Profile of students with enrollment link to special education participanting in Saeb (2011-2017)
DOI:
https://doi.org/10.21573/vol40n12024.131706Keywords:
Student profile, Disability, Pervasive Developmental Disorders and High Abilities/Giftedness, Saeb, School Census, Educational PoliciesAbstract
This study aims to analyze the profile of students with disabilities enrolled in special education (SE), with participation in the editions of Saeb (Brazilian Assessment in Basic Education) in the years 2011, 2013, 2015, and 2017. The students are enrolled in the 5th and 9th grades of public schools, and their profiles are compared to data from the School Census for the same grades and years evaluated. The analysis focuses on individual and school characteristics of the participants. The results suggest a significant increase of the participation in the historical series, with predominance of male students and great heterogeneity within this population.
Downloads
References
ALAVARSE, O. M.; BRAVO, M. H.; MACHADO, C. Avaliações externas e qualidade na educação básica: articulações e tendências. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 24, n. 54, p. 12-31, 2013. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/eae/v24n54/v24n54a02.pdf. Acesso em: 22 ago. 2024.
ALVES, M. T. G; e SOARES, J. F. Contexto escolar e indicadores educacionais: condições desiguais para a efetivação de uma política de avaliação educacional. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 39, n. 1, p. 177-194, jan./mar. 2013, Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/PkVXrTbnCJDktQxLZNK7dDj/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 22 ago. 2024.
BAUER, A.; ALAVARSE, O. M.; OLIVEIRA, R. Avaliações em larga escala: uma sistematização do debate. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. especial, p. 1367-1382, dez., 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/PgMHxD3BYhzBr6B7CpB5BjS/?format=pdf. Acesso em: 22 ago. 2024.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: DF, dez. 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 22 ago. 2024.
BRASIL. Portaria n. 149, de 16 de junho de 2011. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. Brasília: Diário Oficial da União, junho, 2011. Disponível em: htps://download.inep.gov.br/educacao_basica/saeb/2017/legislacao/portaria_n447_24052017.pdf. Acesso em: 14 jan. 2023.
BRASIL. Portaria n. 447, de 24 de maio de 2017. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. Brasília: Diário Oficial da União, maio, 2017. Disponível em: htps://download.inep.gov.br/educacao_basica/saeb/2017/legislacao/portaria_n447_24052017.pdf. Acesso em: 14 jan. 2023.
BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, 26 jun. 2014. Disponível em: Acesso em: 22 ago. 2024. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 22 ago. 2024.
BONAMINO, A.; FRANCO, C. Avaliação e política educacional: o processo de institucionalização do Saeb. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 108, p. 101-132, nov. 1999. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/TCDfghNzNbWbgtqW5NMmJ7G/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 22 ago. 2024.
BONAMINO, A.; SOUSA, S. Z. Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Educ. Pesqui., Jun 2012, vol.38, no.2, p.373-388. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/rtQkYDSjky4mXG9TCrgRSqJ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 mar. 2023.
CAVALCANTE, D. L. da C. Censo Escolar da educação básica e Sistema Educacenso. Florianópolis: Secretaria de Estado da Educação (SEED/SC), 2016. Disponível em: https://slideplayer.com.br/slide/11090276/. Acesso em: 14 jan. 2023.
INSTITUTO BRASILEIRA DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). PNAD Contínua 2019. Rio de Janeiro: IBGE, 2019. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/trabalho/17270-pnad-continua.html?edicao=28203&t=resultados. Acesso em: 14 jan. 2023.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Censo Escolar 2011. Brasília: Inep, 2011. Disponível em: http://inep.gov.br/web/guest/microdados. Acesso em: 30 set. 2020.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Censo Escolar 2013. Brasília: Inep, 2013. Disponível em: http://inep.gov.br/web/guest/microdados. Acesso em: 30 set. 2020.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Censo Escolar 2015. Brasília: Inep, 2015 Disponível em: http://inep.gov.br/web/guest/microdados. Acesso em: 30 set. 2020.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). SAEB 2017. Brasília: Inep, 2017. Disponível em: http://inep.gov.br/web/guest/microdados. Acesso em: 30 set. 2020.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Censo Escolar da Educação Básica – Sistema Educacenso. Brasília: Inep, [2015?]. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/index.php/programas/formacao-pela-escola/cursos-ofertados/cursos/item/7956-censo-escolar-da-educa%C3%A7%C3%A3o-b%C3%A1sica-%E2%80%93-sistema-educacenso. Acesso em: 14 jan. 2021.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Caderno de Conceitos e Orientações do Censo Escolar 2020. Brasília: Inep 2020. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/caderno_de_instrucoes/Caderno_de_Conceitos_e_Orientacoes_do_Censo_Escolar_2020.pdf. Acesso em: 10 jan. 2020.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Sistema de Avaliação da Educação Básica (Saeb). Brasília: Inep, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/saeb. Acesso em: 12 out. 2022.
