“I turned on the radio to see if it was true”: the credibility of local broadcast in times of fake news
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583202152.98044Keywords:
Broadcast journalism, Local radio, Journalism credibility, Ouro Preto, Reception studies, Fake newsAbstract
Local radio stations have their journalistic programs anchored in information relevant to the daily life of the community, contributing to the symbolic proximity to the listener. The credibility of a media depends on pre-established conventions with its audience in consensual reading contracts. Thus, the purpose of the article is to highlight the places of credibility of local radio journalism in times of reduced confidence in the press and the spread of fake news. The reception research, which originated this clipping, has a multi-methodological basis and combines the application of questionnaires and oral history and semi-structured interviews to analyze the speeches of Radio Itatiaia Ouro Preto listeners about their listening experiences, relationship with the city of Ouro Preto (MG) and perceptions about the migration process from radio to FM. Using Discursive Textual Analysis, the interviews are explored here in light of the local radio's notion of credibility. The results show that local radio journalism continues to be the main and most reliable source of information for populations in small towns.Downloads
References
BBC. 'Fake News' é eleita palavra do ano e ganhará menção em dicionário britânico. São Paulo: BBC News Brasil, 2 nov. 2017. Disponível em: https://bbc.in/2Mpl1BM. Acesso em: 27 jun. 2021.
BRUCK, Mozahir. Jornalismo em reconfiguração: notas sobre contratos e contratações. Brazilian Journalism Research, Brasília, v. 15, n. 2, p. 418-437, ago. 2019.
CARRO, Rodrigo. Brazil. In: NEWMAN et al. Digital news report 2018. Oxford: Reuters Institute for the Study of Journalism, 2018.
CEBRIÁN HERREROS, Mariano. La radio en la convergencia multimedia. Barcelona: Gedisa, 2001.
CHRISTOFOLETTI, Rogério. Padrões de manipulação no jornalismo brasileiro: fake news e a crítica de Perseu Abramo 30 anos depois. Revista Rumores, São Paulo, n. 23, v. 12, jan./jun., 2018.
CISION. Distrust in the media is decreasing. In: Cision's 2019 Global State of the Media Report, Chicago: Cision Ltd., n. 10, 2019. p. 1-23.
COULDRY, Nick. Media, society, world: social theory and digital media practice. Cambridge: Polity Press, 2012
CORUJA, Paula; JACKS, Nilda. Rádio e audiências: processos e práticas em transformação. In: JACKS, Nilda; et al. (orgs.). Meios e audiências III: reconfigurações dos estudos de recepção e consumo midiático no Brasil. Porto Alegre: Sulina, 2017.
DEL BIANCO, Nélia. As transformações técnicas na produção do radiojornalismo e os valores-notícias: jornalismo de rádio: referencial histórico. In: MOREIRA, Sonia Virgínia (Org.). 70 Anos de Radiojornalismo no Brasil 1941-2011. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.
DORNELLES, Beatriz. Jornalismo comunitário em cidades do interior: uma radiografia das empresas jornalísticas: administração, comercialização, edição e opinião dos leitores. Porto Alegre: Sagra Luzzato, 2004.
FARIAS, Karina Woel de. Do AM para o FM: adaptações do radiojornalismo na migração de dial em Santa Catarina. 2020. Tese (Doutorado em Jornalismo) – Programa de Pós-Graduação em Jornalismo, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2020.
FERRARETTO, Luiz Artur. Da segmentação à convergência: apontamentos a respeito do papel do comunicador de rádio. Comunicação & Sociedade, São Bernardo do Campo, v. 36, n. 1, 2014, p. 59-84.
FIDLER, Roger. Mediamorphosis: understanding new media. Califórnia: Pine Forge Press, 1997.
GELFERT, Alex. Fake News: a definition. Informal Logic, Windsor, v. 38, n. 1, 2018. p. 84-117.
HONNETH, Axel. Luta por reconhecimento: a gramática moral dos conflitos sociais. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2009.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios: síntese de indicadores. Rio de Janeiro: IBGE, 2010.
JENKINS, Henry. Convergence culture: where old and new media collide. New York: New York University Press, 2006.
KAPFERER, Jean-Noël. Boatos: o mais antigo mídia do mundo. Trad. Ivone S. R. Maya. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1993.
KISCHINHEVSKY, Marcelo. Rádio e mídias sociais: mediações e interações radiofônicas em plataformas digitais de comunicação. Rio de Janeiro: Mauad X, 2016.
LOPEZ, Debora Cristina. Radiojornalismo hipermidiático: tendências e perspectivas do jornalismo de rádio all news brasileiro em um contexto de convergência tecnológica. 2009. Tese (Doutorado em Comunicação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009.
