Interests and discourse about science: the expectation of the population that does not attend science museums
a expectativa da população que não frequenta museus de ciência
DOI:
https://doi.org/10.19132/1808-5245274.413-437Keywords:
Visitor studies. Potential audience. Cultural access. Science and technology museum. Science communication.Abstract
A good cultural offer is not enough to attract visitors. Socially, this is an issue induced by the distribution of cultural and scientific capital. This paper investigated the interest in scientific themes, expectations about science museums, and different views about science itself through interviews with 108 subjects who never visited the Museum of Life. The methodology was based on the Collective Subject Discourse and Content Analysis. The results indicate expectations related to health, biological and exact sciences themes, and little adherence to human and social sciences. Also, the museum is perceived as a space for citizenship building, learning of future generations, and a vision of science related to its value and role in the future. Knowing these perceptions helps science museums to develop actions capable of attracting the potential public and providing opportunities for their participation in these spaces.Downloads
References
M. State of Science Index Survey. 2020.
ARAÚJO, I. Materiais Educativos e a Produção de Sentidos na Intervenção Social. In: MONTEIRO, S.; VARGAS, E. (Org.). Educação, comunicação e tecnologia educacional: interfaces com o campo da saúde. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz; 2006.
ARCHER, L.; DAWSON, E.; DEWITT, J.; SEAKINS, A.; WONG, B. ‘‘Science Capital’’: A Conceptual, Methodological, and Empirical Argument for Extending Bourdieusian Notions of Capital Beyond the Arts. Journal of Research in Science Teaching, Chapel Hill, v. 52, n. 7, p. 922-948, 2015.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2002.
BEVILAQUA, D.; GONZALEZ, A.; MANO, S.; GUIMARÃES, V.; ALMEIDA, W. S. Museu da Vida e seus públicos: reflexões sobre a zona de influência e o papel social de um museu de ciência. Em Questão, Porto Alegre, v. 26, n. 3, p. 1–22, 2020.
BOURDIEU, P. O poder simbólico. Lisboa: Difel, 1989.
BOURDIEU, P. Escritos de Educação. Petrópolis: Editora Vozes, 1998.
BOURDIEU, P. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: EDUSP, 2007.
CARVALHO, M. S; LIMA, L. D.; COELI, C. M. Fast-track COVID-19 em CSP. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v.36, n. 8, e00204820. 2020.
CAZELLI, S; KÖPCKE, L. S; MANO, S; COSTA, A F. Do observatório de museus e centros culturais ao observatório de museus e centros de ciência e tecnologia: caminhos percorridos. In: COSTA, A. F.; RANGEL, A. M.; CASTRO, F.; HENZE, I. A.; VALENTE, M. E.; SOARES, O. J. (Org.). A colaboração entre museus: ações educativas, pesquisa e produção de conhecimento. Rio de Janeiro: Museus Castro Maya (Museu de Ideias; n. 4). 2019. p. 43-61.
CGEE – Centro de Gestão e Estudos Estratégicos. Percepção pública da C&T no Brasil – 2019. Resumo executivo. Brasília, DF: 2019.
CASTELFRANCHI, Y. et al. As opiniões dos brasileiros sobre ciência e tecnologia: o ‘paradoxo’ da relação entre informação e atitudes. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, Rio de Janeiro, vol. 20, supl., p. 1163-1183. 2013.
CZERESMA, D. O conceito de saúde e a diferença entre prevenção e promoção. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, vol.15, n.4, p.701-709. 1999.
DAWSON, E. “Not Designed for Us”: How Science Museums and Science Centers Socially Exclude Low-Income, Minority Ethnic Groups. Science Education, [s.l.], v. 98, n. 6, p. 981-1008, 2014.
FALK, J.H.; DIERKING, L. D. The Museum Experience Revisited. Walnut Creek, CA: Left Coast Press, 2013.
FALK, J. H. et al. Correlating science center use with adult science literacy: an international, cross-institutional study. Science Education, [s.l.], v. 100, n. 5, p. 849-876, 2016.
FUNDAÇÃO OSWALDO CRUZ. Casa de Oswaldo Cruz. Museu da Vida. Plano Museológico do Museu da Vida 2017 – 2021. Rio de Janeiro: Museu da Vida / Casa de Oswaldo Cruz, 2017.
INSTITUTO NACIONAL DE COMUNICAÇÃO PÚBLICA DA CIÊNCIA E TECNOLOGIA. Como brasileiros e brasileiras veem a Fiocruz: um estudo em 12 cidades do país. Sumário Executivo. 2020.
LÈFEVRE, F. Discurso do Sujeito Coletivo. Nossos modos de pensar, nosso eu coletivo. 1ª. Ed. São Paulo: Andreoli, 2017.
LÈFEVRE, F; LÈFEVRE, A M C. Pesquisa de representação social: um enfoque Qualiquantitativo: a metodologia do Discurso do Sujeito Coletivo. Brasília: Liber livro Editora, 2012.
LEIVA, J.; MEIRELLES, R. Cultura nas Capitais: como 33 milhões de brasileiros consomem diversão e arte. 1ª. Ed. Rio de Janeiro: 175 Street Produção Editorial, 2018.
LEMKE, J.L. Aprender a Hablar Ciência. Barcelona: Editora Paidós Ibérica SA, 1997.
MANO, S. et al. Museus de Ciência e seus Visitantes: estudo longitudinal - 2005, 2009, 2013. Rio de Janeiro: Fundação Oswaldo Cruz / Casa de Oswaldo Cruz / Museu da Vida, 2017.
MINAYO, M. C. S. Saúde-doença: uma concepção popular da etiologia. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 4, n. 4, pág. 363-381, 1988.
MOSCOVICI, S. A Representação social da psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.
TRAUTMANN, C. et al. Reaching New Audiences at Science Centers and Museums. Informal Learning Review, Denver, n. 149, p. 13-19, mar/abr. 2018
OMS – Organização Mundial da Saúde. Constitution. 2020. Disponível em https://www.who.int/about/who-we-are/constitution. Acesso em 11 out. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Sonia Maria Figueira Mano, Diego Vaz Bevilaqua, Vanessa Fernandes Guimarães, Ana Carolina de Souza Gonzalez, José Sergio Damico

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.