Naturalism and its dispersions in 2000s Brazilian films

Authors

  • Bruno Leites Docente no IFRS/Alvorada.

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583202049.173-195

Keywords:

Naturalism. Image. Brazilian cinema. Literature. Death drive.

Abstract

The literary Naturalism is an aesthetic frequently repulsed in analyses of Naturalism and Realism in the cinema. In this work, I take an alternative course, recovering the characteristics of Naturalism to analyse a wave of films in the 2000s Brazilian cinema. Over the decade, a series of films has actualized the characteristics of the Naturalist project, among which I highlight the objective of making studies of peripheral realities exhausted by the crises of civilization; the searching for diseases deeply rooted in those regions; the presence of the tragic, the entropy and/or the death instinct; an aesthetics of excess with cruelty, sensation and sensationalism. Those characteristics got together in Naturalist films, however, they were dispersed in the decade, showing that Naturalist premises were no longer attractive as an aesthetical and political project over the years. Finally, I defend the pertinence and necessity of placing the problem of image and Naturalism beyond the extreme and caricatured submission in the paradigm of transparency.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bruno Leites, Docente no IFRS/Alvorada.

Doutor em Comunicação e Informação pela UFRGS. Docente no IFRS/Alvorada.

References

ABREU, Luis; AMARAL, Tata; BERNARDET, Jean-Claude; XAVIER, Ismail. Cinema e tragédia. Estudos de Cinema, São Paulo, n.2, p. 69-99, 1999. Compilação com as falas dos autores em evento promovido pelo CEC na PUC/SP.

ANTONIA. Direção: Tata Amaral. Produção: Geórgia Araújo, Georgia Amaral, Tata Amaral. São Paulo: Coração da Selva, 2006. 1 DVD (90 min), son., color.

AQUINO, Marçal. [Depoimento durante entrevista de Beto Brant]. In: SALA DE CINEMA. Direção artística e apresentação: Miguel de Almeida. Direção e roteiro: Luiz R. Cabral. São Paulo: Sesc TV, 2009.

ARAÚJO, Inácio. Crítica: Cláudio Assis acha equilíbrio no filme “Baixio das Bestas”. Folha de São Paulo, São Paulo, 18 maio 2013.

ÁRIDO movie. Direção: Lírio Ferreira. Produção: Lírio Ferreira, Murilo Salles. Pernambuco: Cinema Brasil Digital, 2005. 1 DVD (115 min), son., color.

AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. Dicionário teórico e crítico de cinema. Campinas: Papirus, 2003.

ASSIS, Cláudio. Entrevista com Claudio Assis. [Entrevista concedida a] Cléber Eduardo. Contracampo: revista de cinema, [s.l.], 2003.

ASSIS, Cláudio. Sala de Cinema: Cláudio Assis. In: SALA DE CINEMA. Direção artística e apresentação: Miguel de Almeida. Direção e roteiro: Luiz R. Cabral. São Paulo: Sesc TV, 2011a. 49min.

ASSIS, Cláudio. Cláudio Assis continua indomável. [Entrevista concedida a] Julio Bezerra. Revista de cinema, São Paulo, 15 dez. 2011b.

BAGULEY, David. Naturalist fiction: the entropic vision. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

BAIXIO das bestas. Direção: Cláudio Assis. Produção: Cláudio Assis, Júlia Moraes e Julia de Morais. Pernambuco: Parabólica Brasil, Quanta Centro de Produções Cinematográficas, Rec Produtores Associados Ltda, 2006. 1 DVD (80 min), son., color.

BAZIN, André. What is cinema? Los Angeles: University California Press, 1971. v. 2.

BECKER, Colette. Lire le réalisme et le naturalisme. Paris: Dunod, 2010.

BRANT, Beto. Entrevistado: Beto Brant. In: In: SALA DE CINEMA. Direção artística e apresentação: Miguel de Almeida. Direção e roteiro: Luiz R. Cabral. São Paulo: Sesc TV, 2009.

CABRA-CEGA. Direção: Toni Venturi. Produção: Toni Venturi. São Paulo: Olhar Imaginário Ltda., 2003. 1 DVD (105 min), son., color.

CHEVREL, Yves. Le naturalisme: étude d’un movement littéraire international. Paris: PUF, 1993.

CHIARA, Ana Cristina. Em carne viva: a hiperfísica de Santiago Nazarian e Valêncio Xavier. In: IMÁGENES Y REALISMOS EN AMÉRICA LATINA, SIMPOSIO INTERNACIONAL, 2011, Leiden. Actas [...] Leiden, 2012.

CRIME delicado. Direção: Beto Brant. Produção: Bianca Billar. Renato Ciasca, Marco Ricca. São Paulo: Drama Filmes, MG Ricca, Eba Filmes International; Brasil Filmes, 2005. 1 DVD (87 min), son., color.