LOPEZ, Debora Cristina. Radiojornalismo hipermidiático: tendências e perspectivas do jornalismo de rádio all news brasileiro em um contexto de convergência tecnológica. Covilhã: Livros LabCom, 2010.
LOPEZ, Debora Cristina. La radio en narratives immersives: le contenu journalistique et l’audience. Trad. Debora Cristina Lopez. In: POULAIN, Sebastien (org.). La radio du futur: du téléchromophotophonotétroscope aux postradiomorphoses. Cahiers d’histoire de la radiodiffusion, v. 1, n. 132. Paris: Comité d’histoire de la radiodiffusion. avril/juin, 2017.
LÓPEZ GARCIA, Xosé. Medios locais do futuro e con futuro. In: ANDIÓN, Margarida; KUNSCH, Margarida (orgs.). Comunicación audiovisual: investigación e formación universitarias. Santiago de Compostela: Universidade, Servicio de Publicacións e Intercambio Científico, 1999. p. 245-254.
MARINHO, Vânia. Maior orgulho de José Russo é ser ouro-pretano honorário. Jornal de Ouro Preto, Ouro Preto, 19 dez. 1982.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Globalização comunicacional e transformação cultural. In: MORAES, Denis de (Org.). Por uma outra comunicação: mídia, mundialização cultural e poder. Rio de Janeiro: Record, 2003. p. 71-94.
MEDEIROS, Rafael. O rádio e a cidade patrimônio: experiências de escuta, localismo e migração nos discursos de ouvintes Ouro-Pretanos. 2019. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Federal de Ouro Preto, Mariana, 2019.
MEDEIROS, Rafael. A função social do rádio local entre desertos de notícias e zonas de silêncio: reverberações da migração AM-FM. Revista Latino-americana de Jornalismo - Âncora, João Pessoa, v. 7, n. 1, p. 360-378, 2020.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 3. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2016.
MÜLLER, Felipe; SOUZA, Márcio Vieira de. Fake News: Um problema midiático multifacetado. Anais do Congresso Internacional de Conhecimento e Inovação – ciki, [S. l.], v. 1, n. 1, set. 2018.
OLIVEIRA, Maria Nazaré. O começo da Rádio Ouro Preto. Entrevista cedida a Rafael Medeiros. Ouro Preto, ago. 2018.
PENA, Felipe. Teoria do Jornalismo. São Paulo: Editora Contexto, 2005.
PERUZZO, Cicília. Mídia regional e local: aspectos conceituais e tendências. Comunicação & Sociedade, São Bernardo do Campo, v. 26, n. 43, 2005.
PESAVENTO, Sandra. Fronteiras culturais em um mundo planetário - paradoxos da(s) identidade(s) sul-latino-americana(s). Revista del CESLA, Warsaw, n. 8, p. 9-19, jan. 2006.
PRATA, Nair. A fidelidade do ouvinte de rádio: um estudo dos principais fatores determinantes da audiência fiel. 2000. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social, Universidade São Marcos, São Paulo, 2000.
PRATA, Nair. Webradio: novos gêneros, novas formas de interação. 2008. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2008.
PRATA, Nair; DEL BIANCO, Nélia. Impacto da migração do rádio AM para o FM no Brasil. In: PRATA, Nair; DEL BIANCO, Nélia. Migração do rádio AM para o FM: avaliação de impacto e desafios frente à convergência tecnológica. Florianópolis: Insular, 2018. p. 39-62
RONSINI, Veneza. Mercadores de sentido: consumo de mídia em identidades juvenis. Porto Alegre: Sulina, 2007.
SANTOS, Maria Cláudia. A importância do noticiário local de rádio em tempos de globalização: uma análise da opinião dos ouvintes da Rádio Itatiaia. 2010. Dissertação (Mestrado em Gestão Social, Educação e Desenvolvimento Local) – Centro Universitário UNA, Belo Horizonte, 2010.
SOMMA NETO, João. Eleição de Bolsonaro e o fim da credibilidade da mídia jornalística tradicional. ObjETHOS, Florianópolis, 31 out. 2018.
SODRÉ, Muniz. A Ciência do comum: notas sobre o método comunicacional. Petrópolis: Vozes, 2014.
TORRES, Maurílio. A primeira programação da Rádio Ouro Preto. Entrevista cedida a Rafael Medeiros, Ouro Preto, ago. 2018.
VALENTE, Jonas. Pesquisa constata só 8% de imagens verdadeiras em grupos de WhatsApp. Agência Brasil, Brasília, 17 out. 2018.
VASSALLO DE LOPES, Maria Immacolata. Metodologias para o estudo da recepção de telenovelas no Brasil. Comunicação e Sociedade, Braga, Portugal, v. 2, p. 93-112, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Rafael Medeiros, Nair Prata

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).