Accessibility recommendations on e-commerce websites for blind users

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19132/1808-5245274.84-106

Keywords:

Accessibility in E-Commerce. Web Accessibility Recommendations. E-Commerce. Blind users.

Abstract

This paper presents recommendations for accessibility to e-commerce websites from a systematic literature review. Five scientific articles were analyzed based on three criteria, namely: (1) scientific studies with the main theme related to accessibility in e-commerce pages, preferably studies conducted through user test; (2) scientific papers published from 2014 and 2020 and (3) texts with relevance to the scientific community, considering the citation number indicators from Scopus and Google Scholar. The objective was to identify accessibility recommendations that can be adopted on e-commerce sites. The research is classified as qualitative, exploratory and bibliographic. To retrieve studies on accessibility for e-commerce, advanced searches were carried out in the databases, using the terms "accessibility" and "e-commerce". Twentyfour recommendations were identified that refer to the content language, audiovisual elements, navigation and home page, search tool and information about the products available for offer in electronic commerce. It was noticed that users who depend on assistive technologies for the use of the web have difficulties that are specifically associated with the context of electronic commerce, making access impossible, as well as the interpretation of information essential to the purchase of products in the online modality. Finally, the study contributed to listing web accessibility recommendations for electronic commerce and, consequently, reinforcing discussions that make the virtual commerce space more inclusive, so that people with blindness have better browsing experiences on e-commerce.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ítalo José Bastos Guimarães, IF Goiano

Professor do Instituto Federal Goiano. Doutorando em Ciência da Informação (UFPB). Mestre em Ciência da Informação (UFPB). MBA em Gestão Empresarial e Logística. Graduação em Administração (UFPB). Autor dos livros: Usabilidade na web - análise em sites do Governo Federal (2016) e Acessibilidade em websites de comércio eletrônico na perspectiva dos usuários cegos (2017). Fascinado por envolver pessoas no processo de aprendizagem e compartilhamento de conhecimento.

Marckson Roberto Ferreira de Sousa, UFPB

Doutor em Engenharia Elétrica na área de Processamento da Informação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), com pesquisa em Interfaces Humano-Computador. Mestrado em Engenharia Elétrica na área de Processamento da Energia pela Universidade Federal da Paraíba. Graduação em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal da Paraíba. Bacharel em Direito pelo Instituto de Educação Superior da Paraíba. Professor Associado do Departamento de Ciência da Informação da UFPB. Docente do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da UFPB, na linha de pesquisa Organização, Acesso e Uso da Informação, e do Programa de Pós-graduação em Gestão nas Organizações Aprendentes, na linha de pesquisa Gestão de Projetos e Tecnologias Emergentes. Na Pós-graduação trabalha especialmente os seguintes temas: Competência Informacional; Arquitetura da Informação; Limitações Digitais; Aspectos Jurídicos da Informação. Editor do Portal do Laboratório de Tecnologias Intelectuais (https://lti.pro.br). Líder do Grupo de Pesquisa CNPq: Renovatio - Estudos sobre Disrupção, Interação e Aspectos Jurídicos da Informação.

Levi Cadmiel Amaral da Costa, UFPB

Doutorando e Mestre em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Paraíba (PPGCI/UFPB). Pós-graduando em Docência no Ensino Superior pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (UNIASSELVI). Graduado em Administração pela UFPB.

References

AIZPURUA, A.; HARPER, S.; VIGO, M. Exploring the relationship between Web accessibility and user experience. International Journal of Human-Computer Studies, London, v. 91, p. 13-23, 2016.

ALI, S.; ALBALUSHI, T.; ALBADI, A. Guidelines and deployment of accessibility-aware framework approach. International Journal of Web Information Systems, [s. l.], v. 13, n. 02, p. 114-139, 2017.

ALSHAMARI, M. Accessibility evaluation of Arabic e-commerce Web sites using automated tools. Journal of Software Engineering and Applications, [s. l.], v. 09, n. 09, p. 439-451, 2016.

BERNERS-LEE, T.J. Information management: A proposal. 1989.

BOSE, R. Accessibility of E-Commerce Websites for Vision Impaired Persons. 2014. Dissertação (mestrado em Ciência da Computação) - The University of Western Ontario, Ontario, 2014.

CARDOSO, M. E. de A. et al. Accessibility in E-Commerce Tools: An Analysis of the Optical Inclusion of the Deaf. In: International Conference on Universal Access in Human-Computer Interaction. Springer, Cham, p. 162-173, 2015.

EBIT-NIELSEN. Relatório Webshoppers. 2019.

GONÇALVES, R. et al. Evaluation of e-commerce Websites accessibility and usability: an e-commerce platform analysis with the inclusion of blind users. Universal Access In The Information Society, [s. l.], v. 17, n. 03, p. 567-583, jul. 2018.

GONSALVES, E. P. Conversas sobre iniciação científica. Campinas: Alínea, 2003.

GUIMARÃES, Í. J. B. Acessibilidade em Websites de comércio eletrônico: avaliação através da interação com usuários cegos. 2016. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.

GUIMARÃES, Í. J. B.; SOUSA, M. R. F. Acessibilidade em Websites de comércio eletrônico na perspectiva dos usuários cegos. São Leopoldo: Karywa, 2017.

HARPER, S.; YESILADA, Y. Web accessibility: a foundation for research. Springer Science & Business Media, 2008.

JOSHI, A. et al. The role of information and communication technology in community outreach, academic and research collaboration, and education and support services (IT-CARES). Perspectives in health information management, Columbus, v. 10, n. 01, 2013.

MALHOTRA, N. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. Porto Alegre: Bookman, 2006.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

RAJA, D. S. Bridging the Disability Divide through Digital Technologies. 2016.

SOHAIB, O.; KANG, K. Assessing Web Content Accessibility of E-Commerce Websites for People with Disabilities. In: Information Systems Development: Complexity in Information Systems Development. ISD2016 Proceedings, 2016.

SOHAIB, O.; KANG, K. E-commerce Web accessibility for people with disabilities. In: Complexity in Information Systems Development. Cham: Springer, 2017.

Published

2021-09-29

How to Cite

GUIMARÃES, Ítalo J. B.; SOUSA, M. R. F. de; COSTA, L. C. A. da. Accessibility recommendations on e-commerce websites for blind users. Em Questão, Porto Alegre, v. 27, n. 4, p. 84–106, 2021. DOI: 10.19132/1808-5245274.84-106. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/106813. Acesso em: 25 jun. 2025.

Issue

Section

Article

Most read articles by the same author(s)