"From so much to save in education we will be rich in ignorance": juvenile counter narratives in the movement of occupation of schools in Rio Grande do Sul
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583201944.120-143Keywords:
Public education. Secondary student movement. Communicative education. Online social networks. Counter narratives.Abstract
The movement of occupation of Brazilian public schools by secondary students in the period of 2015-2016 was a phenomenon that showed the youthful role and marked the precariousness of basic education in the discussions of the public and media agenda. In addition to the occupation of the schools and the streets, the students used social networks like Facebook to express their opinions and demands. Starting from this scenario, our main objective is to investigate how the secondary students of Rio Grande do Sul mobilized and used online social networks to build a communication of resistance and self-representation. To do so, we will use a combination of methodological approaches such as exploratory research, semi-structured interviews and online-systematic observation of the Facebook pages of the schools occupied by the students. As a result, we can highlight the existence of a participatory and collaborative management, mobilization capacity, critical and political posture in relation to the hegemonic media, propositive in relation to public education, and the use of creative strategies and languages in self-communication and self-representation. This scenario refers to the communicative education character of the practices built in the student mobilization in favor of public education
Downloads
References
ABRAO, Alexandre; DUARTE, Carlos; CARVALHO, Liliane; PERES, Renato. Não é sério. In. JÚNIOR, Charlie Brown. Nadando com os tubarões. Virgin, 2000.
ACABOU A PAZ, isto aqui vai virar o Chile! Direção, Produção e Roteiro: Carlos Pronzato.
Edição: Lucas Duarte de Souza. São Paulo, 2016. 60min. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=LK9Ri2prfNw>. Acesso em: 7 set. 2018.
BACCEGA, Maria Aparecida. Comunicação/educação e a construção de uma nova variável histórica. Comunicação e educação: revista do departamento de comunicações e artes da ECA/USP, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 19-28, 2009.
CASTELLS, Manuel. Redes de indignação e esperança: movimentos sociais na era da internet. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.
FREIRE, Paulo. A educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.
GIL, Antônio. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.
GOHN, Maria da Glória. Movimentos sociais na contemporaneidade. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 16 n. 47, p. 333-361, maio/ago. 2011.
JOHNSON, Telma. Pesquisa social mediada por computador: questões, metodologias e técnicas qualitativas. Rio de Janeiro: E-papers, 2010.
KAPLÚN, Mário. Una pedagogia de la comunicación. La Habana: Editorial Caminos, 2002.
MALDONADO, Efendy. Transmetodología, cidadania comunicativa e transformação tecnocultural. Intexto, Porto Alegre, n. 34, p. 713-727, set./dez. 2015. Edição especial.
MATA, María Cristina. Comunicación y ciudadanía: problemas teóricos-políticos de su articulación. Fronteiras: Estudos Midiáticos, São Leopoldo, v. 8, n. 1, p. 5-15, jan./abr. 2006.
OCUPA AUGUSTO RUSCHI. 2016. Disponível em: <https://www.facebook.com/OcupaAugustoRuschi/>. Acesso em: 5 set. 2018. Material de pesquisa.
OCUPA CILON ROSA. 2016. Disponível em: <https://www.facebook.com/ocupacilonrosa/>. Acesso em: 10 set. 2018. Material de pesquisa.
PERUZZO, Cicília. Comunicação comunitária e Educação para a cidadania. Revista Comunicação e Sociedade, Braga, v. 14, n. 1-2, p. 651-668, 2000.
PERUZZO, Cicília. Direito à participação comunitária, participação popular e cidadania. Revista Lumina, Juiz de Fora, v. 1, n. 1, jul. 2007.
PIERONI, Vittorio; FERMINO, Antonia; CALIMAN, Geraldo. Pedagogia da alteridade: para viajar a Cosmópolis. Brasília: Líber Livro, 2014.
RIO GRANDE DO SUL. Assembleia Legislativa. Projeto de Lei 44. Dispõe sobre a qualificação de entidades como organizações sociais. 2016. Disponível em: <http://www.al.rs.gov.br/legislativo/ExibeProposicao/tabid/325/SiglaTipo/PL/NroProposicao/44/AnoProposicao/2016/Origem/Px/Default.aspx>. Acesso em: 7 set. 2018.
RIO GRANDE DO SUL. Assembleia Legislativa. Projeto de Lei 190. 2015. Institui, no âmbito do sistema estadual de ensino, o “Programa Escola sem Partido”. Disponível em:
<http://www.al.rs.gov.br/legislativo/ExibeProposicao.aspx?SiglaTipo=PL&NroProposicao=190&AnoProposicao=2015&Origem=Dx>. Acesso em: 7 set. 2018.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Renovar a teoria crítica e reinventar a emancipação social. São Paulo: Boitempo, 2007.
SARTORI, José Ivo. 2016. Depoimento transcrito do vídeo “Ocupa Augusto Ruschi”. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=fudwWy3Er00>. Acesso em 27 set. 2018.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação: contribuições para a reforma do ensino médio. São Paulo: Paulinas, 2011.
SOARES, Ismar de Oliveira. 2012. Depoimento transcrito do vídeo “Educomunicación 2.0”. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=JD8Di8qyv6g>. Acesso em: 20 ago. 2018.
TOURAINE, Alain. Iguais e diferentes: poderemos viver juntos? Lisboa: Instituto Piaget, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Intexto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).