New aesthetic horizon: notes on intentional construction in Brazilian short films
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583202050.199-221Keywords:
Short film. Brazilian Cinema. Fiction. Documentary. Film of presumptive assertion.Abstract
Another language emerges in the Brazilian short films scenario. Using a hybrid narrative, the directors shape the filmic form according to a particular ideal of representation. Therefore, we start with Noël Carroll's concept film of presumptive assertion, and we analyze the short films Deus (2016), by Vinícius Silva and Magalhães (2018), by Lucas Lazarini. We observe the positioning of subjective action pointed to an assertion of the contemporary world. Next, we list new qualities inaugurated on the construction of the image in each one of the works, according to the observations of the theory.
Downloads
References
CARROLL, Noël. Ficção, não-ficção e o cinema da asserção pressuposta: uma análise conceitual. In: RAMOS, Fernão Pessoa (org.). Teoria contemporânea do cinema: documentário e narrativa ficcional. São Paulo: SENAC, 2005. p. 69-104. v. 2.
CARROLL, Noël. From real to reel: Entangled in nonfiction film. In: CARROL, Noël. Theorizing the moving image. New York / Cambridge: Cambridge University Press, 1996. p. 224-252.
COLUCCI, Maria Beatriz. Violência Urbana e Documentário Brasileiro Contemporâneo. 2007. Tese (Doutorado em Multimeios) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007.
COMOLLI, Jean-Louis. Ver e poder. A inocência perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: UFMG, 2008.
DEUS. Direção: Vinícius Silva. Brasil, Planetário, 2016. DCP (25 min.), som, color.
EMICIDA. Mãe. São Paulo, 2016. Disponível em: https://youtube.com/emicida. Acesso em: 12 jan. 2019.
LOPES, Débora. Deus é uma mulher negra no filme de um jovem cineasta brasileiro. Vice, [s.l.], 15 jun. 2016. Disponível em: https://www.vice.com/pt_br/article/nzj54k/deus-filme-vinicius-silva. Acesso em: 15 jan. 2019.
MAGALHÃES. Direção: Lucas Lazarini. Brasil, Unicamp, 2018. DCP (23 min.), som, cor.
MENEZES, Paulo. O cinema documental como representificação: verdades e mentiras nas relações (im)possíveis entre representação, documentário, filme etnográfico, filme sociológico e conhecimento. In: Sylvia Caiuby et al. (orgs.). Escrituras da imagem. São Paulo: Fapesp, 2004. p. 21-48.
MIGLIORIN, Cezar. O dispositivo como estratégia narrativa. Publicado na Revista Acadêmica de Cinema – Digitagrama, nº 3, primeiro semestre de 2005, Universidade Estácio de Sá, Rio de Janeiro. Disponível em: http://www.estacio.br/graduacao/cinema/digitagrama/numero3/cmigliorin.asp. Acesso em 10 ago. 2019.
NICHOLS, Bill. A voz do documentário. In: RAMOS, Fernão (org.). Teoria contemporânea do cinema: documentário e narrativa ficcional. São Paulo: SENAC, 2005a. v. 2.
NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. Campinas: Papirus, 2005b.
OLIVEIRA Jr, Luiz Carlos. A mise en scène no cinema: Do clássico ao cinema de fluxo. São Paulo: Papirus, 2014.
QUEIRÓS, Adirley. Adirley Queirós fala sobre cinema e política no Brasil. Carta Capital, [s.l.], 2014. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=clBYcHjLuTA. Acesso em 10 dez. 2019.
RENOV, Michael. The Subject of Documentary. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2004. (Visible Evidence v. 16).
SILVA, Vinícius. Um estudo do método de realização “compartilhada” do curta-metragem Deus. 2016. 30 f. Trabalho de Conclusão de Curso – Centro de Artes da Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2016.
TEIXEIRA, Francisco Elinaldo. Cinemas “não narrativos”: documentário e experimental – passagens. São Paulo: Alameda, 2012.
XAVIER, Ismail. O Discurso Cinematográfico: opacidade e transparência. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Cristiana Magalhães de Carvalo Azevedo, Potiguara Mendes da Silveira Jr, Marília Xavier de Lima

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).