"From so much to save in education we will be rich in ignorance": juvenile counter narratives in the movement of occupation of schools in Rio Grande do Sul

Authors

  • Araciele Maria Ketzer Universidade Federal de Santa Maria
  • Rosane Rosa Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583201944.120-143

Keywords:

Public education. Secondary student movement. Communicative education. Online social networks. Counter narratives.

Abstract

The movement of occupation of Brazilian public schools by secondary students in the period of 2015-2016 was a phenomenon that showed the youthful role and marked the precariousness of basic education in the discussions of the public and media agenda. In addition to the occupation of the schools and the streets, the students used social networks like Facebook to express their opinions and demands. Starting from this scenario, our main objective is to investigate how the secondary students of Rio Grande do Sul mobilized and used online social networks to build a communication of resistance and self-representation. To do so, we will use a combination of methodological approaches such as exploratory research, semi-structured interviews and online-systematic observation of the Facebook pages of the schools occupied by the students. As a result, we can highlight the existence of a participatory and collaborative management, mobilization capacity, critical and political posture in relation to the hegemonic media, propositive in relation to public education, and the use of creative strategies and languages in self-communication and self-representation. This scenario refers to the communicative education character of the practices built in the student mobilization in favor of public education

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Author Biographies

Araciele Maria Ketzer, Universidade Federal de Santa Maria

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Comunicação, Linha de Pesquisa Mídia e Identidades Contemporâneas, da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), em Santa Maria/RS. É pesquisadora integrante da Associação Brasileira de Pesquisadores e Profissionais em Educomunicação - ABPEducom. Possui graduação em Comunicação Social - Habilitação em Jornalismo pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2013). Tem interesse pelos temas comunicação, educação, educomunicação, movimentos estudantis, mídias sociais, cidadania, entre outros.

Rosane Rosa, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Ciências da Informação e da Comunicação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Mestre em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Professora do Departamento de Ciências da Comunicação, do Programa de Pós-graduação em Comunicação e do Programa Tecnologias Educacionais em Rede da Universidade Federal de Santa Maria. Pós-doutoranda no Centro de Ciências Sociais da Universidade de Coimbra.

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Published

2019-01-01

How to Cite

Ketzer, A. M., and R. Rosa. “‘From so Much to Save in Education We Will Be Rich in ignorance’: Juvenile Counter Narratives in the Movement of Occupation of Schools in Rio Grande Do Sul”. Intexto, no. 44, Jan. 2019, pp. 120-43, doi:10.19132/1807-8583201944.120-143.

Issue

Section

Articles