damásio de Jesus (Damásio Educacional). Ministrou aulas de História do Brasil Colônia e Império e História do Brasil Contemporâneo na forma de professora estagiária bolsista nos cursos de Biblioteconomia e Arquivologia (UNESP). Foi docente na Faculdade Católica Paulista nos cursos de Gestão de Produção Industrial, Gestão Financeira e Marketing, ministrando a disciplina Projeto Integrador I, II e III, auxiliando alunos no projeto de uma empresa. Atuou no curso de Ciências Contábeis, na mesma instituição, nas disciplinas: Instituições de Direito Público e Privado, Direito Tributário I, Direito Tributário II, Direito Empresarial e Ética e Cidadania. Lecionou História Geral (Antiga e Medieval) e Filosofia Geral no Colégio Criativo. É bacharel em Direito pelo Centro Universitário Eurípides Soares da Rocha (UNIVEM) e bacharel e licenciada em Filosofia (FAJOPA/UNESP). Foi professora efetiva PEB II em Filosofia na rede de ensino no Estado de São Paulo, onde além de Filosofia, lecionou História do Brasil e História Geral no Ensino Fundamental e Médio. Tem interesse por pesquisas em Epistemologia, sobretudo em Teoria Crítica e Teoria da Complexidade, relacionadas à Organização do Conhecimento e em Direitos Humanos, principalmente no que tange ao princípio da dignidade humana, como no caso de refugiados. Também se interessa por reflexões epistemológicas sobre verdade e pós-verdade relacionadas à Ciência da Informação e inovações em bibliotecas públicas, como forma de promoção à emancipação dos usuários.

 

Paulo Henrique Zago Júnior, Universidade Estadual Paulista

Mestrando em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista. Graduação em GESTÃO EMPRESARIAL pela FACULDADE DE TECNOLOGIA DO ESTADO DE SÃO PAULO, Brasil(2018) - FATEC Garça.

Cássia Regina Bassan de Moraes, Universidade Estadual Paulista

Docente do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação na Unesp - Marília - SP. Diretora da Faculdade Estadual de Tecnologia - FATEC Garça. Mestrado e Doutorado em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Campus de Marília, graduação em Psicologia pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Campus de Assis. Atualmente exerce o cargo de Diretora da Faculdade de Tecnologia de Garça (FATEC - Garça).  Experiência na área de Psicologia Organizacional, atuando principalmente nos seguintes temas: administração; gestão de pessoas, cultura organizacional, comportamento, ambiente informacional, informação e gestão do conhecimento nas organizações. Membro do Grupo de Pesquisa "Informação, Conhecimento e Inteligência Organizacional" da FFC - Unesp-Marília.

References

ABUBAKAR, Abubakar Mohammed et al. Applying artificial intelligence technique to predict knowledge hiding behavior. International Journal of Information Management, Amsterdam, v. 49, p. 45-57, 2019.

ALVAREZ, Gonzalo Rubén; CAREGNATO, Sônia Elisa. A Ciência da Informação e sua contribuição para a avaliação do conhecimento científico. Biblios, Tacna, v. 31, n. 1, p. 9-26, jan./jun. 2017.

ALVARENGA NETO, Rivadávia Correa Drummond de. Gestão do conhecimento em organizações: proposta de mapeamento conceitual integrativo. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 11, n. 1, 2006.

BARBOSA, Ricardo Rodrigues; PAIM, Ísis. Da GRI à gestão do conhecimento. In: PAIM, Ísis (org.). A gestão da informação e do conhecimento. Belo Horizonte: UFMG, 2003, p. 7-32.

BRANDENBURGER, Adam; NALEBUFF, Barry. The rules of co-opetition. Harvard Business Review, Boston, jan./fev. 2021.

BRIGGS, Elten; GRISAFFE, Douglas. Service Performance-loyalty intentions link in a business-to-business context: the role of relational exchange outcomes and customer characteristics. Journal of Service Research, Thousand Oaks, v. 13, n. 1, p. 37-51, 2010.

BUKOWITZ, Wendi; WILLIAMS, Ruth; SOARES, Carlos Alberto Siveira Netto. Manual de Gestão conhecimento: ferramentas e técnicas que criam valor para a empresa. Porto Alegre: Bookman, 2002.

CHIANG, Hsu-Hsin; HAN, Tzu-Shian; CHUANG, Ju-Sung. The relationship between high-commitment HRM and knowledge-sharing behavior and its mediators. International Journal of Manpower, Bingley, v. 32, n. 5/6, 2011.

CROPANZANO, Russell; MITCHELL, Marie. Social exchange theory: An interdisciplinary review. Journal of Management, Thousand Oaks, v. 31, n. 6, p. 874-900, 2005.

DAVENPORT, Thomas; PRUSAK, Laurence. Conhecimento Empresarial. Rio de Janeiro: Campus, 1999.

DECKOP, John; CIRKA, Caril; ANDERSSON, Lynne. Doing unto others: the reciprocity of helping behavior in organizations. Journal of Business Ethics, Berlin, v. 47, p. 101-113, 2003.

GANG, KwangWook; RAVICHANDRAN, Thiagarajan. Exploring the Determinants of Knowledge Exchange in Virtual Communities. IEEE Transactions on Engineering Management, Piscataway, v. 62, n.1, p. 89-99, fev. 2015.

