Discursive formulation in scientific journalism: the construction of captation target in a popular newspaper

Authors

  • Natália Martins Flores Universidade Federal de Santa Maria
  • Ada Cristina Machado da Silveira Universidade Federal de Santa Maria

Keywords:

Scientific journalism. Discourse. Cultural matrices. Popular journalism.

Abstract

The paper reports an analysis about discursive formulation operated in scientific discourse to produce journalistic discourse. By the application of scientific discourse categories, such as scientific jargon, precision/accuracy, neutrality/removal and sources it was possible to point how the selected corpus of thirteen news about health of a popular newspaper is characterized. Categories were related to discursive strategies as enunciation, referentiality and thematization to verify if they produce credibility effects (information target) or dramatization effects (captation target). Results are that the popular newspaper uses melodramatic matrix and jargon simplification as strategy of captation and seduction of their readers.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natália Martins Flores, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Comunicação Social Jornalismo pela Universidade Federal de Santa Maria (2010). É mestranda do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Midiática (UFSM), linha de pesquisa Mídia e Identidades Contemporâneas. É acadêmica do curso de História da UFSM. Se dedica principalmente às áreas de Jornalismo Científico, discursos e Editoração Gráfica. Participou de um Programa de Acompanhamento das Eleições dos Estados Unidos em 2008, promovido pela Embaixada dos Estados Unidos no Brasil.

Ada Cristina Machado da Silveira, Universidade Federal de Santa Maria

possui graduação em Comunicação Social Jornalismo pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1982), é Magister en Periodisme i Ciències de la Comunicació - Universitat Autònoma de Barcelona (1998), com mestrado em Extensão Rural pela Universidade Federal de Santa Maria (1992), Doctorado en Periodismo - Universitat Autònoma de Barcelona (2000) e com pós-doutorado na Sorbonne III (La Nouvelle). Atualmente é professor associado da Universidade Federal de Santa Maria e pesquisadora do CNPq. Integra o CTC da FAPERGS. Atuou como avaliadora ad hoc no Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais-INEP. É chefe do Departamento de Ciências da Comunicação (2005), atuou como primeira coordenadora na implementação do Mestrado de Comunicação da UFSM (2005-07) e foi coordenadora substituta do Programa de Pós-graduação em Extensão Rural (2003-2005) da mesma instituição. Tem experiência na área de Comunicação Midiática, atuando principalmente nos seguintes temas: ciências da comunicação, mídia e identidade, representações midiáticas, difusão científica e tecnológica, processos de comunicação e política de comunicação.

Published

2010-07-20

How to Cite

FLORES, N. M.; DA SILVEIRA, A. C. M. Discursive formulation in scientific journalism: the construction of captation target in a popular newspaper. Em Questão, Porto Alegre, v. 16, n. 1, p. 147–164, 2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12967. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Article