"I CONFESS THAT..." A NETNOGRAPHIC STUDY OF CAREER BARRIERS AND SELF-MANAGEMENT BY UNDERGRADUATES DURING PANDEMIC COVID-19

autogerenciamento e vivências de carreira de universitários durante a pandemia da Covid-19

Authors

  • Mariana Ramos de Melo Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGAdm). Instituto Federal do Espírito Santo (IFES – Campus Cachoeiro de Itapemirim) https://orcid.org/0000-0001-7826-6050
  • José Edemir da Silva Anjo Universidade Federal de Lavras (UFLA) https://orcid.org/0000-0002-5989-1173
  • Rosiane da Silva Viana Bolzan Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGAdm) https://orcid.org/0000-0002-1338-5363
  • Priscilla de Oliveira Martins da Silva Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Programa de Pós Graduação em Administração (PPGAdm) e Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Espírito Santo (PPGP) https://orcid.org/0000-0002-2922-6607

Abstract

This study aimed to investigate how perceived career barriers have impacted career self-management of undergraduates at a public university in the context of Covid-19 pandemic. This paper brings as a theoretical contribution the literature of Covid-19 pandemic and career studies with an emphasis on perceived barriers and career self-management actions. Following a qualitative approach, netnography was adopted as a methodological strategy by collecting posts from the “Segredos” page on the Facebook, which is a space for discussions by the academic community. Data were coded, analyzed and guided by content analysis with thematic categorization a posteriori. The results showed that in the face of the atypical context of contextual crises, students perceive numerous external barriers (education, economics, politics, financial restrictions and family condition) and internal barriers (mental health). With the pandemic context, career self-management has become more intense and complex. Students have been adopting productive and non-productive coping to face the perceived barriers. Limitations of this study and new proposals for future researches are indicated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Ramos de Melo, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGAdm). Instituto Federal do Espírito Santo (IFES – Campus Cachoeiro de Itapemirim)

Doutoranda e Mestre em Administração pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Professora substituta no Instituto Federal do Espírito Santo (IFES) – Campus Cachoeiro de Itapemirim.

José Edemir da Silva Anjo, Universidade Federal de Lavras (UFLA)

Doutorando em Administração pela Universidade Federal de Lavras (UFLA). Professor substituto na Universidade Federal do Piauí (UFPI) – Campus Senador Helvídio Nunes de Barros (CSHNB).

Rosiane da Silva Viana Bolzan, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGAdm)

Mestre em Administração pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES).  Empreendedora.

Priscilla de Oliveira Martins da Silva, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Programa de Pós Graduação em Administração (PPGAdm) e Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Espírito Santo (PPGP)

Professora do Departamento de Administração e Professora do Programa de Pós-Graduação em Administração e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Published

2022-12-14

How to Cite

Ramos de Melo, M., da Silva Anjo, J. E., da Silva Viana Bolzan, R., & de Oliveira Martins da Silva, P. (2022). "I CONFESS THAT." A NETNOGRAPHIC STUDY OF CAREER BARRIERS AND SELF-MANAGEMENT BY UNDERGRADUATES DURING PANDEMIC COVID-19: autogerenciamento e vivências de carreira de universitários durante a pandemia da Covid-19. Electronic Review of Administration, 28(3), 770–800. Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/124458