DIVERSITY IN THE IMAGES OF PHYSICAL EDUCATION TEACHER MANUALS IN BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.112065

Keywords:

Teaching Materials. Physical Education. Body Image. Cultural diversity.

Abstract

Image is an iconic language, with the power to transmit information, reproduce stereotypes and influence teachers. This study is about Physical Education teacher manuals designed in Brazil and approved in the National Teaching Book and Materials Program (BRASIL, 2017). Specifically, it analyses images of people in them to see if there are stereotypes related to bodily practices. An analysis of 854 images through Chi-Square independence tests revealed stereotypes related to bodily practices. The results show the predominance of mixed groups of children, with ectomorphic bodies, of white colour or race, and without disabilities. Therefore, although sex diversity is represented, the materials still favour reproduction of stereotypes and traditional hegemonic groups, perpetuating the invisibility of diversity in colour or race, bodies and people with disabilities.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexandre Paulo Loro, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) - Campus Chapecó

Pós-Doutor em Ensino: Formação Docente Interdisciplinar. Doutor em Educação Física. Professor da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Chapecó.

Irene Moya Mata, Universidade de Valência (UV)

Doutora em Pesquisa e Desenvolvimento. Professora da Universidade de Valência (UV)

Alexandra Valencia Peris, Universidade de Valência (UV)

Doutora em Educação. Professora da Universidade de Valência (UV)

Meire Aparecida Lóde Nunes, Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR)

Doutora em Educação. Professora da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR), Campus de Paranavaí.

 

José Devís Devís, Universidade de Valência (UV)

PhD em Filosofia e Ciências da Educação. Professor Catedrático da Universidade de Valência (UV)

Published

2021-09-18

How to Cite

LORO, A. P.; MATA, I. M.; PERIS, A. V.; NUNES, M. A. L.; DEVÍS, J. D. DIVERSITY IN THE IMAGES OF PHYSICAL EDUCATION TEACHER MANUALS IN BRAZIL. Movimento, [S. l.], v. 27, p. e27049, 2021. DOI: 10.22456/1982-8918.112065. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/112065. Acesso em: 29 apr. 2025.

Issue

Section

Original Articles