CRONICAMENTE inviável. Direção: Sérgio Bianchi. Produção: Sérgio Bianchi, Gustavo Steinberg e Alvarina Souza e Silva. São Paulo: Agravo Produções Cinematográficas, 2000. 1 DVD (101 min), son., color.

DELEUZE, Gilles. A imagem-movimento. São Paulo: Brasiliense, 1985.

DELEUZE, Gilles. Lógica da sensação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia 2. Rio de Janeiro: Editora 34, 2012. v. 3.

DESERTO feliz. Direção: Paulo Caldas. Produção: Germano Coelho Filho. Pernambuco: Camará Filmes Ltda., 2007. 1 DVD (88 min), son., color.

FEBRE do rato. Direção: Cláudio Assis. Produção: Cláudio Assis; Julia

Maia; Marcelo Ludwig. Rio de Janeiro: Polo de Imagem; Belavista Cinema e Produção; Parabólica Brasil; República Pureza Filmes; Perdidas Ilusões,

1 DVD (105min), son., PB.

GUINSBURG, Jacó; FARIA, João Roberto (org.). O naturalismo. São Paulo: Perspectiva, 2017.

HUYSMANS, Joris-Karl. Às avessas. São Paulo: Penguin, 2011.

JAGUARIBE, Beatriz. O choque do real: estética, mídia e cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 2007.

JAMESON, Fredric. The antinomies of realism. London: Verso, 2015.

LATITUDE Zero. Direção: Toni Venturi. Roteiro: Di Moretti. Brasil: Olhar Imaginário, 2000. 1 DVD (85 min), son., color.

LEITES, Bruno. Quando a imagem faz sintoma: imagem-pulsão e neonaturalismo no cinema brasileiro dos anos 2000. 2017. Tese (Doutorado em Comunicação e Informação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

LIRA, Ramayana. Rio, pontes e overdrives: trânsito e a (de)composição do espaço em Amarelo Manga. Crítica Cultural, Palhoça, v. 7, n. 1, p. 149-157, jan./jun. 2012.

MADAME Satã. Direção: Karim Ainouz. Produção: Isabel Diegues, Maurício Ramos, Walter Salles, Marc Beauchamps,Donald K Ranvaud, Vincent Maraval e Juliette Renaud. Rio de Janeiro: VideoFilmes, 2002. 1 DVD (105 min), son., color.

MENDES, Leonardo; VIEIRA, Renata. Epopeia da impotência humana: naturalismo, desilusão e banalidade no romance brasileiro do final do século XIX. E-scrita, Nilópolis, v. 3, n. 3, p. 139-152, 2012.

MERTEN, Luiz Carlos. Diretor fez “Febre do rato” para provar aos jovens que poeta é quem ousa. Estadão, São Paulo, 22 jun. 2012.

MOREIRA, Roberto. Como fiz Contra Todos. Olhares, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 28-49, jul./dez. 2010.

NAGIB, Lúcia. A utopia no cinema brasileiro: matrizes, nostalgias, distopias. São Paulo: Cosac Naify, 2006.

NEWLIN, Keith. Introduction: the naturalistic imagination and the aesthetics of excess. In: NEWLIN, Keith (org.). The Oxford handbook of american literary naturalism. New York: Oxford University Press, 2011a.

NEWLIN, Keith (org.). The Oxford handbook of american literary naturalism. New York: Oxford University Press, 2011b.

OS INQUILINOS. Direção: Sérgio Bianchi. Produção: Sérgio Bianchi. São Paulo: Agravo Produções Cinematográficas, 2009. 1 DVD (103 min), son., color.

PHILLIPS, Gene. Out of the Shadows: expanding the canon of classic film noir. Maryland: Scarecrow Press, 2012.

QUANTO dura o amor? Direção: Roberto Moreira: Produção: Geórgia Araújo. São Paulo: Coração da Selva Transmídia, 2009. 1 DVD (83 min), son., color.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: EXO Experimental, 2005.

RANCIÈRE, Jacques. O inconsciente estético. São Paulo: Editora 34, 2009.

SANTOS, Antonio Carlos. O naturalismo sob o olhar modernista: Candido e a crítica a

Aluísio Azevedo. Crítica Cultural (Critic), Palhoça, v. 6, n. 2, p. 557-563, jul./dez. 2011

SCHØLLHAMMER, Karl Erik. Cena do crime: violência e realismo no Brasil contemporâneo. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2013.

STAM, Robert. Introdução à teoria do cinema. Campinas: Papirus, 2013.

XAVIER, Ismail. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

ZOLA, Émile. Le roman expérimental. Paris: Nouveau Monde Éditions, 2004.

Published

2020-04-30

How to Cite

Leites, B. “Naturalism and Its Dispersions in 2000s Brazilian Films”. Intexto, no. 49, Apr. 2020, pp. 173-95, doi:10.19132/1807-8583202049.173-195.

Issue

Section

Articles