Profile of students with enrollment link to special education participanting in Saeb (2011-2017)

Authors

  • Gabriela Schneider Universidade Federal do Paraná (UFPR), Departamento de Planejamento e Administração e do programa de pós-graduação em Educação, Curitiba, PR, Brasil, gabis0905@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-6346-2849
  • Ana Lorena de Oliveira Bruel Universidade Federal do Paraná (UFPR), Departamento de Planejamento e Administração, Curitiba, PR, Brasil, analorena@ufpr.br https://orcid.org/0000-0001-7978-5805
  • Rosângela Gavioli Prieto Universidade de São Paulo (USP), Faculdade de Educação, São Paulo, SP, Brasil, rosangel@usp.br https://orcid.org/0000-0003-4013-1163
  • Enicéia Gonçalves Mendes Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Depto de Psicologia, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, eniceia.mendes@gmail.com https://orcid.org/0000-0003-3673-0681

DOI:

https://doi.org/10.21573/vol40n12024.131706

Keywords:

Student profile, Disability, Pervasive Developmental Disorders and High Abilities/Giftedness, Saeb, School Census, Educational Policies

Abstract

This study aims to analyze the profile of students with disabilities enrolled in special education (SE), with participation in the editions of Saeb (Brazilian Assessment in Basic Education) in the years 2011, 2013, 2015, and 2017. The students are enrolled in the 5th and 9th grades of public schools, and their profiles are compared to data from the School Census for the same grades and years evaluated. The analysis focuses on individual and school characteristics of the participants. The results suggest a significant increase of the participation in the historical series, with predominance of male students and great heterogeneity within this population.

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Author Biographies

Gabriela Schneider, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Departamento de Planejamento e Administração e do programa de pós-graduação em Educação, Curitiba, PR, Brasil, gabis0905@gmail.com

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Paraná (2007), mestrado (2010) e doutorado em Educação (2014) pela mesma universidade. Professora do Departamento de Planejamento e Administração e do programa de pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná. 

 

Ana Lorena de Oliveira Bruel, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Departamento de Planejamento e Administração, Curitiba, PR, Brasil, analorena@ufpr.br

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Paraná (1995), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2003), doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2014) e pós-doutorado na Université de Bordeaux (France). Atualmente é professora do magistério superior na Universidade Federal do Paraná, no Departamento de Planejamento e Administração Escolar.

 

Rosângela Gavioli Prieto, Universidade de São Paulo (USP), Faculdade de Educação, São Paulo, SP, Brasil, rosangel@usp.br

Graduada em Pedagogia, com habilitações em Educação do Deficiente pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1981) e em Administração Escolar pela Universidade de Guarulhos (1987); graduada em Psicologia pela Universidade de Guarulhos (1994); mestre em Educação Especial (Educação do indivíduo especial) pela Universidade Federal de São Carlos (1990); doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (2000). Atualmente, é professora doutora da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo.  

Enicéia Gonçalves Mendes, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Depto de Psicologia, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, eniceia.mendes@gmail.com

Doutorado em Psicologia pelo IP-USP (1995), Mestrado em Educação Especial na UFSCar, Graduação em Psicologia na FCLRP-USP. Professora Titular da Universidade Federal de São Carlos, docente do Depto de Psicologia, do Programa de Pós-graduação em Educação Especial. Atualmente trabalha na diretoria de educação especial no Ministério da Educação.

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Published

2024-12-19

How to Cite

Schneider, G., Bruel, A. L. de O., Prieto, R. G., & Mendes, E. G. (2024). Profile of students with enrollment link to special education participanting in Saeb (2011-2017). REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 40(1). https://doi.org/10.21573/vol40n12024.131706