Analysis of the classification structure of Embrapa’s project portfolios: an application of Ranganathan’s faceted classification principles

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19132/1808-5245272.240-266

Keywords:

Faceted Classification Theory. Classification. Categorization. Domain model. Embrapa’s portfolio.

Abstract

This paper discusses the applicability of the principles of Ranganathan faceted classification for activities related to building models of fields of knowledge. We examine the research projects of the Brazilian Agricultural Research Corporation, which are organized in portfolios that comprise the corporation’s main fields of operation and that are classified by themes according to strategic goals. We adopt a a qualitative approach and we apply the postulate of categories, proposed by S. R. Ranganathan, to a sample of eleven portfolios (out of 34), which we chose because they linked to the related research projects and because we were able to access and use additional institutional documents related to such projects in our analysis. After categorizing the portfolio into the fundamental categories proposed by Ranganathan, the PMEST categories (Personality, Matter, Energy, Space and Time), we noticted that there was no single guiding principle in the portfolio’s classification basis and that different principles coexisted, although this was not explicit. The analysis showed that there were portfolios related to the Personality, Matter, and Energy categories. We argue that Ranganathan’s faceted classification methods are useful and relevant in a variety of contexts, since they provide a logical basis to the definition of classes and subclasses in a concept system, and that those methods do not depend upon the materiality of the object that is to be categorized, as they deal with what is called the “idea plane”. These methods are deemed essential to the development of knowledge domain models.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura Rocha, Universidade Federal Fluminense

Mestre em Ciência da Informação pela Universidade
Federal Fluminense (UFF)
Bibliotecária-documentalista na Universidade Federal
Fluminense (UFF)

Maria Luiza de Almeida Campos, Universidade Federal Fluminense

Doutora em Ciência da Informação pelo Instituto
Brasileiro em Informação Científica e Tecnológica (IBICT)
Professora do Programa de Pós-Graduação em Ciência
da Informação da Universidade Federal Fluminense (UFF)

References

ARANALDE, M. M. Reflexões sobre os sistemas categoriais de Aristóteles, Kant e Ranganathan. Ciência da Informação, Brasília, v. 38, n. 1, p. 86-108, 2009.

BALBINO, L. C.; BARCELLOS, A. O.; STONE, L. F. (ed.). Marco Referencial: integração lavoura-pecuária-floresta. Brasília: Embrapa, 2011.

BRASIL. Decreto-Lei nº 12.787, de 11 de janeiro de 2013. Dispõe sobre a Política Nacional de irrigação [...]. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 14 jan. 2013. n. 12787, Seção 1, p. 4.

BROUGHTON, V. Facet analytical theory as a basis for a knowledge organization tool in a subject portal. In: INTERNATIONAL ISKO CONFERENCE, 7., 2002, Granada. Proceedings […]. Spain: Ergon Verlag, 2002. p. 135-142.

BROUGHTON, V. The need for a faceted classification as the basis of all methods of information retrieval. Aslib Proceedings, [s. l.], v. 58, n. 1/2, p. 49-72, 2006.

CAMPOS, M. L. A. Elaboração de modelos de domínio em ontologias: a abordagem onomasiológica e a função da definição. Ciência da Informação, Brasília, v. 46, n. 1, p. 89-101, 2017.

CAMPOS, M. L. A. Linguagem documentária: teorias que fundamentam sua elaboração. Niterói: EdUFF, 2001.

CAMPOS, M. L. A.; GOMES, H. E. Taxonomia e classificação: princípios de categorização. Datagramazero, Rio de Janeiro, v. 3, n. 2, p. 01, 2008.

CUENCA, M. J.; HILFERT, J. Introducción a la Linguística Cognitiva. Barcelona: Editorial Ariel, 1999.

CUNHA, M. B.; CAVALCANTI, C. R. Dicionário de Biblioteconomia e Arquivologia. Brasília: Briquet de Lemos, 2008.

DAHLBERG, I. Ontical structures and universal classification. Bangalore: Sarada Ranganthan Endowment, 1978.

DAHLBERG, I. Knowledge organization: its scope and possibilities. Knowledge Organization, [s. l.], v. 20, n. 4, p. 211-222, 1993.

DENTON, W. How to make a faceted classification and put it on the Web. In: DENTON, W. Miskatonic University Press. Toronto, 28 mar. 2009. Disponível em: https://www.miskatonic.org/library/facet-web-howto.html. Acesso em: 20 fev. 2021.