LIEBL, K. R.; LIMA, I. G. de; PINTO, M. M. Avaliações em larga escala e educação especial: alguns pressupostos em questão. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 6, p. e020004, 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8654095/20859. Acesso em: 22 ago. 2024.
MENDES, E. G.; D’AFFONSECA, S. M. Avaliação dos estudantes público-alvo da educação especial: perspectiva dos professores especializados. Revista Educação Especial. Santa Maria, v. 31, n. 63, p. 923-938, out./dez. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/33082/pdf. Acesso em: 05 jan. 2022.
MENDES, E. G.; LOURENCO, G. F. Viés de gênero na notificação de alunos com necessidades educacionais especiais. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 15, n.3, p. 417-430, dez. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbee/v15n3/a06v15n3.pdf. Acesso em: 31 jan. 2022.
MENDES, E. G. CIA, F.; D´AFFONSECA, S. M. (Org.). Inclusão Escolar e a avaliação do Público-alvo da Educação Especial. 1. ed. São Carlos: Observatório nacional de educação especial. v. 2. 522p. 2015.
OLIVEIRA, V. M. B. de et. al. Gênero e público-alvo da educação especial: análise das matrículas nas escolas regulares. Revista de Educação Inclusiva, Campina Grande. Edição especial, volume 4, número 3, 2021, p. 1-11. Disponível em: https://revista.uepb.edu.br/REIN/article/view/391/936. Acesso em: 16 dez. 2021.
PEREIRA, M. Direito à educação: meninas com deficiência. JORSEN Journal of Research in Special Educational Needs, n. s1, v. 16, 2016, p. 389-293. Disponível em: https://nasenjournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1471-3802.12164. Acesso em: 20 ago. 2024.
REBELO, A. S.; KASSAR, M. de C. M. Avaliação em larga escala e educação inclusiva: os lugares do aluno da Educação Especial. Revista Educação Especial, Santa Maria, vol. 31, núm. 63, pp. 907-922, 2018. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/3131/313158928009/html/. Acesso em: 14 mar. 2022.
SILVA, M. M. P. et al. Gênero e a inclusão de pessoas com deficiência no ensino regular: um olhar nas matrículas. Anais da XVI Semana de Educação e VI Simpósio de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação. Londrina, UEL, 2015, p. 149-159. Disponível em: http://www.uel.br/eventos/semanaeducacao/pages/arquivos/ANAIS/ARTIGO/PERSPECTIVAS%20FILOSOFICAS/GENERO%20E%20A%20INCLUSAO%20DE%20PESSOAS%20COM%20DEFICIENCIA%20NO%20ENSINO%20REGULAR%20UM%20OLHAR%20NAS%20MATRICULAS.pdf. Acesso em: 14 mar. 2022.
SIMÕES, A. A. Acesso à educação básica e sua universalização: missão ainda a ser cumprida. Cadernos de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais: 5 anos de Plano Nacional de Educação. v. 2, 2019, p. 17-72. Disponível em: https://cadernosdeestudos.inep.gov.br/ojs3/index.php/cadernos/article/view/3974/3562. Acesso em: 22 ago. 2024.
SOARES NETO, J. J.; JESUS, G. R. de; KARINO, C. A.; ANDRADE, D. F. de. Uma escala para medir a infraestrutura escolar. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 24, n. 54, p. 78–99, 2013. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/1903/1887. Acesso em: 13 out. 2022.
SOUSA, S. Z.; OLIVEIRA, R. P. de. Sistemas estaduais de avaliação: uso dos resultados, implicações e tendências. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 141, p. 793-822, set./dez. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/HfYnBHFv4x63bWY6nkfJt7H/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 22 ago. 2024
SOUSA, S. M. Z. L. Avaliação em larga escala da educação básica e inclusão escolar: questões polarizadoras. Revista Educação Especial, [S. l.], v. 31, n. 63, p. 863–878, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/32781. Acesso em: 16 maio. 2023.
VERÇOSA, M. C.; MELETTI, S.M.F. Estudantes com necessidades educacionais especiais nas avaliações em larga escala: prova Brasil e ENEM. Revista Brasileira de Educação Especial, 20(1), p.53-68. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/TtFN5yp9t9HprDsXjr4jVbR/?lang=pt. Acesso em: 1 mar. 2023.
ZANELA, C. C. Uma reflexão a partir do Questionário do Professor Prova Brasil Saeb: práticas pedagógicas e aprendizagem na Rede Municipal de Ensino de Florianópolis. 2020. 340f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/220399. Acesso em: 20 ago. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Brazilian Journal Policy and Administration of Education of the Brazilian Association Policy and Administration of Education uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI). Open access means free availability on the Internet so that users can read, download, copy, distribute, print, search or reference the full text of the documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without financial, legal or technical barriers.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the article with acknowledgment of authorship and initial publication in this Journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of published work.