GHOBADI, Shahla; D’AMBRA, John. Coopetitive relationships in cross-functional software development teams: How to model and measure? Journal of Systems and Software, Amsterdam, v. 85, n. 5, p. 1096-1104, 2012.

GOETZ, Jennifer; KELTNER, Dacher; SIMON-THOMAS, Emiliana. Compassion: An Evolutionary Analysis and Empirical Review. Psychological bulletin, Washington, v. 136, n. 3, p. 351-374, 2010.

GUTIÉRREZ, Pérez-Montoro Mario. Gestión del conocimiento en las organizaciones: fundamentos, metodología y praxis. Gijón: Ediciones Trea, 2008.

HOBBES, Thomas. Leviatã: ou matéria, forma e poder de uma república eclesiástica e civil. São Paulo: Martins Fontes, 2019.

HOMANS, George Caspar. Social behavior as exchange. American Journal of Sociology, Chicago, v. 63, n. 6, p. 597-606, 1958.

HUANG, Qian; DAVISON, Robert; GU, Jibao. Impact of personal and cultural factors on knowledge sharing in China. Asia Pacific Journal of Management, Berlin, v. 25, n. 1, p. 451-471, 2008.

KANKANHALLI, Atreyi; TAN; Bernard; WEI, Kwok-Kee. Contributing Knowledge to Electronic Knowledge Repositories: an empirical investigation. MIS Quarterly, Minneapolis, v. 29, n. 1, p. 113-143, mar. 2005.

KUKK, Christopher. Survival of the Fittest Has Evolved: Try Survival of the Kindest. NBC News, New York, 8 mar. 2017.

LIN, Tung Cheng; LAI, Ming Chrng; YANG, Shu Wen. Factors influencing physicians’ knowledge sharing on web medical forums. Health Informatics Journal, Thousand Oaks, v. 22, n. 3, p. 594-607, 2016.

OLIVELLE, Patrick. Karma. Chicago: Encyclopaedia Britannica, 2014.

PRAHALAD, Coimbatore Krishnarao; RAMASWAMY, Venkat. Co-creation experiences: the next practice in value creation. Journal of Interactive Marketing, Amsterdam, v. 18, n. 3, p. 5-14, 2004.

PREIKSCHAS, Michael W. et al. Value co-creation, dynamic capabilities and customer retention in industrial markets. Journal of Business & Industrial Marketing, Bingley, v. 32, n. 3, p. 409-420, 2017.

ROBBINS, Stephen P. Comportamento organizacional. 11. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2005.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. O discurso sobre a origem e os fundamentos da desigualdade entre os homens. São Paulo: Nova Cultural, 1999.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. O contrato social. São Paulo: Martin Claret, 2010.

RUPP, Deborah E.; CROPANZANO, Russell. The mediating role of social exchange relationships in predicting workplace outcomes from multifoci organizational justice. Organizational Behavior and Human Decision Processes, Amsterdam, v. 89, p. 925-946, 2002.

SOUZA, Leonardo Pereira Pinheiro de; SANTOS NETO, João Arlindo dos; MORAES, Cássia Regina Bassan de. Convergências entre a teoria da troca social e a mediação da informação e do conhecimento na perspectiva dos desenvolvedores de software: um estudo de caso. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da informação, Campinas, v. 18, p. 1-21, 2020a.

SOUZA, Leonardo Pereira Pinheiro de; SANTOS NETO, João Arlindo dos; MORAES, Cássia Regina Bassan de. Inter-relações entre a mediação e o compartilhamento da informação e a Teoria da Troca Social nas empresas desenvolvedoras de software. In: SANTOS NETO, João Arlindo dos; ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de; BORTOLIN, Sueli (org.). Perspectivas em mediação no âmbito da Ciência da Informação. São Paulo: ABECIN, 2020b. p. 194-223.

TAKEUCHI, Hirotaka; NONAKA, Ikujiro. Gestão do conhecimento. Porto Alegre: Bookman, 2008.

THIBAUT, John Walter; KELLEY, Harold. The Social Psychology of Groups. New York: John Wiley and Sons,1959.

UNIVERSITY OF CALIFORNIA. Social scientists build case for 'survival of the kindest'. ScienceDaily, Rockville, 9 dez. 2009.

VALENTIM, Marta Lígia Pomim. Conceitos sobre Gestão do Conhecimento: uma revisão sistemática da literatura brasileira. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 30, n. 4, p. 1-34, 2020.

VANTI, Nadia. Métodos cuantitativos de evaluación de la ciencia: bibliometría, cientometría e infometría. Investigación Bibliotecológica, Ciudad de México, v. 14, n. 29, 2000.

Published

2022-09-27

How to Cite

SOUZA, L. P. P. de; DA SILVA, R. C.; RODRIGUES GOMES DE MELLO, M.; ZAGO JÚNIOR, P. H.; BASSAN DE MORAES, C. R. Biopsychosocial background of knowledge sharing: contributions of Social Exchange Theory to knowledge management . Em Questão, Porto Alegre, v. 28, n. 4, p. 119628, 2022. DOI: 10.19132/1808-5245284.119628. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/119628. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Article