ELLIS, D.; VASCONCELOS, A. Ranganathan and the net: using facet analysis to search and organize the World Wide Web. Aslib Proceedings, [s. l.], v. 51, n. 1, p. 3- 10, 1999.

EMBRAPA. Panorama da gestão de dados e da informação na Embrapa: questões emergentes e prioritárias. [S. l: s. n.], 2016.

EMBRAPA. Portal Embrapa. Brasília: Embrapa, 2019. Disponível em: https://www.embrapa.br/. Acesso em: 10 mar. 2019.

GIESS, M. D.; WILD, P. J.; MACMAHON, C. A. The use of faceted classification in the organization of engineering design. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON ENGINEERING DESIGN, 7., 2007, Paris. Anais […]. Paris: [s. n.], 2007. p. 1-12.

GLASSEL, A. Was Ranganathan a Yahoo!? Internet Scout Projet, [s. l.], Mar. 1998.

GNOLI, C. Is there a role for traditional knowledge organization systems in the digital age? The Barrington Report on Advanced Knowledge Organization and Retrieval, [s. l.], v. 1, n. 1, 2004.

GOMES, H. E.; CAMPOS, M. L. A. A organização do conhecimento na Web: contribuições de Shiyali Ramamrita Ranganathan e Ingetraut Dahlberg. Niterói: IACS/UFF, 2019. (Cadernos Acadêmicos).

GOMES, H. E.; MOTTA, D. F.; CAMPOS, M. L. A. Revisitando Ranganathan: a classificação na rede. Rio de Janeiro: [s. n.], 2006.

HIRAKURI, M. H. et al. Sistemas de produção: conceitos e definições no contexto agrícola. Londrina: Embrapa Soja, 2012.

HOUAISS, A. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.

KUMAR, K. Theory of Classification. 4th ed. New Delhi: Vikas Publishing House, 1988.

LA BARRE, K. Facet Analysis. Annual Review of Information Science and Technology, [s. l.], v. 44, n. 1, p. 243-284, 2010.

LE MOIGNE, J-L. A teoria do sistema geral: teoria da modelização. Lisboa: Instituto Piaget, 1977.

LIMA, G. A. B. O. Categorização como um processo cognitivo. Ciências & Cognição, Rio de Janeiro, v. 11, p. 156-167, 2007.

MORVILLE, P.; ROSENFELD, L. Information architecture for the World Wide Web. 3. ed. [S. l.]: O’Reilly Media, 2006.

ORMOND, J. G. P. Glossário de termos usados em atividades agropecuárias, florestais e ciências ambientais. 3. ed. Rio de Janeiro: Banco Nacional de Desenvolvimento Econômico e Social, 2006.

PORTUGAL, R. A representação do conhecimento em espaços multidimensionais: uma investigação de princípios teóricos a partir de autores fundacionais da Organização do Conhecimento. 2018. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Instituto de Artes e Comunicação Social, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2018.

PROJECT MANAGEMENT INSTITUTE. A guide to the Project Management Body of Knowledge. 4th ed. Newton Square: PMI, 2008.

RANGANATHAN, S. R. Prolegomena to library classification. Bombay: Asia Publishing House, 1967.

ROCHA, L. A classificação de projetos de pesquisa à luz da Teoria da Classificação Facetada e da Teoria do Conceito: análise dos portfólios de projetos de pesquisa da Embrapa. 2019. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Instituto de Arte e Comunicação Social, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2019.

UDIN, M. N.; JANECEK, P. Faceted classification in web information architecture: a framework for using semantic tools. The Electronic Library, [s. l.], v. 25, n. 2, p. 219-233, 2007.

VICKERY, B. C. Classificação e indexação nas ciências. Rio de Janeiro: BNG; Brasilart, 1980.

VICKERY, B. C. Faceted classification for the Web, Axiomathes, [s. l.], v. 18, n. 2, p. 145-160, 2008.

WEI, B. et al. A survey of faceted search. Journal of Web Engineering, [s. l.], v. 12, p. 41-64, 2013.

Published

2021-03-26

How to Cite

ROCHA, L.; DE ALMEIDA CAMPOS, M. L. Analysis of the classification structure of Embrapa’s project portfolios: an application of Ranganathan’s faceted classification principles. Em Questão, Porto Alegre, v. 27, n. 2, p. 240–266, 2021. DOI: 10.19132/1808-5245272.240-266. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/105456. Acesso em: 1 jul. 2025.

Issue

Section

Article